ناصر هادیان، غلامعلی خوشرو و صادق خرازی در وبینار دیپلماسی ایرانی بررسی کردند

ایران و امریکای پساترامپ




گروه سیاسی/چهارمین نوبت از سلسله وبینارهای دیپلماسی ایرانی با موضوع «ایران و امریکای پساترامپ» با حضور غلامعلی خوش رو، نماینده پیشین جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، ناصر هادیان، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل امریکا به‌همراه سیدمحمد صادق خرازی، سفیر پیشین ایران در فرانسه و سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد.
هادیان: بایدن تحت تأثیر لابی‌ها علیه ایران قرار نخواهد گرفت
در ابتدای این وبینار ناصر هادیان  با اشاره به سابقه طولانی مدت سیاسی و دیپلماتیک جو ‌بایدن، تأکید کرد که وی به همین دلیل تحت تأثیر فشارهای لابی صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشورهایی از این دست برای فشار به جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت و هدف و راهبرد خود را در قبال تهران پی خواهد گرفت، ولی کاملا هریس معاون بایدن از این توان و دانش برای تقابل در برابر فشارهای این لابی‌ها برخوردار نیست.
در ادامه ناصر هادیان پیرامون مسأله ایران و برجام خاطرنشان کرد که اکنون دو دیدگاه در میان دموکرات‌ها پیرامون ایران وجود دارد؛ یک دیدگاه با محوریت خانم کلینتون در جریان است و یک دیدگاه نیز با محوریت باراک اوباما و جو بایدن؛ دیدگاه منسوب به خانم کلینتون معتقد است که باید کماکان از اهرم سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های بی‌سابقه دوره دونالد ترامپ برای فشار به ایران استفاده کرد تا بتوان امتیازات بیشتری از تهران گرفت. اما کسانی مانند جو بایدن و باراک اوباما که مسئول شکل‌گیری توافق هسته‌ای بودند دیدگاهی کاملاً مخالف دارند، لذا دیدگاه بایدن و تیم او بر این است که اگر بخواهیم در خصوص برجام تعلل کنیم شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که برهم زنندگان توافق هسته‌ای در ایران و امریکا با تقویت نفوذشان وضعیت را به گونه‌ای خواهند چید که امکان بازگشت به برجام و توافق‌های بعدی وجود نخواهد داشت. بنابراین باید در ۱۰۰ روز اول کاری دولت جو بایدن این مسأله حل و فصل شود،هرچند که خود مسأله نیز چندان ساده نیست.
خوشرو: ترامپیسم در امریکا
ادامه می‌یابد
در مقابل غلامعلی خوشرو هم با اشاره به مشارکت بالای امریکایی‌ها در انتخابات و افزایش آرای ترامپ نسبت به دور قبل گفت: با وجود پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شاهد تداوم جریان ترامپیسم در امریکا خواهیم بود، لذا در آینده جامعه امریکا دچار افراط‌گرایی خواهد شد. از این‌رو ادامه کار برای جو بایدن و برای ما ایرانیان سخت خواهد بود. به هرحال جو بایدن نیز در شرایط ایده‌آلی نیست که بتواند براحتی موقعیت خود را تثبیت کند.
خرازی: انتظار می‌رود برجام فرجام خوبی داشته باشد
دیگر کارشناس این وبینار، سید محمد صادق خرازی بود که ارزیابی خود را با ذکر این جمله آغاز کرد که موضوعیت و ماهیت ایالات متحده امریکا دستخوش تحولات جدی شده است.  
خرازی به اهمیت کابینه جو‌ بایدن و چینش مهره‌های سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک این دولت و تأثیر آن بر بازسازی مناسبات جهانی امریکا اشاره کرد. او با اشاره به شکاف‌های سیاسی ایجاد شده توسط ترامپ و تأکید بر اینکه جو بایدن هم نمی‌تواند بسرعت این شکاف‌ها را ترمیم کند، گفت: رئیس جمهوری مسن، اما باتجربه مانند جو بایدن سعی خواهد کرد با تشکیل یک تیم قدرتمند سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک به‌دنبال ترمیم سریع و جدی مناسبات آسیب دیده ناشی از عملکرد دونالد ترامپ باشد. اگر این کابینه تشکیل شود، می‌تواند تأثیرات مثبت فوری روی توافق‌هایی مانند برجام داشته باشد و فرجام خوبی برای آن رقم بزند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/2/561395/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها