بهترین فرصت برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌های هنرمندان




احسان گرایلی
دبیر دومین سمپوزیوم مجسمه و طبیعت
دومین رویداد مجسمه و طبیعت در ادامه نخستین سمپوزیوم با همان تم آمیختگی هنر مجسمه و کانسپت طبیعت برنامه‌ریزی  ودر جزیره کیش برگزار شد. ما در اولین رویداد به این نتیجه رسیدیم که هنرمندانی را دعوت کنیم که کارهای شاخص و امضا‌داری دارند وکارشان مؤلفه و مشخصه خاصی دارد و آن کارها را درآمیختگی با مفهوم عمومی طبیعت بازتولید کنند و تجمیع کارها در فضایی به اسم باغ مجسمه نصب شد و آن فضا را هویت بخشی کرد. امسال دومین رویداد مجسمه و طبیعت با همان محوریت است اما با شمولیت بیشتری اجرا شد. از این منظر که کانسپت طبیعت را از مفهوم گیاه به جغرافیا و فرهنگ و اقلیم کیش توسعه دادیم. 23 هنرمند برای این رویداد دعوت شدند واز بینشان 12 هنرمند انتخاب شدند و هر کدام 3‌طرح به دبیرخانه ارسال کردند. از بین آنها یک طرح که نزدیکی و آمیختگی بیشتری با مضامین مورد نظر رویداد داشت انتخاب شد. هنرمندان ما شاخص و صاحب اثر هستند و در این دوره تمام شرکت کنندگان فارغ‌التحصیل حوزه مجسمه بودند و متریال انتخاب شده هم آهن و فایبرگلاس و چوب است و سعی شده در شکل‌گیری آثار طبیعت و جغرافیا و فرهنگ و اقلیم جزیره زیبای کیش دیده شود و آثار آمیختگی با این مضامین داشته باشد. امیدوارم در پایان رویداد که به همت شرکت عمران و آب و خدمات کیش برگزار شده آثاری که شکل گرفته برای تکمیل باغ موزه در فضای آن نصب شود تا یک ارزش افزوده تازه برای گردشگران باشد و به ذائقه بصری گردشگران کمک کند.
 این رویداد هنری بهترین فرصت برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌های هنرمندان است تا با یکدیگر تجربه مشترک کسب کنند و به ارتقای سطح کیفی آثار هنری کمک زیادی شود. از طرفی وقتی آثار در یک رویداد جمعی و در چنین شرایطی شکل می‌گیرد حتماً مخاطبان گسترده تری پیدا خواهد کرد.
قطعاً سمپوزیوم‌ها بی‌نقص نیستند اما این دلیل نمی‌شود که ظرفیت‌ها و امکاناتی را که یک رویداد در حوزه شهری ایجاد می‌کند، نادیده بگیریم. اگر آن نقدها را بپذیریم حذف صورت مسأله جواب نیست. بلکه جواب پیدا کردن راهکارهایی است تا ما بتوانیم خروجی‌های بهتری داشته باشیم. اگر آثار با تمرکز درستی تولید نمی‌شود یا با کیفیت مطلوبی ایجاد نمی‌شود باید در سیاستگذاری‌های رویدادهایمان تجدید نظر کنیم و تجربه رویدادهای گذشته را داشته باشیم و برای رویدادهای تازه امکانی را ایجاد کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های رویدادهای جمعی استفاده کنیم.
حضور هنرمندان با سلایق و دانش و تجربیات متفاوت در رویدادی مثل کیش این امکان را ایجاد می‌کند که ما بستر تعامل و گفت‌و‌گو بین اهالی فرهنگ وهنر جزیره کیش و هنرمندان دیگر ایجاد کنیم. این امکان و فرصتی است که این رویداد برای ما ایجاد می‌کند.
اگر در سیاستگذاری‌هایمان بتوانیم حساسیت‌هایی به مدیران شهری القا کنیم که از این رویدادها صرفاً به‌عنوان یک امکان برای تولید اثر ارزان نگاه نکنند و رویداد را یک رویدادی در نظر بگیرند با قابلیت‌هایی که عنوان کردم. شک ندارم که تأثیر بیشتری ایجاد خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/15/561209/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها