به نام تاریخ




4 آذر
دویست‌وپنجاهمین روز سال را هم با مرور کوتاهی بر زندگی و آثار چهره‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان بگذرانیم که امروز متولد شده یا درگذشته‌اند. چهره‌هایی که با بعضی از آنها شاید کمتر آشنا باشید و اکنون فرصت خوبی است برای این آشنایی.
تولدها
کارلو کلودی: نویسنده ایتالیایی داستان پینوکیو سال 1826 در چنین روزی به دنیا آمد. کارلو کلودی در 20 سالگی و با نوشتن مقاله‌ای برای یک انتشاراتی نویسندگی را آغاز کرد و پس از آن روزنامه نگار شد. چند سال بعد با به دست آوردن شهرت به‌دلیل نوشتن مقاله‌های انتقادی برای نشریه‌ها و روزنامه‌های مختلف، خودش نشریه‌ای منتشر کرد که فکاهی بود. داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی را از 1850 آغاز کرد و از سال 1870 به ادبیات کودکان علاقه پیدا کرد و چند داستان فرانسوی مانند شنل قرمزی و زیبای خفته را به ایتالیایی ترجمه کرد. داستان پینوکیو برای اولین بار در سال 1881 در یک مجله کودکان ایتالیایی منتشر شد و آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت اما پس از مرگ کلودی در سال 1890 قصه‌های پینوکیو به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان ایتالیایی راه پیدا کرد و پارک بزرگی به‌ نام پینوکیو و پر از مجسمه‌های چوبی این شخصیت ساخته شد و اکنون یکی از برترین آثار ادبیات کودکان است. پس از مرگ کلودی نوشته‌هایش توسط خانواده به کتابخانه مرکزی فلورانس اهدا شد.
فیلیپ مسینجر: نمایشنامه نویس انگلیسی سال 1583 در چنین روزی متولد شد. فیلیپ مسینجر به‌دلیل روش تازه‌اش در نمایشنامه‌نویسی شهرت دارد و از او آثاری مانند «جهیزیه مصیبت بار»، «دوک میلان»، «پیشخدمت باشرافت»، «برده»، «راهی جدید برای پرداخت بدهکاری ها»، «دوک اعظم فلورانس»، «بازیگر رمی» و «قانون پیران» به جا مانده است. بسیاری او را در نوشتن دو نمایشنامه شکسپیر یعنی «دو نجیب‌زاده خویشاوند» و «هنری هشتم» دخیل می‌دانند. مسینجر سال 1640 درگذشت.
   سالروز تولد دیل کارنگی نویسنده امریکایی، جرج کایسر نمایشنامه‌نویس آلمانی، بابک افشار آهنگساز و علی شادمان بازیگر هم امروز است.
درگذشت‌ها
جبار باغچه‌بان: بنیانگذار نخستین کودکستان و مدرسه ناشنوایان و البته اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران، سال 1345 درگذشت. جبار باغچه‌بان متولد سال 1264 بود و پس از تأسیس کودکستان و مدرسه ناشنوایان در سال 1307 چاپ کتاب‌های کودک را با نقاشی‌هایی که خودش می‌کشید آغاز کرد. با آنکه آن زمان امکانات کافی برای چاپ این کتاب‌ها وجود نداشت. «بابا برفی» یکی از این کتاب هاست که شورای جهانی کتاب کودک آن را به عنوان بهترین کتاب کودک انتخاب کرد. از باغچه بان داستان‌ها و آثاری مانند «الفبای آسان»، «خانم خزوک»، «گرگ و چوپان»، «بادکنک»، «درخت مروارید»، «عروسان کوه» و «کبوتر من» منتشر شده است.
دیه گو ریورا: نقاش و دیوارنگار مکزیکی سال 1957 درگذشت. دیه گو ریورا متولد سال 1886 بود و از 10 سالگی شروع به نقاشی کرد. پس از مهاجرت به اروپا در اسپانیا و پاریس تحصیلاتش را در زمینه هنر ادامه داد و یکی از دوستان پابلو پیکاسو شد. او پس از بازگشت به مکزیک و از سال 1923 شروع به دیوارنگاری بر ساختمان‌های دولتی کرد و در دهه 30 در ساختمان‌هایی مانند راکفلر در نیویورک هم این کار را انجام داد. ریورا یکی از رهبران جنبش هنر مدرن و یکی از سه پایه‌گذار جنبش نقاشی دیواری در مکزیک است و با استفاده‌اش از سبک‌های کوبیسم و اکسپرسیونیسم به‌عنوان یکی از هنرمندان بزرگ قرن بیستم مطرح می‌شود.
فردی مرکوری: خواننده مشهور انگلیسی سال 1991 درگذشت. فردی مرکوری در سال 1946 به دنیا آمده بود و از کودکی به موسیقی علاقه داشت. در مدرسه یک گروه موسیقی تشکیل داد و آثار بعضی خوانندگان راک‌اند رول را بازخوانی کرد. اولین گروه موسیقی اش با نام «هکتیکس» با همراهی چند نفر از دوستانش شکل گرفت و پس از عضویت در یکی دو گروه دیگر در سال 1970 به گروه دیگری پیوست که فردی مرکوری نام آن را کوئین گذاشت. مرکوری یکی از مشهورترین خوانندگان و نوازندگان سبک راک است و ترانه‌های «حماسه کولی»، «ما قهرمانیم» و «ملکه قاتل» از مشهورترین آثار اوست. کنسرت‌های او در جهان بسیار مشهور بود و در سال 2009 در یک نظرسنجی به‌عنوان برترین خواننده راک همه دوران‌ها انتحاب شد.
   مصطفی مصباح‌زاده بنیانگذار روزنامه کیهان، عظیم جوانروح فیلمبردار و ملانی تورنتن خواننده انگلیسی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/16/561224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها