تکانه‌های مثبت سقوط «ترامپ»



زهره صفاری/ کمتر از 24 ساعت از صدور مجوز انتقال قدرت به «جو بایدن» و معرفی نامزدهای کابینه بعدی امریکا، نخستین بارقه‌های امید به آینده در تالار بورس وال استریت رخ‌نمایی کرد.
به‌گزارش گاردین، همزمان با نخستین مصاحبه رسمی رئیس جمهوری منتخب، معرفی مهره‌های کلیدی کابینه دولت بعدی و بویژه «جانت یلن» به‌عنوان نامزد پیشنهادی وزارت خزانه‌داری و چشم‌انداز مثبت دسترسی به واکسن کرونا در آینده‌ای نزدیک، شاخص بورس «داو جونز» با افزایشی خیره کننده برای نخستین بار به رقمی بیش از 30 هزار رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد. تحلیلگران اقتصادی نیز این شرایط را نشانه‌ای مثبت برای تحول اقتصادی در سال پیش روی میلادی تعبیر کردند.
گرچه شواهد و قرائن نشان می‌داد که این رکورد با رفتن «دونالد ترامپ» در کاخ سفید رابطه مستقیمی دارد، اما رئیس جمهوری امریکا در کنفرانس چند دقیقه‌ای و کوتاهش این اتفاق مثبت را به رزومه خود اضافه و از تلاش‌های دولتش در این راستا قدردانی کرد.
کابینه «بایدن» زیر سایه «اوباما»
نخستین روز حضور «جو بایدن» پس‌ از امضای اوراق برای دریافت گزارش امنیتی و اطلاعاتی امریکا، با معرفی نامزدهای پیشنهادی تیم امنیت ملی‌اش بسیار پرکار بود. اما آنچه فهرست نامزدهایش نشان می‌داد گمانه زنی‌ها درباره تداوم سیاست‌های «اوباما»یی در چهار سال پیش رو را تقویت کرد که «بایدن» آن را با دلایل رد کرد و گفت: «دولت بعدی دوره سوم «اوباما» نخواهد بود، چراکه «ترامپ» چشم‌انداز متفاوتی پیش روی ما قرار داده است. واقعیت این است که آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم شرایطی بی‌سابقه است و برای رسیدن به امریکایی یکپارچه، باید از سایه سیاست‌های اوباما خارج شویم.»
خروج از انزواطلبی ملی گرایانه «ترامپی»
به نوشته «نیویورک تایمز»، تیم «بایدن» چه به‌لحاظ تخصص و چه به لحاظ جنسیتی و نژادی تفاوت‌های بسیاری با دولت سلفش دارد، اما آنها نه تنها رقیب نیستند که بسیاری دوستان و همکاران قدیمی بوده که سیاست‌های مشترکی دارند. «بایدن» که قرار است هفته آینده «میشله فلورنی» را نیز به‌عنوان نخستین وزیر دفاع زن معرفی کند، گفت: «باید برای رویارویی با چالش‌های بزرگ از افکار تازه بهره بگیریم.»
تحلیلگران شبکه «الجزیره» معتقدند گرچه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از جهت حرکت دولت جدید در جهان داشت اما به نظر می‌رسد تیم منتخب «بایدن» در حوزه خاورمیانه می‌تواند به سمت فشار بیشتر به عربستان و مصر، بازگشت به مذاکرات هسته‌ای ایران، کاهش حمایت از نتانیاهو و تلاش برای اجرای توافق دوملتی فلسطین و اسرائیل بوده و روابط با اروپا را نیز در اولویت کارهایشان خواهند داشت.
کودتای نافرجام ترامپ
اتفاقات شامگاه دوشنبه و صدور مجوز انتقال قدرت، بر کودتای ترامپ خط بطلان کشید اما به باور ناظران «نیویورک تایمز» بدون شک این اقدام رئیس‌جمهوری امریکا، دموکراسی امریکایی را لکه دار کرد چراکه دستاویز کردن صحت انتخابات با‌ وجود تأیید ریاست جمهوری «بایدن» همچنان اما و اگرهایی را چه برای این دوره و چه بر انتخابات آتی و اعتماد مردم خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/4/561404/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها