مجلس چگونه به رفع تحریم‌ها کمک کند


ابراهیم امینی
 نایب رئیس شورای شهر تهران
هرکشوری برای تأمین منافع ملی خود باید از فرصت‌های پیش‌رو، چـــه در عرصــه‌های داخــــــلی و چــــه در زمـــینه‌هــای فراملی بهترین بهره را ببرد. تحریم‌ها و آثاری که از خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور ما بر جای گذاشته، بر کسی پوشیده نیست. در دوره 4 ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدیدترین آنها علیه کشور ما اعمال شد و راه مقابله با آن ،  چیزی جز مقاومت مردم ایران زمین نبود. این تحریم‌ها تا آنجا با زندگی همه ایرانیان گره خورد که تنگناهای زیادی حتی در تأمین داروهای مورد نیاز بیماران و نیازهای اساسی شهروندان ایجاد کرد. با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا و پیروزی جو بایدن و به تبع آن تغییری که در متولیان اداره آن کشور رخ خواهد داد، می‌توان به گشایش در برخی امور امیدوار بود. شاهد این مدعا اینکه دولت آینده امریکا در خصوص بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها نگرش مثبتی از خود نشان داده است.
 این امر هم در دوره تبلیغات انتخاباتی جو بایدن قابل توجه بود و هم کسی که روی کار آمده، معاون اول باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین امریکا بوده که برجام در زمان حضورش، منعقد شده است.
با این اتفاق، تمامی متولیان نظام و چهره‌های سیاسی کشور باید منافع ملی را در نظر داشته و از تغییر رویکردی که صورت گرفته، استقبال کنند. ما باید بتوانیم از این فرصت نهایت استفاده را ببریم تا شاید فشار اعمال شده بر شهروندان خود را حداقلی کنیم یا از میان برداریم و به فکر گشایش‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی باشیم. قطعاً این اتفاق به‌عنوان کارنامه مثبت نظام سیاسی کشور هم تلقی می‌شود و خوشبینی بیشتر شهروندان را نسبت به حاکمیت به‌دنبال خواهد داشت. اینکه از الان بخواهیم براساس منافع جناحی اظهارنظر کنیم قطعاً راه به‌جایی نخواهیم برد.
در این میان یکی از نهادهایی که تحرکات آن همواره مورد توجه بوده، مجلس شورای اسلامی است. هرچند از لحاظ سیاسی می‌توان گفت که در جریان مقابل دولت قرار دارد اما وقتی پای منافع ملی و مشکلات مردم در میان است، انتظار هماهنگی و تعامل با دولت از نمایندگان می‌رود.
لازم نیست در مورد اینکه «اگر این رفع تحریم‌ها رخ دهد به نفع جریان سیاسی ما است یا خیر» بحث کنیم. تحریم‌ها ظلمی است که سالیان سال به نظام و کشور و بخصوص شهروندان ما رفته و بی‌توجه به مناسبات سیاسی- جناحی داخلی باید در مورد آن تصمیم بگیریم.
در این هنگامه مبادا از مجلس پیام متفاوت به دنیا مخابره شود. نباید دولت آینده امریکا که هنوز روی کار نیامده با مطالبی که هم از نظر سیاسی و هم از منظر منطقی با ادبیات مسئولان کشور ما سازگاری ندارد، مورد خطاب قرار گیرد. بهتر است که مجلس با دولت برای آنچه که منافع ملی کشور را به‌دنبال دارد همچون بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها هماهنگ باشد. حتی اگر نیاز به وضع قوانینی هم باشد متناسب با وضع موجود نسبت به تصویب آن اقدام شود.
با توجه به اینکه نمایندگان مجلس یازدهم خود را «انقلابی» می‌خوانند و از همان زمان آغاز بکار خود، دغدغه «معیشت مردم» را مطرح کرده و به‌دنبال رفع احتیاجات جامعه هستند، باید در مرحله عمل هم نشان دهند که واقعاً به «انقلابی بودن» خود، پایبند هستند و برای منافع ملی هر کاری خواهند کرد. آنها بهتر از هر کسی می‌دانند که دلیل اصلی مشکلات معیشتی مردم، تحریم‌های ظالمانه‌ای است که بر کشور ما تحمیل شده و اگر هم گشایشی در جهت منافع ملی رخ دهد، نباید آن را قربانی منافع جناحی خود کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/1/561239/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها