اخبار




کاهش 70 درصدی اسباب کشی‌ها

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت مردم را در حوزه مسکن به‌حال خود رها نکرده است و برای این حوزه برنامه‌های جامعی دارد.
محمد اسلامی با بیان این مطلب افزود: برخی‌ها می‌گویند دولت فراموش کرده است برای مردم خانه بسازد و آنها را به امان خدا رها کرده‌اند. این‌گونه اظهارنظرها ظالمانه است، پروژه‌های ساخت‌وساز در سراسر کشور فعال است. در بنیاد مسکن طی یک سال 160 هزار خانه که به‌دلیل وقوع سیل آسیب دیده بود یا بازسازی یا احداث شده است، از این تعداد 90 هزار واحد تعمیرات اساسی داشته‌اند و 70 هزار واحد ساخته شده‌اند، در طول تاریخ پیروزی انقلاب چنین رکوردی نداشته‌ایم. وی در ادامه با بیان این‌که متأسفانه تحولات نرخ ارز خیلی بازار را هیجانی کرده‌ است، تصریح کرد: در شرایط امروز شیوع کرونا موفق شدیم از اسباب‌کشی اجاره‌نشین‌ها جلوگیری کنیم. بر اساس اطلاعیه‌ صنف‌ها، جابه‌جایی‌ها 68 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است. برآورد وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه املاک نیز این است که با کاهش حدود 70درصدی جابه‌جایی مواجه شده‌ایم که یک موفقیت است.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن می‌تواند مشکل ایران و مستأجران را حل کند، اظهار کرد: تحولات بخش مسکن تقریباً بی‌ارتباط با بحث عرضه و تقاضاست. در سال 91 که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داده، رشد جهشی قیمت مسکن اتفاق افتاده است. وی افزود: بر اساس منحنی آمار بانک مرکزی و تحلیل‌های اقتصادی بخش اقتصاد مسکن در وزارت راه و شهرسازی از اوایل دهه هفتاد به این سو می‌بینیم نرخ دلار، طلا و یک مترمربع واحد مسکونی همپای هم افزایش یافته است، یعنی مسکن خیلی شدید از بازارهای موازی تأثیر می‌گیرد، نه‌تنها مسکن بلکه بسیاری از بازارهای اقتصادی متأثر از قیمت دلار است.
وی تصریح کرد: در ارتباط با تحولات اقتصادی کشور مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که تقاضای غیرمصرفی را از بازار مسکن خارج کنیم، این مسأله نیاز دارد که قوانینی را ایجاد کنیم تا فقط تقاضا در بازار مسکن مصرفی باشد. وی با ابراز این‌که از این طریق بانک‌ها توانسته‌اند در کسب‌ و کارهای خود سیستم ذخیره‌سازی برای توانمندسازی ایجاد کنند، اظهار کرد: ازاین‌رو مهم‌ترین نیاز شرایط کنونی کشور این است که بحث ساخت‌و‌ساز مسکن را حمایت کنیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته حائزاهمیت برای ما از لحاظ فلسفه وجودی و وظیفه ذاتی این است که بر اساس قانون اساسی و شرح وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی با برنامه‌ریزی زمینه خانه‌دار شدن مردم فراهم شود و آنها بتوانند به‌سهولت صاحب خانه شوند. اسلامی اضافه کرد: این برنامه‌ریزی در قالب طرح جامع مسکن دنبال شده است. در مطالعات این طرح، خروجی آن بوده است که در ارتباط با رشد تقاضا یا عقب‌ماندگی در این بخش بتوانیم مطالعات انجام‌شده را در قالب یک برنامه پابرجا تنظیم کنیم تا مردم در مدت معین خانه‌دار شوند. وی یادآور شد: حدود 300 هزار واحد مسکونی طی سال‌های اخیر ساخته شده که تفاضل این عدد صورت مسأله ایران برای تأمین مسکن است. مطابق مطالعات عدد عرضه 400 هزار واحد را استحصال کرده‌ایم که طرح ملی مسکن نیز بر این اساس طراحی شده است. این فرآیند در دستور کار قرار گرفت و ثبت‌نام گسترده 1.5 میلیون نفر انجام شد. پس از پالایش این تعداد 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند، این غیر از افرادی است که در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند.

آمادگی وزارت راه برای واگذاری مسکن ملی به خبرنگاران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش‌نویس تفاهمنامه ساخت مسکن برای خبرنگاران به امضا رسیده و آماده دریافت تعداد افراد تحت پوشش هر استان و شهر از سوی وزارت ارشاد هستیم. محمود محمودزاده اظهار کرد: پیش‌نویس تفاهمنامه ساخت مسکن برای خبرنگاران در قالب طرح اقدام ملی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادیم و نظراتشان را هم اعلام کردند. ما آماده‌ایم تا وزارت ارشاد تعداد تحت پوشش در هر استان و شهر را اعلام کند و ما در حد بضاعتی که در تأمین زمین داریم مساعدت لازم را انجام می‌دهیم. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن یکم افزایش می‌یابد، گفت: فعلاً تصمیم جدیدی در حوزه وزارت راه و شهرسازی اتخاذ نشده و اگر در حوزه بانکی تصمیمی بگیرند ما اطلاعی از آن نداریم./ایسنا


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/8/561008/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها