وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان در برلین درباره برجام رایزنی کردند

دیپلمات امریکایی: تحریم‌ها با فرمان اجرایی بایدن می‌توانند لغو شوند




گروه سیاسی/ در حالی که رسانه‌های غربی از انتخاب «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه دولت جدید ایالات متحده خبر می‌دهند، گمانه‌زنی‌ها پیرامون اقدامات احتمالی دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا برای بازگشت به برجام افزایش یافته است.  رسانه امریکایی نیویورک تایمز به نقل از منابع خود خبر داده است که رئیس جمهوری منتخب امریکا می‌خواهد «بلینکن» ۵۸ ساله را برای این سمت معرفی کند. «بلینکن» از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی زمانی که بایدن معاون باراک اوباما بود، مشاور امنیت ملی بایدن بود، با این حال «بلینکن» کار خود را در وزارت امور خارجه امریکا در دولت بیل کلینتون آغاز کرده است. روزنامه «ایندیپندنت» اولویت‌های وزیر خارجه احتمالی امریکا را تحکیم جایگاه امریکا در دنیا به عنوان متحدی قابل اطمینان و بازگشت به سازمان‌ها و توافق‌های بین‌المللی می‌داند که ترامپ از آنها خارج شده است. برجام، توافق پاریس و سازمان بهداشت جهانی از جمله این توافقات است. پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و با در نظر گرفتن وعده‌هایی که رئیس جمهوری منتخب امریکا مبنی بر بازگشت به پیمان‌های چندجانبه مطرح کرده است، انتظار می‌رود که «بایدن» بدون اما و اگر مسیر بازگشت مجدد کشورش به توافقات بین‌المللی از جمله برجام را هموار سازد.  این در حالی است که به اعتقاد ناظران او می‌تواند با چند فرمان اجرایی همه تحریم‌های یکجانبه ترامپ علیه ایران را لغو کند. «فرانک ویزنر»، عضو سابق تیم امریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران چنین اعتقادی دارد. او در گفت‌و‌گو با ایرنا در پاسخ به این سؤال که آیا کنگره و دیگران می‌توانند موانعی را برای صدور فرمان‌های اجرایی بایدن در لغو تحریم‌ها ایجاد کنند، گفت: باید به یاد داشته باشید که خود برجام در اساس، یک فرمان اجرایی است.  این توافق البته یک متمم دارد که اگر تغییری در محتوای آن داده شود، کنگره باید در جریان قرار گیرد. در غیر این صورت، برجام، وضع تحریم‌ها یا بازگرداندن آنها، همه از راهکار فرمان اجرایی انجام می‌شود. این دیپلمات پیشین امریکا گفت: همان‌طوری که وزیر امور خارجه ایران گفت، می‌توان با فرمان اجرایی کار را پیش برد و با کاربرد قدرت اجرایی، فرمان‌های اجرایی پیشین را لغو کرد.
این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح است که پایگاه خبری Justsecurity به نقل از یک منبع نزدیک به «بایدن» گزارش داد، با توجه به اینکه از زمان تحلیف رئیس جمهوری بعدی امریکا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن 2021 فقط 5 ماه فرصت است، انتظار می‌رود که بایدن در همین زمان بازگشت ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را تضمین کند.  این مقام سابق امریکایی همچنین مدعی شده، بایدن سپس از احیای اعتبار امریکا برای همراه کردن متحدان نزدیک خود در اروپا استفاده خواهد کرد و دیپلماسی دیگری را برای توسعه برجام، محکم کردن بندهای این توافق و رویکرد ایران در منطقه آغاز می‌کند. وزرای خارجه کشورهای طرف برجام هم به موازات رایزنی‌هایی که در امریکا درباره برجام صورت می‌گیرد، با یکدیگر دیدار کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که هایکو ماس وزیر خارجه این کشور با «دومینیک راب» و «ژان ایو لودریان» همتایان انگلیسی و فرانسوی خود روز گذشته (دوشنبه) در برلین گرد هم آمده‌اند و محور این دیدار نیز توافق هسته‌ای ایران بوده است.
به دنبال این نشست در برلین،«آندرو ساسه» سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که این نشست با هدف بررسی رویکرد بعدی همه امضا کنندگان برجام و احتمالاً دولت بعدی امریکا بود.وی توضیح داد: «بر این باوریم که یک رویکرد سازنده توسط دولت امریکا درباره برجام می‌تواند به طور قابل توجهی در از بین بردن وضعیت ناخوشایند کنونی که شاهد هستیم و ایجاد چشم اندازهای جدید به حفظ برجام کمک کند». این مقام آلمانی با ادعای نقض برجام ازسوی ایران خواستار توقف این مسأله و پیروی از تمام مفاد آن شد و افزود که این نشست با هدف رسیدگی به موضوع موشکی ایران و نقش منطقه ای گسترده تر آن که در برجام لحاظ نشده است، نیز بود.او در خاتمه در زمینه بیم اروپا از اقدامات بعدی ترامپ علیه ایران پیش از ترک کاخ سفید گفت، اگر چنین اقداماتی وجود داشته باشد، در صورت وقوع آنها را ارزیابی می‌کنیم.
افزایش احتمال بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای از همین حالا همپیمانان عربی امریکا در منطقه بویژه عربستان را نگران کرده است.  شاید از این روست که «عبدالله المعلمی»، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد مدعی شده که توافق هسته‌ای ایران دیگر مرده است. «المعلمی» که به داشتن مواضع ضد ایرانی در سازمان ملل شناخته شده است، درباره احتمال توافق با ایران در دوره «جو بایدن» گفت: دولت بایدن خواهد فهمید که باید با ایران توافق جدیدی امضا کند؛ چرا که توافق فعلی مرده است. این در حالی است که وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در اظهارات مشابهی خواستار مشارکت کشورهای عربی از جمله در هرگونه توافق احتمالی امریکا با ایران شده است. «فیصل بن فرحان» در گفت‌وگو با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» ادعا کرد که عربستان باید در هرگونه مذاکره بالقوه بین دولت بعدی امریکا و ایران در زمینه هسته‌ای مشارکت داشته باشد که نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کند، بلکه در پی آنچه که وی رفع رفتارهای خصمانه ایران در منطقه خواند، باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/2/561245/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها