هشدار پلیس برای خرید و فروش های غیر حضوری در ایام کرونا



گروه حوادث/همزمان با شروع ایام قرنطینه و تعطیلی مراکز خرید و فروشگاه‌ها در کشور شاهد افزایش خرید و فروش‌های اینترنتی و غیرحضوری هستیم اما در این میان برای آنکه هم مشتریان و هم فروشندگان در دام افراد کلاهبردار نیفتند رعایت برخی موارد ایمنی و امنیتی ضروری است.
سرگرد وحید سلطانی پاجی، معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان نکات مهمی در این زمینه گفت: دراین ایام با توجه به تعطیلی واحدهای صنفی شاهد آن هستیم که برخی از این واحدها اعلام کرده‌اند خدماتشان را به شکل سفارش تلفنی ارائه می‌کنند و برای این منظور شماره تماسی را نیز اعلام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه این روش متفاوت از خریدهای اینترنتی و سفارش از سایت‌ها و درگاه‌های آنلاین است، ادامه داد: در این روش مشتریان باید با فروشگاه تماس گرفته و محصول مورد نظر خود را سفارش داده و در محل دریافت کنند و از همین رو نیز لازم است هم فروشندگان و هم خریداران یکسری نکات و موارد را مدنظر قراردهند. مهم‌ترین موضوع، اطمینان از وجود فروشگاه است و به‌همین دلیل نیز توصیه می‌شود اگر شهروندان قصد سفارش تلفنی کالایی را دارند، حتماً از فروشگاه‌هایی این کالا را دریافت کنند که پیشتر به شکل حضوری از آن خرید کرده و از کیفیت محصولات آن باخبرند.
سلطانی ادامه داد: با وجود این تطبیق کیفیت و اصالت کالا را همواره باید به‌عنوان یک اصل مدنظر قرار داد و به همین دلیل توصیه دیگر پلیس این است که هنگام دریافت محصول حتماً بسته آن را بازکرده و کالای دریافتی را از نظر کیفیت و اصالت با آنچه سفارش داده‌اند مطابقت دهند و سپس وجه کامل را پرداخت کنند. وی در ادامه تصریح کرد: لازم است شهروندان از بازکردن در آپارتمان برای افراد ناشناس خودداری کنند و برای دریافت سفارش خودشان به در منزل بروند. با این اقدام از ورود افراد ناشناس به داخل ساختمان جلوگیری می‌شود. همچنین در صورتی که افراد مدعی آوردن سفارش دیگر همسایه‌ها شده و خواستار بازکردن در شدند لازم است که از این اقدام قبل از هماهنگی با همسایه مذکور جداً خودداری شود. سلطانی به فروشندگان نیز هشدارهایی ارائه کرد و گفت: فروشندگان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان تا قبل از دریافت وجه، کالا را به خریدار واگذار نکنند. متأسفانه در مواردی دیده شده که افراد با نشان دادن رسید جعلی و گواهی انتقال وجه بانکی و... مدعی واریز وجه به حساب فروشنده شده اما بعد از مدتی مشخص شده که رسید جعلی بوده است. به‌همین دلیل نیز لازم است فروشندگان حتماً از واریز وجه به حساب خود از طریق پیامک بانکی یا استعلام از بانک مطمئن شوند.
معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره محل معامله نیز گفت: خریدار و فروشنده هر دو باید در محلی معمول اقدام به خرید و فروش کنند، بنابراین اگر هریک از طرفین با اعلام محلی دورافتاده یا سوت و کور یا حتی ساعتی غیرمعمول برای معامله مواجه شد لازم است یا محل را تغییر داده یا ازحضور در محل خودداری کنند. وی درباره انجام خرید سفارشی از سوی کودکان نیز گفت: والدین باید بر کودکان خود نظارت کرده و در صورتی که قصد واگذاری مسئولیت خرید به کودکان خود را دارند بر رفتار و عملکرد آنان نظارت کنند. سلطانی در پایان به شهروندان توصیه کرد که اگر چنانچه خریدشان اضطراری نیست، می‌توانند تا زمان بازگشایی مجدد واحدهای صنفی صبر کرده و سپس نسبت به خرید حضوری درمحل نیز اقدام کنند، یا اینکه خرید خود را از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و دارای مجوز خرید و فروش آنلاین انجام دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/12/561192/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها