مادربزرگ بخشنده تالشی درگذشت


رشت - مادر بزرگ خیر تالشی که در اوج نیاز تنها زمین خود را برای ساخت مدرسه و خوشحالی دانش‌آموزان روستا اهدا کرده بود، چند روز پیش درگذشت و با بهترین نمره از مدرسه روزگار فارغ شد. بخشندگی او همچنان سنگ بنای مدارس خیرساز شهرستان تالش شده است.
مدیر آموزش و پرورش تالش در تشریح نیکوکاری خانم فرح نسا انجو مادربزرگ روستای میناچال به ایرنا، گفت: در سال ۹۶ چند نفر از بزرگان روستا به‌همراه تنی چند از دانش‌آموزان از نبود مدرسه در روستا گلایه می‌کردند. آنها می‌گفتند فرزندان ما هر روز برای تحصیل به روستای دیگر رفت و آمد می‌کنند و اگر مدرسه داشتیم، هرگز این ۱۲ دانش‌آموز رنج رفت و آمد به روستای دیگر را در برف و باران به‌ جان نمی‌خریدند.
سیدمرتضی مختاری می‌گوید: به آنها گفتم که اگر زمین مناسبی برای ساخت مدرسه تأمین کنند مقدمات احداث یک آموزشگاه مناسب را فراهم می‌کنم؛ آنها رفتند و اواخر همان سال خبر آوردند که مادر بزرگی از اهالی میناچال، حاضر شده بخش بزرگی از تنها زمین و دارایی خود را برای ساخت مدرسه اهدا کند؛ در کمال تعجب متوجه شدم آن بانوی بخشنده، بدون اینکه دانش‌آموزی داشته باشد و در حالی که در چادر زندگی می‌کرد، زمین خود را برای احداث مدرسه هدیه کرده بود و با مستمری کمیته امداد امام روزگار می‌گذراند.
مدیر آموزش و پرورش تالش که چند روز قبل، با انتشار پیامی درگذشت این مادر خیراندیش را به جامعه خیران تالش تسلیت گفته بود، ادامه داد: مادربزرگ 1000 متر مربع زمین هدیه کرده بود و اولین پروژه «مدارس کاغذی» را از منابع فروش کاغذهای باطله به‌نام مدرسه پروین اعتصامی در زمین اهدایی او اجرا کردیم و بعد از آن نیز ۲ باب مدرسه به اصطلاح کاغذی دیگر با فروش کاغذهای باطله و پشتیبانی و حمایت اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس گیلان ساخته شد.
وی ادامه داد: ساخت مدارس خیرساز بعد از اهدای زمین از سوی آن مادربزرگ دلسوز، در طی چهار سال گذشته در تالش رونق گرفت و تا امروز ۳۳ باب مدرسه خیرساز در مناطق مختلف این شهرستان ساخته شده است و آن سال‌ها قضیه اهدای زمین از سوی مادربزرگ بخشنده و وضعیت زندگی و چادرنشینی او را به گوش مسئولان رسانده بودیم و کمیته امداد امام تالش قول داده بود برای او در روستا خانه‌ای بنا کند و این کار را هم آغاز کرد اما تا امروز تکمیل نشده است و متأسفانه خانم انجو هرگز فرصت زندگی در آن را نیافت.
آن زن خوشنام با اینکه آسایش را در کنج خانه‌ای که سال‌هاست برای او ساخته می‌شود لمس نکرد، اما با بخشش زمین خود، فرزندان روستا را به آرامش رساند و سال‌هاست که ۹دانش‌آموز مقطع ابتدایی در مدرسه خیرساز میناچال، غم‌های سال‌های بی‌مدرسه بودن را در خاطره‌ها چال کرده‌اند و امروز عشق مادربزرگ را در تخته سیاه روزگار مشق می‌کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/11/561438/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها