به نام تاریخ



3 آذر
روز دویست و چهل‌ونهم از سال نام‌های ماندگاری در هنر و ادبیات ایران دارد. از محمدعلی اسلامی ندوشن تا کیهان کلهر و احمد آقالو.

تولدها
کیهان کلهر: موسیقیدان محبوب و نوازنده کمانچه و سه تار سال 1342 در چنین روزی به دنیا آمد. کیهان کلهر موسیقی را از 5 سالگی آموخت و از 12 سالگی به‌صورت حرفه‌ای این کار را ادامه داد. اولین کارهایش را در ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه انجام داد و مورد توجه استادان موسیقی قرار گرفت. کلهر در ایتالیا و کانادا تحصیلش را در رشته موسیقی ادامه داد و پس از بازگشت به ایران از سال 1373 همکاری‌اش را با گروه موسیقی کامکار آغاز کرد. او در کنسرت‌های مختلفی با خوانندگان بزرگی چون محمدرضا شجریان و شهرام ناظری شرکت کرد و تلاش زیادی برای شناساندن موسیقی ایرانی به جهان کرد و کنسرت‌های جهانی او در شهرهایی مانند نیویورک او را بیشتر به شهرت رساند. حضورش در پروژه‌هایی مانند «جاده ابریشم» و همکاری اش با ارکستر فیلارمونیک نیویورک و یویوما از او یک چهره جهانی ساخته است. کلهر به‌عنوان آهنگساز و نوازنده در آلبوم‌هایی مانند «زمستان است»، «بی تو به سر نمی‌شود»، «شب، سکوت، کویر» و «سرود مهر» همکاری داشته و کنسرت‌های اخیرش با عنوان «شهر خاموش» با استقبال زیادی مواجه شد. کلهر در این سال‌ها با نوازندگان بین‌المللی مانند اردال ارزنجان و تومانی دایاباته همکاری داشته و جایزه گرمی بهترین آلبوم جهانی سال، جایزه گلوبال فست به‌عنوان هنرمند سال و جایزه جهانی وومکس را به دست آورده است.
محمدعلی اسلامی ندوشن: شاعر، نویسنده و منتقد ایرانی سال 1304 در چنین روزی به دنیا آمد. محمدعلی اسلامی ندوشن از 12 سالگی شعر می‌سرود و اشعارش در مجله سخن هم منتشر شد. پس‌از تحصیل در کشورهای فرانسه و انگلستان در رشته حقوق بین‌الملل به ایران بازگشت و به‌عنوان استاد ادبیات و حقوق در مدرسه عالی ادبیات و دانشگاه تهران مشغول به‌کار شد. ندوشن بیشتر با آثار علمی و تحقیقی اش در زمینه ادبیات شناخته می‌شود. کتاب‌هایی مانند «به دنبال سایه همای»، «جام جهان بین»، «درباره رستم و سهراب بنیاد شاهنامه»، «آواها و ایماها»، «فرهنگ و شبه فرهنگ» و «ماجرای پایان‌ناپذیر حافظ». مجموعه اشعاری مانند «گناه» و «چشمه» و داستان‌هایی مانند «افسانه و افسون» و «پنجره‌های بسته» هم از او منتشر شده است. او در 50 سال فعالیتش بیش از 45 کتاب و صدها مقاله درباره فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایران نوشت و تأسیس فرهنگسرای فردوسی یکی دیگر از کارهای ماندگار اوست. محمدعلی اسلامی ندوشن بعضی آثارش را با امضای مستعار «م.دیده ور» منتشر کرده و کتاب «ابر زمانه و ابر زلف» او در سال 1342 به‌عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد.
وینسنت کسل: بازیگر فرانسوی سال 1966 متولد شد. وینست کسل در اواخر دهه 90 میلادی با بازی در چند فیلم هالیوودی به شهرت رسید. فیلم‌هایی مانند «نفرت»، «آپارتمان» و «دوبرمن». پس از آن فیلم‌هایی مانند «برگشت‌ناپذیر»، «یاران اوشن»، «قول‌های شرقی»، «قوی سیاه»، «دیو و دلبر» و «زیر آب» را با بازی او دیدیم.
    کاترین هیگل بازیگر امریکایی، سعید برآبادی شاعر، وحید پاک طینت داستان نویس، فریدون حیدری ملک میان
داستان نویس، مظاهر شهامت شاعر و داستان نویس، شیون فومنی شاعر، ناهید کبیری شاعر و آذر نادی شاعر هم متولد امروز هستند.

درگذشت‌ها
احمد آقالو: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1387 در چنین روزی درگذشت. احمد آقالو متولد سال 1328 بود و در دانشکده هنرهای زیبا تئاتر خواند. با بازی در فیلم «دادشاه» در سال 1362 وارد سینما شد و پس از آن او را در فیلم‌های «زنجبرهای ابریشمی»، «تمام وسوسه‌های زمین»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «عبور از تله»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «یک تکه نان» دیدیم. اما مخاطبان تلویزیون او را با بازی در نقش کاتب در سریال «سلطان و شبان» می‌شناختند و او در سال‌های فعالیتش در تلویزیون در سریال‌های دیگری مانند «این شرح بی‌نهایت»، «مسافرخانه»، «آلبوم خانوادگی»، «هوای تازه»، «یک مشت پر عقاب» و «رقص پرواز» و تله تئاترهایی مانند «ماه پنهان است»، «دست‌های آلوده»، «بازپرس وارد می‌شود»، «فیزیکدان ها»، «آمیز قلمدون» و «خانه عروسک» بازی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7498/16/561148/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها