طرح دو فوریتی برای حضور در ستاد ملی مقابله با کرونا

تدابیر جدید برای تشکیل جلسات علنی بهارستان


گروه سیاسی / مجلس هم بالاخره به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تن داد، اما با سلیقه خود. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از تدابیر جدید و تغییر نحوه برگزاری جلسات علنی برای مقابله با کرونا در دو هفته پیش رو خبر داد. محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: جلسات علنی روزهای یکشنبه و چهارشنبه به‌صورت ترکیبی تشکیل می‌شود، همه نمایندگان در محل مجلس حضور خواهند داشت و با فاصله‌گذاری سه متری، نیمی از نمایندگان در محل صحن علنی حضور می‌یابند و نصف دیگر در سالن‌های دیگر به‌صورت آنلاین حضور خواهند داشت.
تعداد نیمی از نمایندگانی که فرهنگی از آن نام برد، بالغ بر 160 نفر است. این در حالی است که در مناطق قرمز تمام جلسات در تمام قوا، شرکت‌های دولتی و غیر دولتی، نباید بالای ۱۵ نفر باشد و این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت و درمان تدوین کرده، در قرارگاه عملیاتی بررسی و در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است.
فرهنگی درخصوص ساعات برگزاری جلسات هم گفت: جلسات از ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه تا ساعت ۱۱ و نیم تشکیل می‌شود و بعد از آن تعطیل می‌شود. کمیسیون‌ها نیز در همین ساعات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در محل‌های تعیین شده به‌صورت حضوری و با حضور دو سوم اعضا، جلسات خود را برگزار می‌کنند. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: همچنین برای کلیه جلسات تنفس پیش‌بینی شده و در این فاصله ضدعفونی‌های محیطی انجام می‌شود.
فرهنگی با بیان اینکه نماز جماعت و پذیرایی ظهر نیز انجام نمی‌شود، گفت: همچنین پذیرش هرگونه میهمان و مراجعه کننده، جز کسانی که به‌طور محدود به خاطر موضوعات دستور دعوت می‌شوند، ممنوع خواهد بود. همچنین حضور در حوزه‌های انتخابیه نیز انجام نمی‌شود.
علیرضا سلیمی دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس هم توضیح داد: طبق تصمیمات گرفته شده ۱۶۷ نفر از نمایندگان با فاصله دو متر از یکدیگر در صحن علنی حضور پیدا می‌کنند و مابقی نمایندگان هم در تالار مشروطه یعنی مجلس قدیم حضور می‌یابند و در صورت لزوم برخی از آنان در محل کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون تلفیق حاضر می‌شوند. بر این اساس نمایندگان در چند نقطه مجلس تقسیم می‌شوند تا در صحن علنی مجلس متمرکز نشوند و پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل رعایت شود.به گفته وی، جهت بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس هم صرفاً معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و یک کارشناس می‌توانند حضور یابند تا از تراکم جمعیت
خودداری شود.
تلاش مجلس برای حضور در ستاد ملی مقابله با کرونا
طرح عضویت نمایندگان در ستاد ملی مقابله با کرونا با قید دوفوریت در مجلس تدوین شده و بزودی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد.به گزارش فارس، ماده واحده این طرح بدین گونه است: به‌منظور انجام همکاری و هماهنگی مجلس شورای اسلامی با قوه مجریه در مقابله با ویروس کرونا در سراسر کشور و ایفای نقش نظارتی قوه مقننه، از تاریخ تصویب این قانون رؤسای کمیسیون‌های بهداشت و درمان، امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به‌عنوان عضو ستاد ملی مقابله با کرونا (بدون رأی) تعیین می‌شوند. رئیس ستاد مذکور موظف است حداقل بیست‌و‌چهار ساعت قبل از تشکیل هر جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، کتباً رؤسای کمیسیون‌های مذکور در این قانون را جهت حضور در جلسه دعوت کرده و دستور جلسه ستاد را برای آنها کتباً ارسال کند. مستنکف از اجرای این قانون مشمول مجازات ماده 576 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب 5/3/1375 می‌شود.
پیشتر نیز، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به حضور نداشتن نمایندگان پارلمان در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود: قالیباف، رئیس مجلس برای پیگیری این موضوع نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته‌ است تا رئیس‌های دو کمیسیون «بهداشت ‌و درمان» و «اجتماعی» عضو این ستاد شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/2/560978/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها