شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#مرغ

افزایش عجیب قیمت مرغ باعث شده در شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی درباره‌اش بنویسند. اینکه بسیاری از خانواده‌ها دیگر توان خرید مرغ را ندارند مسأله‌ای بود که بسیاری از آنها به آن اشاره می‌کردند. مشکلات مرغدارها و پشت پرده‌های بازار را هم در میان نوشته‌ها می‌دیدیم: «‏برای بسیاری از خانواده‌ها که توان خرید گوشت قرمز را نداشتند، مرغ جایگزین مناسبی برای تأمین پروتئین بود. حالا با این قیمت‌ها بخش‌های بزرگتری از جامعه توان خرید هیچ گوشتی را نخواهند داشت»، «‏قیمت مرغ یه جوری شده که خود به خود آدم میره سمت گیاهخواری»، «‏همین سه چهار سال پیش گوشت رو به قیمت مرغ الان، مرغ رو به قیمت تخم مرغ الان می‌خریدیم»، ‏«مرغ در عرض دو سال داره هم قیمت گوشت گوسفندی میشه.»، «‏احزابی که شب انتخابات یاد مردم می‌کنند و دلسوز می‌شوند و از این کاندیدا و اون کاندیدا حمایت می‌کنند حالا که قیمت مرغ و گوشت مردم را آزار میده کجای قصه‌اند؟ جز این است که دغدغه مردم را ندارند؟» «‏قیمت مرغ به کیلویی 35 هزار تومان رسیده! «از این به بعد شاهد مَضرات خوردن گوشت مرغ و تأثیرش در سرطان معده و... هستیم»، «‏حالا که بیشتر فکر می‌کنم، با این قیمت مرغ واقعاً کشتن حیوانات کار درستی نیست. من از الان گیاهخوارم»،  «‏مرغداری‌ها غذای یارانه‌ای می گیرن بعد میان میلیون‌ها جوجه یه روزه رو معدوم می کنن، بعدش نهاده‌های دامی یارانه رو به قیمت آزاد تو بازار می فروشن، بعد گزارش خسارت میدن و قیمت مرغ رو ‌گرون می کنن، بازی ده سر برد!»، «‏فکر کن مرغ شده قیمت گوشت قدیم. گوشت شده قیمت طلای قدیم»، «‏خب خداروشکر از اعلام لحظه‌ای قیمت دلار گذر کردیم و به مرغ رسیدیم!»، «‏چهار روزه که توی گرمسار مرغ کمیاب یا بهتره بگم نایاب شده. علت؟ برای مرغ فروشی‌ها سقف قیمت گذاشتن و طبیعتاً برای مرغدار و مرغ فروش به صرفه نیست که وقتی قیمت ذرت و سویا نسبت به پارسال چند برابر شده، مرغ رو به قیمت تعزیراتی بفروشن.»، «‏وزیر صمت بالاخره به گرون‌شدن گوشت مرغ واکنش نشون داد. آیا وعده کاهش قیمت رو داد؟ نه. فقط گفت مسئولیت قیمت‌گذاری گوشت و مرغ با وزارت کشاورزیه و سیگنال دیگه‌ای برای افزایش قیمت‌ مرغ فرستاد. آقای رزم‌حسینی پس بهتر نیست ستاد تنظیم بازار رو تعطیل کنید که هر بار مجوز افزایش قیمت نده؟»، «‌‎مرغدار نمیتونه گرون کنه.کلی فشار روی مرغدار است.به خاطر قیمت و کمیابی دان، مرغدار قادر به جوجه ریختن و پرورش نیست و کمبود مرغ قیمت را مقداری افزایش داده که اونم مرغداری های دولتی و مصادره‌ای امکان جوجه ریختن دارند».

فروش توپ تاریخی به‌عنوان ضایعات

خبر و عکس عجیبی که در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌چرخید درباره فروش یک توپ جنگی دوران صفوی به کارخانه ذوب آهن اصفهان به‌عنوان ضایعات بود. با انتشار این خبر ‏رئیس میراث‌فرهنگی لنجان اصفهان گفت: «با تماس مدیران کارخانه ذوب‌آهن متوجه شدیم یک توپ قدیمی در بین ضایعات ارسالی به این کارخانه برای بازیافت پیدا شده. این توپ جنگی متعلق به پادگان‌های دوران صفوی بوده و به‌منظور مرمت و جانمایی در مقابل کاخ‌ عالی‌قاپو به اصفهان منتقل شد.»
کاربران با شوخی و تعجب درباره این خبر و اتفاق می‌نوشتند: «‏توپ دوران صفوی‌ رو به‌عنوان ضایعاتی فرستاده بودن ذوب آهن اصفهان»، «‏یخچال کهنه، آهن پاره، توپ جنگی... خریداریم»، «یه سری ضایعات آهن فرستادن کارخونه ذوب آهن اصفهان، دیدن بین ضایعاتی‌ها یه توپ قدیمی دوره صفوی هم هست که اومده بازیافت! یارو گنج رو کیلویی فروخته. آثار تاریخی رو فرستادن ذوب آهن»، «‏این توپ جنگی متعلق به پادگان‌های دوران صفوی است. در آن دوران در ورودی دولت‌خانه صفوی یعنی کاخ عالی‌قاپو چند توپ نگهداری می‌شده. این توپ هم به‌منظور مرمت و جانمایی در مقابل کاخ‌ عالی‌قاپو به اصفهان منتقل شد.»، «‌‎خدا می‌دونه چندتا از این جور چیزا تا حالا ذوب شده رفته.»، «‌‎ببینید تا حالا چندتا از این عتیقه‌ها از بین رفته و هیچ‌کسی متوجه نشده. حالا شانسی این یکی کشف شده.»، «‏وسط قراضه‌های کارخانه ذوب‌آهن دو شی‌ء هم‌شکل پیدا میکنن. چی بوده؟ دو تا توپ جنگی متعلق به دوران صفویه. میراث میاد جمعش میکنه که ببرن جلوی عالی‌قاپو نصبش کنن. شما فکر کن اگه دقت نمی کردن الان ذوب شده بودن.»، «‌‎گاهی وقتا شانس درخونه آدمو میزنه و آدم جای ضایعات می‌فروشتش به ذوب‌آهن. چه حرصی می‌خوره الان اونی که اینو فروخته»، «‌‎حدود ده سال پیش کارخونه فولاد غدیر یزد منفجر شد علت حادثه رو بعضی خبرگزاری‌ها وجود مهمات جنگی در بین آهن قراضه‌های بازیافتی ذکرکردن؛ لوله توپ رو با مهمات توش فرستاده بودن تو کوره ذوب. زیبا نیست؟»‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/16/561221/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها