چنگیز جلیلوند درگذشت

خاموشی صدایی جاودانه


فرهنگی/ بسیاری از ستارگان بزرگ و قدیمی سینمای ایران بخشی از شهرت و محبوبیت شان را مدیون صدای او هستند. مگر می‌شود «کندو» و بازی بهروز وثوقی را بدون صدای او در نظر گرفت. فردین خود بارها گفته بود:«من و جلیلوند با هم هماهنگ هستیم و شاید اگر او نبود، من هم این‌قدر موفق نبودم».
نه فقط بازیگران پیش‌از انقلاب از جمله ناصر ملک مطیعی و ایرج قادری که تصویرشان در سینمای ایران همنشین صدای جلیلوند بوده بلکه عزت‌الله انتظامی در فیلم «ستارخان» و محمدرضا گلزار در «سلام بمبئی»، حامد بهداد در «جرم» و سعید راد در «سفر سنگ» از جمله چهره‌هایی هستند که نمی‌شود بازیشان را بدون صدای آقای دوبله ایران به خاطر آورد.
بخشی از جذابیت چهره‌های شاخص هالیوود از جمله مارلون براندو، پل نیومن، ریچارد برتون، برت لنکستر و شون کانری در فیلم‌هایی همچون «پرنده باز آلکاتراز»، «گربه‌ای روی شیروانی داغ»، «بیلیاردباز»، «اتوبوسی به‌نام هوس»، «در بارانداز» و... هم برای ما ایرانی‌ها مدیون صدای جادویی چنگیز جلیلوند است که روح تازه‌ای در بازی آنها می‌دمید. اسامی شخصیت های زیادی از سیلوستر استالونه و کلینت ایستوود تا کلارک گیبل و گری گوری پک برایمان تداعی کننده صدای اوست.
در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی معروف بود و گاهی با تو دماغی کردن و گاهی با حجم دادن به صدایش تأثیرگذاری شخصیت‌های با صلابت را دو چندان می‌کرد. بهترین توصیف از قابلیت تیپ‌سازی نقش‌های مختلف را خودش کرده و گفته بود: «من در حنجره‌ام می‌دانم کدام تار صوتی مخصوص چه نوع صدایی است و همه اینها تحت کنترل خودم است.»
نقش چنگیز جلیلوند در خاطره جمعی ما از گنجینه بهترین‌های سینمای ایران و جهان آنقدر پررنگ است که وقتی عباس یاری، دبیر هیأت تحریریه مجله فیلم شامگاه آخرین روز آبان خبر ابتلای او را به کرونا رسانه‌ای می‌کند دلمان شور بزند و پیگیر اخبار سلامتی‌اش باشیم. اطلاعات ارائه شده در پست اینستاگرامی این روزنامه‌نگار پیشکسوت گویای آن است که این دوبلور پیشکسوت تقریباً از یک ماه پیش با کرونا درگیر شده اما از روز پنجشنبه ۲۹ آبان به‌دلیل حمله مجدد این بیماری و شرایط نامناسب ریوی در بیمارستان خاتم‌الانبیا بستری شده است.  صبح روز یکشنبه خبرهای امیدوارکننده از راه می‌رسند. خانواده جلیلوند از تلاش پرسنل سختکوش مراقبت‌های ویژه تشکر کرده و می‌گویند حال عمومی این دوبلور پیشکسوت رو به ثبات حرکت می‌کند، هر چند ضریب هوشیاری او در حدود 9 و 10 است. عصر روز یکشنبه دوم آذرماه اما خبر از خاموشی صدایی جاودانه دارد: «استاد چنگیز جلیلوند دوبلور خاطره‌ساز سینما و تلویزیون بر اثر بیماری کرونا درگذشت».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7498/1/561090/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها