شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#کرونا

همچنان مهم‌ترین موضوع برای کاربران ایرانی بیماری کروناســــــــــت، بخصوص با محدودیت‌هایی که از شنبه ایجاد شده و خیلی‌ها درباره‌اش می‌نویسند و عکس‌هایی از تعطیلی‌ها یا شلوغی خیابان و مترو منتشر می‌کنند. نگرانی‌ها درباره شرایط کرونا در کشور و مشکلات تعطیلات و محدودیت‌های ایجاد شده را در بسیاری از نوشته‌ها می‌بینیم: «‏وضعیت پادگان‌ها دقیقاً کجای محدودیت‌های ‎کرونا دیده شده؟! چرا توی پادگان‌ها، تعطیلی و دورکاری برای پرسنل واجبه اما برای سربازها نه؟ سلامت سربازها ارزش نداره؟ ماهایی که سرباز داریم، حق نگران بودن نداریم؟»، «‏با این وضع تعطیلی معلوم شد عامل انتقال ویروس کرونا کافه‌ها، کتابفروشی‌ها و لباس‌فروشی‌ها بودن.»، «‏پای حرف مردم که بشینی میفهمی، ترس نداشتن ‎نون شب از کرونا گرفتن بیشتره... دوهفته تعطیلی مشاغل بدون پشتوانه مالی و مردمی که روز‌به‌روز فقیرتر میشن و آمار تلفاتی که تغییر چندانی نخواهد کرد وقتی همین مردم مجبور میشن پشت کرکره‌های بسته
مغازه هاشون کار کنن...»، «‌‎مسأله اینه که تعطیلی واقعاً تعطیلی به معنای قرنطینه کامل شهر نیست. الان کلی از شرکتا همچنان بازن(مثل شرکت ما) چون ابلاغیه اومده که باز باشن»، «‌‎الان دیگه تعطیلی جدی جدی، جدی شده ولی هنوز خیلی ها جدی نمی‌گیرند بعضی‌ها هم که هیچ چیز جدی رو جدی نمی‌گیرند. حتی اگر قطعاً و لزوماً برای بقای خودشون هم مسأله جداً جدی باشه»، «‏مثل اینکه کرونا فقط تو کافه و آرایشگاه‌ها منتقل میشه و خجالت میکشه بره تو بانک.»، «‏چه تعطیلی که ملت همچنان تو خیابونا دارن می چرخن و هیچ کس تعطیل نیست؟!»، «‏دومین روز از تعطیلی نیم بند دو هفته‌ای ‎تهران، بواسطه جولان ‎کرونا، ترافیک فوق‌العاده سنگین و مردمی که انگار بیشتر از روزهای دیگه بیرونن»، «‏آقای نمکی این دو هفته تعطیلی به‌هیچ دردی نمی خورد، ٢ هفته تمام می‌شود و باز همان آمار وحشتناک مرگ و میر»، «‌‏معاون ستاد ملی مقابله با کرونای تهران گفته 83 درصد مبتلایان کرونا از دورهمی‌های خانوادگی است. یکی از نتیجه‌های تعطیلی گسترده دامن زدن به این دورهمی‌ها نیست؟»، «‏میگن به‌خاطر اینکه دورهمی‌های شبونه رو کم کنیم منع تردد ساعت ۹ به بعد رو گذاشتیم، بعد تاکسی‌های اینترنتی رو آزاد گذاشتن. خب اونی که میخواد بره دورهمی شبونه با تاکسی اینترنتی نمیتونه بره؟»، «‏پنج صبح ‎تهران، بعد این بارون و مه ۲۴ ساعته و منع تردد شبانه یقیناً زیباست.»، «‏این قانون منع تردد برای دوچرخه‌سواری خیلی خوبه امیدوارم تا ۱۵ سال دیگه که من می‌خوام از میادین خداحافظی کنم برقرار باشه.»

قاب عکس وقاحت


دیدار وزیر امورخارجه امریکا با طالبان در دوحه قطر بازتاب زیادی داشت. عکس‌های این دیدار در شبکه‌های اجتماعی باز نشر می‌شد و خیلی‌ها آن را تحلیل می‌کردند و از حرف‌های متناقض ترامپ درباره مبارزه با تروریسم می‌نوشتند: «‏پمپئو در کنار عبدالغنی برادر، یکی از رهبران طالبان؛ در حالی که آمار کشته شدگان انفجارهای کابل هنوز رو به افزایش است. این عکس نماد سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه است، آنجا که وزیرش با جانیان عکس یادگاری می‌گیرد و توأمان شعار مبارزه با تروریسم می‌دهد. وقاحت در یک فریم.»، «ترامپیست‌‌های توی خونه! عکس‌های ملاقات ‎پمپئو و ‎عبدالغنی برادر رو دیدید؟! دیدید بی‌اتیکت‌ترین و بی‌اخلاق‌ترین دولت جهان چطور با ‎تروریست‌‌های ‎طالبان دوست شدند؟ هنوز هم فکر می‌کنید ترامپ برای منافع و دغدغه‌های شما، اصلاً برای خودِ خود شما ذره‌ای ارزش قائله؟!»، «‏مایک پمپئو وزیر خارجه‌ امریکا، با هیأت گفت‌وگوکننده گروه تروریستی طالبان در دوحه دیدار کرد. این دیدار، تأثیری بر گفت‌وگوها میان دو هیأت و وضعیت خشونت‌بار در افغانستان، خواهد داشت؟ برای امریکا چه چیزی مهم است وقتی در افغانستان هر روز میزان خشونت‌ها از سوی طالبان بیشتر می‌شود؟»، «‌‎مایک پمپئو در کنار یکی از رهبران طالبان. همان طالبانی که زنان را ‎سنگسار می‌کنند، دانشگاه و مکاتب را به خاک و ‎خون می‌کشد، همان طالبانی که...»، «‌‌‎ما هنوز بلیت خریدنی پول برای ۹/۱۱ می دیم بعد وزیر خارجه رفته با رهبر گروه حمله کننده ملاقات و خوش و بش»، «‌‌‎با قاطعیت می تونم بگم پمپئو آشغال ترین وزیر خارجه امریکا بوده.هیچ دستاوردی برای وزارت خارجه امریکا نداشته.میشه گفت بشدت گند زد به دیپلماسی امریکا. فقط حرف زد و نفرت پراکنی کرد و حالا هم نشسته با طالبان مذاکره میکنه. خیانت به مردم افغانستان و منطقه و اسمشو هم میذاره دستاورد.»، «‌‎امضای توافقنامه چه نتیجه‌ای داشته جز افزایش کشتار مردم بیگناه؟ ظاهراً توافق بر ریختن خون مردم بوده است.»، «‌‌‎این خیانت آشکار ترامپ و پمپئو بود به ملت و دولت افغانستان. به تصور تأثیرگذاری برای انتخاب مجدد ترامپ.ترامپ برای آینده منطقه خواب‌هایی دیده بود که شاید با رفتن او کابوس آن خواب‌ها از سر منطقه دورشود. تاببینیم جانشینش چه می کند»، «‌‎جان بولتون چقدر خوب ماجرای این مذاکرات ترامپ و طالبان رو تو کتابش نوشته. پمپئو و بولتون هم کلاٌ با قضایا مخالفن.ترامپ میگه اصلاً بگید بیان امریکا تو کمپ دیوید قرار بذاریم. بعد بولتون میگه به شرطی از جدیدترین و حساس‌ترین سنسورهای مغناطیسی عبور کنن. ترامپ هم میگه: والبته شیمیایی.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7498/16/561146/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها