ایران در ایران



کشف یک توپِ جنگی صفوی در میان ضایعات ذوب آهن

اصفهان - رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان از کشف یک عدد توپ جنگی متعلق به دوران صفوی در کارخانه ذوب‌آهن خبر داد و گفت: این توپ به منظور مرمت و جانمایی در مقابل کاخ عالی قاپو به اصفهان منتقل شد.
احمد فتحی با اعلام این خبر، اظهار کرد: روز جمعه با تماس مدیران کارخانه ذوب‌آهن متوجه شدیم یک عدد توپ قدیمی در میان ضایعات ارسالی به کارخانه ذوب‌آهن در این شهرستان به‌منظور بازیافت و ذوب پیدا شده است. وی ادامه داد: با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که این توپ جنگی متعلق به دوران صفوی است که احتمالاً در سده‌های گذشته در پادگان‌های سلاطین صفوی در اصفهان نگهداری می‌شده و پس‌از سقوط این سلسله دست به دست شده و روز گذشته به‌منظور بازیافت به‌ کارخانه ذوب آهن تحویل داده شده بود. به‌گزارش روابط ‌عمومی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان، فتحی تصریح کرد: با توجه به اینکه در دوران صفوی در ورودی دولتخانه صفوی (کاخ عالی‌قاپو) در مجموعه جهانی نقش جهان چند عراده توپ نگهداری می‌شده، این توپ جنگی با موافقت مدیران کارخانه ذوب‌آهن تحویل اداره میراث ‌فرهنگی شهرستان شد و پس از آن توسط واحد امانی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به‌منظور مرمت و جانمایی در مقابل کاخ‌عالی‌قاپو به اصفهان منتقل شد.

استاندار خوزستان: کارخانه قند در حریم درجه یک  چغازنبیل احداث نمی‌شود

اهواز - استاندار خوزستان با بیان اینکه قانون ملاک احداث کارخانه قند جدید در شهرستان شوش است، گفت: کارخانه قند در حریم درجه یک اثر جهانی چغازنبیل احداث نخواهد شد.
به‌گزارش ایرنا، غلامرضا شریعتی در رابطه با برخی اخبار منتشر شده مبنی بر صدور مجوز ساخت کارخانه قند در حریم چغازنبیل افزود: برای روشن شدن ابهام از کارشناسان مربوطه درخواست شده تا بار دیگر با بررسی دقیق مشخص کنند کارخانه قند در حریم درجه یک چغازنبیل قرار گرفته است یا خیر. وی افزود: اگر این کارخانه در حریم درجه یک چغازنبیل باشد احداث آن ممکن نیست اما اگر در حریم درجه ۲ باشد می‌توان آن را اجرا کرد. شریعتی با تأکید بر اینکه همه از جمله میراث فرهنگی و پایگاه چغازنبیل باید مطابق با قانون عمل کنند، گفت: مورد مشابهی در خوزستان وجود داشته که به قانون تمکین شده است. معبد زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ثبت جهانی ایران است در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است. این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

درگذشت شاعر آیینی سبزوار بر اثر کرونا

مشهد - علی اصغر اقتداری یکی از شاعران نامی و آیینی سبزوار بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: علی اصغر اقتداری متولد سال ۱۳۳۵، سال‌های زیادی در عرصه زبان و ادبیات فارسی فعالیت داشت. رضا شجاع مقدم افزود: وی در دهه‌های گذشته در سه انجمن رسمی شعر سبزوار با نام‌های ابن یمین، اسرار و مشکات سبزوار فعالیت داشت. وی گفت بیشتر اشعار این شاعر سبزواری در قالب غزل است و دو کتاب شعر «زمزمه‌های خاکستری» و «از دل به کاغذ» از آثار ماندگار وی است. پیکر این شاعر به در خواست خانواده‌اش، امروز در زادگاهش روستای علیک سبزوار به خاک سپرده می‌شود.

آغاز عملیات دیجیتالی کردن اسناد 90 ساله تخت جمشید

شیراز - سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از آغاز عملیات اجرایی پروژه دیجیتال کردن اسناد ۹۰ ساله این اثر باستانی خبر داد و اعلام کرد که در مرحله بعد بازگرداندن اسناد این میراث جهانی که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، قرار دارد.
حمید فدایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت نگهداری و حفاظت بهتر اسناد باقی مانده آثار جهانی تخت جمشید، گفت: تاریخ معاصر تخت جمشید که با کاوش‌های باستان شناسی آن آغاز و با حفاظت هم جانبه از این اثر ادامه یافته برای بسیاری از مخاطبان تاریخ باستان، جذابیت ویژه‌ای دارد. او ادامه داد: مکتوبات، مستندات و گزارش فعالیت‌های معاصر تخت جمشید، مربوط به حدود ۱۰۰ سال گذشته، بخشی از شناسنامه آن قلمداد می‌شود و قابل ارائه به متخصصان و محققان این میراث جهانی است. سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی فیزیکی و اطلاعاتی اسناد موجود از سال‌ها قبل در دستور کار این پایگاه بوده است، افزود: این اسناد بالغ بر هزاران نسخه سند اعم از مکاتبات اداری، نقشه، عکس، اسلاید، گزارش، فیلم و حاصل حضور یک مرکز اداری دائمی در محوطه و انجام فعالیت‌های متنوع باستان شناسی، ساماندهی و حفاظت و مرمت در تخت جمشید بوده است. فدایی خاطرنشان کرد: اگرچه توجه به تخت جمشید را پس از ویرانی و فراموشی آن در مکتوبات مورخان، مستشرقان و سفرنامه نویسان متعددی از دوره‌های دور تاریخی تاکنون می‌توان پیگیری کرد اما عصر حاضر به‌دلیل حجم توجه به این میراث سترگ و تلاش برای کشف، بازشناسی، معرفی و حفاظت از آن در اوج خود بوده و تأثیر شگرف این میراث در زندگی و جامعه ایرانی، نکته‌ای است که می‌تواند در لابه لای اسناد موجود آن بدرستی به آیندگان منتقل شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/11/561019/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها