«بلینکن»، گزینه اصلی وزارت خارجه «بایدن»




زهره صفاری/ «جو بایدن» قرار است امروز وزیر خارجه کابینه‌اش و چند مهره کلیدی دیگر را معرفی کند.
به گزارش «نیویورک تایمز»، درست همزمان با به سنگ خوردن تیرهای بی‌هدف «دونالد ترامپ» برای بی‌اعتبار کردن نتایج انتخابات امریکا و پیروزی رقیب و توئیت‌های انتقادی او، منابع نزدیک به تیم انتقال قدرت «جو بایدن» شامگاه یکشنبه از تصمیم رئیس جمهوری منتخب برای انتصاب «آنتونی جی بلینکن» به‌عنوان وزیر خارجه دولت جدید پرده برداشتند. «بلینکن» 58 ساله که معاون وزیر خارجه و معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما بوده و با سابقه 20 سال همکاری نزدیک با «جو بایدن» از باتجربه‌ترین و مورد اعتمادترین‌های سیاسی دموکرات‌ها به شمار می‌رود، در شرایطی قرار است برای سامان دادن به روابط امریکا با جهان به میدان بیاید که در دوران چهارساله ترامپ، تنش‌های بسیاری میان دیپلمات‌های امریکایی و رهبران جهان بروز کرده است؛ اما بدون شک آنچه اولویت انتخاب و مأموریت‌های بلینکن در وزارت خارجه امریکا خواهد بود بازگشت به سازمان‌ها و توافقنامه‌های جهانی مانند توافق آب و هوایی پاریس، عضویت سازمان بهداشت جهانی، تمدید توافقنامه منع تولید تسلیحات با روسیه، روابط با چین و همچنین توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود. به باور کارشناسان انتخاب «بلینکن»، رئیس جمهوری منتخب را از حاشیه‌های پیش رو محافظت خواهد کرد چراکه اختلاف نظرهای بسیاری برای انتصاب دیگر گزینه‌های مطرح شده مانند «سوزان رایس» و سناتور «کریس کونز» از دلاور وجود داشت.
«بایدن» علاوه بر «بلینکن»، نام «جیک سالیوان» را نیز به‌عنوان مشاور امنیت ملی امریکا در نظردارد. «سالیوان»43 ساله نیز که جانشین بلینکن در سمت مشاور امنیت ملی «جو بایدن» در زمان اوباما و همچنین گزینه وزارت خارجه «هیلاری کلینتون» در سال 2016 بود، از جمله سیاستمداران مورد وثوق دموکرات‌ها و یکی از شاخص‌ترین مهره‌های مذاکره بر سر برجام با ایران بود.
در این میان برخلاف گمانه زنی‌های چند وقت اخیر، رئیس جمهوری منتخب امریکا، «لیندا توماس گرینفیلد» 35 ساله را به‌عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل در نظر دارد. به نوشته «سی‌ان‌ان»، «ران کلین» مسئول دفتر بایدن، کابینه جدید را با داشتن 14 گزینه از اقلیت‌ها و زنان صاحب رکورد می‌داند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/4/561255/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها