نتیجه صادرات برنامه‌ریزی نشده بدون تقاضای خریدار

صف چندکیلومتری کامیون‌های سیب زمینی پشت مرز بسته پرویز خان




زهره افشار
خبرنگار
صف ناشی از توقف 400 کامیون حامل بار سیب‌زمینی در مرز پرویز خان کرمانشاه، ترافیکی بود که اوایل هفته گذشته خدمات این گمرک مرزی را با اختلالاتی مواجه کرد. ماجرا از این قرار بود که محدودیت ورود سیب‌زمینی به کشورعراق پس‌ از یک محدودیت حدود 3 ماهه از سوی این کشور در روز یکشنبه 25 آبان‌ماه پایان می‌یافت و صادرکنندگان ایرانی هم که در جریان این موضوع بودند از چند روز قبل از این تاریخ دست به کار شدند و سیب‌زمینی‌ها را از استان‌های مختلف بار کامیون کردند و به مرز پرویز خان فرستادند. هجوم کامیون‌های حامل سیب‌زمینی برای خروج از مرز پرویز خان در حالی صورت گرفت که بازار عراق کشش این حجم از سیب زمینی را نداشت و از سوی دیگر گمرک پرویزخان و گمرک طرف عراقی هم‌ دارای ظرفیت محدودی است هرچند در حال حاضر خروج محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی به روانی از مرز پرویزخان انجام می‌شود اما مسئولان استان کرمانشاه خواستار سروسامان گرفتن صادرات محصولات کشاورزی به عراق هستند.
 اساس تجارت ایران با عراق مطابق عرف بین‌الملل نیست
 «هدایت حاتمی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به «ایران» گفت: عراق به‌دلیل همجواری با کشور ما و ارتباطات فرهنگی واقتصادی که با آن داریم یک بازار طبیعی و خوب برای صادرات محصولات ایرانی بویژه کشاورزی به شمار می‌رود ولی متأسفانه واقعیت این است که اساس تجارت ما با عراق مطابق عرف‌های تجارت بین‌الملل نیست و این یک ایراد جدی است که باید در سطح کلان کشور آن را حل کنیم. کامیون‌هایی که محصولات کشاورزی را با هدف صادرات به پرویزخان می‌آورند فقط تا مرز می‌توانند بیایند و در مرز این بار به کامیون‌های عراقی منتقل می‌شود و این کامیون‌های عراقی هستند که فرضاً سیب‌زمینی تولیدی ما را به بازار صادراتی مقصد می‌رسانند و از مزرعه که محصول بار کامیون می‌شود 3 بار این محموله جابه‌جا می‌شود و این عامل افزایش قیمت صادراتی محصولات ما می‌شود. وی افزود: متأسفانه این روال نامتعارف حدود 20 سال است که ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده که سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت در این مورد چاره اندیشی کند. چون هر قدر هم که ما زیرساخت‌های صادراتی لازم را داشته باشیم بازهم موجب نارضایتی طرفین را فراهم می‌کند. از سوی دیگر در تمام دنیا صادرات بر اساس ثبت سفارش انجام می‌شود ولی در روابط تجاری ما با عراق این عرف‌های تجاری بین‌الملل نه رعایت می‌شود و نه آموزش‌های لازم به صادرکنندگان داده می‌شود. معاون استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر همان رفتاری که برای ارسال سیب زمینی اردبیل به تهران انجام می‌شود برای صادرات سیب زمینی به عراق هم انجام می‌شود درحد 4 هماهنگی تلفنی که این مسأله مشکل ساز شده است. عدم صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق برحسب نیاز بازار هدف مشکل دیگری است که حاتمی به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: این عاملی شده تا هرکس هرجا مازاد تولیدی دارد به مرز بفرستد و شاهد ترافیک‌های این چنینی باشیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی برای صادرات هیچ محصول کشاورزی در مرز پرویز خان وجود ندارد توضیح داد: مشکلی هم که به‌وجود آمده بود به این مسأله برمی گشت که ممنوعیت واردات سیب زمینی به عراق یکشنبه هفته پیش برداشته شد و کامیون‌ها بدون برنامه‌ریزی و نیاز سنجی پنج روز قبل از لغو محدودیت بازار عراق به مرز آمدند. وی تأکید کرد: البته ما پیشتر از سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور خواسته بودیم اجازه بارگیری ندهند که این اتفاق نیفتاد. وی گفت: امیدواریم هرچه زودتر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارت صمت و راه و شهر‌سازی و سازمان توسعه تجارت در این خصوص فکری کنند تا بتوانیم صادرات برنامه‌ریزی شده به عراق داشته باشیم. صادرات بدون بسته‌بندی درست و حسابی و میدان میوه و ترباری در‌شأن کالای صادراتی با نام ایران نیست و شکی نیست که این مسأله در دراز مدت به ضرر همه بخش‌های صادراتی و تولیدی است. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا برای صادرات به عراق اول ثبت سفارش شود بعدگشایش اعتبار انجام شود و اعتبار سنجی و مابقی روند صادرات و این به جز یک راهکار ملی میسر نیست.
 صادرات بدون برنامه محصولات کشاورزی پرویزخان را تبدیل به میدان بار کرده است
 در همین حال «خلیل حیدری» ناظر گمرکات استان کرمانشاه به «ایران» گفت: متأسفانه صادرات بدون برنامه، بدون بسته‌بندی درست و بدون برند‌سازی پرویزخان را تبدیل به یک میدان بار کرده که برخی دلال‌ها در اینجا حق العملکاری می‌کنند و فرضاً با گرفتن 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان کار صادرات محموله‌های محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی را انجام می‌دهند و انجام این کار با کارت‌های دیگران مشکلات بعدی را برای کشور رقم می‌زند. وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی به این‌گونه فرصت‌های اشتغال زیادی را از ما گرفته است. به گفته وی محصول باید از مزرعه به یک مرکز برود محصولات درجه‌بندی و بسته‌بندی شوند و سپس بارگیری شوند. وی از مسئولان خواست تا صادرات را به دست شرکت‌های متخصص صادراتی بسپارند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم. وی گفت: در حال حاضر در مرز پرویزخان برای خروج محصولات کشاورزی مشکلی نداریم. به‌گفته وی با توجه به زیرساخت‌های موجود در این مرز روزانه قابلیت صادرات محموله 900 کامیون وجود دارد ولی امکانات طرف عراقی به این حد نیست.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7498/14/561135/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها