در آبان ماه تورم کالاهای خوراکی رکورد شکست

جهش تورم غذا



با وجود افت 1.8 درصدی نرخ تورم ماهانه در آبان نسبت به مهرماه، گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی با تورم بالایی همراه شده است. در ماه‌های اخیر بواسطه افزایش نرخ ارز که به رشد دامنه دار قیمت تمام کالاها منجر شد، شاهد رشد نرخ تورم هستیم. به‌طوری که این نرخ در مواد غذایی و خوراکی بیشتر نمود پیدا کرده است.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، در آبان ماه نرخ تورم ماهانه 5.2 درصد، تورم نقطه به نقطه 46.4 درصد و تورم سالانه 29 درصد شده است. براین اساس در این ماه نرخ تورم کالاهای خوراکی و مواد غذایی با رشد بسیار زیادی همراه بوده است در حالی که در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش نرخ تورم مواجه هستیم.
تغییرات تورم ماهانه
طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه آبان به ٥,٢ درصد رسیده که در مقایسه با مهرماه امسال، ١.٨ واحد درصد کاهش داشته است. این درحالی است که نرخ تورم گروه کالاهای خوراکی با رشد 7.3 درصدی از 5.7 درصد در مهر ماه به 13 درصد در آبان ماه افزایش یافته است. با این حال نرخ تورم گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در این ماه نسبت به مهر 6 درصد کاهش یافته به‌طوری که از 7.6 درصد به 1.6 درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٤,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٧.٦ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است.
کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور
در شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه که میزان تغییرات را نسبت به ماه مشابه سال قبل اندازه‌گیری می‌کند، در آبان ماه این نرخ به ٤٦,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٦.٤ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. بدین ترتیب نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل 5 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١٦,١ واحد درصدی به ٥٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.١ واحد درصدی به ٤١.٨ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٥,٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٤,٤ واحد درصد افزایش داشته است. این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٠,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٨,١ واحد درصد افزایش داشته است.
افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
برپایه این گزارش، نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٩ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١,٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٢٩ درصد و ٢٨.٨ درصد است که برای خانوارهای شهری ١,٧ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.١ واحد درصد افزایش داشته است.
در آبان ماه نرخ تورم برای گروه کالاهای خوراکی با رشد 2.5 درصدی به 25 درصد رسیده است. این نرخ برای کالاهای غیرخوراکی یک درصد رشد داشته است به طوری که از 29.5 درصد در مهر به 30.9 درصد در آبان رسیده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.
تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه‌ای، لوبیا سبز، سیب زمینی)، گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گاو یا گوساله، گوشت گوسفند)، گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد، کره غیرپاستوریزه، روغن مایع)، گروه «میوه و خشکبار» (نارنگی، موز، انگور) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری گازی، انواع شوینده، لوازم پلاستیکی آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٦,٣ درصد برای دهک اول تا ٣٥.٢ درصد برای دهک دهم است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/7/561002/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها