غاز‌های وحشی میقان در تور آنفلوانزای پرندگان



زهرا کشوری
خبرنگار
آنفلوانزا فوق حاد پرندگان به جان مهاجران در اردبیل، مازندران و اراک افتاده است. تاکنون ۹۵ لاشه پرندگان مهاجر در تالاب میقان جمع آوری شده است. تالاب های ایران از جمله میقان محل زمستان‌گذرانی پرندگانی است که هر ساله از روسیه و قزاقستان به این سو می‌آیند. آنفلوانزا در شهریور پرندگان این دو کشور را درگیر کرد. بسیاری پیش‌بینی می کردند که میهمانان مهاجر تالاب های ایران را درگیر این ویروس کنند. این درگیری به ایران ختم نمی شود. گزارش‌ها از شیوع بیماری در ژاپن، کره و آلمان خبر می‌دهد محسن شاه‌نقی مدیرکل دامپزشکی مرکزی در گفت وگو با «ایران »پرندگان مهاجر را از مخازن اصلی ویروس آنفلوانزا می داند و از ممنوعیت صید و شکار در استان خبر می‌دهد. آنفلوانزا در میان مهاجران میقان بیشتر از هرگونه ای جان غاز‌های وحشی را می‌گیرد. شاه‌نقی از جمع‌آوری پرندگان تلف شده این ویروس خبر می دهد و می گوید: «پایش تالاب‌ها، آبگیرها و سدهای استان ادامه دارد.»
همچنین دامپزشکی از روستاییان اطراف تالاب خواسته است تا مرغ های خانگی را  قرنطینه کنند. حضور مرغ و خروس‌های محلی در فضای باز می تواند درگیری جوامع روستایی با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را رقم بزند. این مسأله در زمان همه‌گیری کرونا به حادتر شدن شرایط منجر می شود. شاه‌نقی از روستاییان اطراف می خواهد تا از خرید مرغ از دوره‌گردها خودداری کنند. هشدارها به صنایع مرغ داری در اراک هم داده شده است. شاه نقی می گوید: «مرغداری ها در این شرایط باید اصول بهداشتی را برای مهار این بیماری به طور کامل رعایت کنند.» او از روستاییان و مرغداران خواسته تا هر مورد مشکوکی را اطلاع بدهند. شاه‌نقی می گوید: «خوشبختانه تاکنون گزارشی از درگیری و تلفات در جوامع روستایی و صنعت مرغداری نداشته‌ایم.» سازمان دامپزشکی کشور نیز در اطلاعیه ای از شناسایی سه کانون بیماری در حیات وحش استان های مرکزی، اردبیل و مازندران خبر می‌دهد. طبق آمارها سرایت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگر صورت می گیرد و سالانه بیش از چهار میلیون پرنده  به ۶۲۰ نقطه آبگیر کشور مهاجرت می کنند، بنابراین با تمام اقدام های کنترلی و پیشگیرانه در مناطق روستایی ویروس وجود دارد و تالاب ها و محل برخاستن پرندگان مهاجر می توانند عامل بروز و تشدید بیماری آنفلوانزا باشند.
سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته در زمینه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری در مناطق روستایی و صنعتی اقدامات خوبی انجام داده است. طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از اواخر سال گذشته آغازشده، یک برنامه سه ساله است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/11/561437/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها