به نام تاریخ




اول آذر
اولین روز از آخرین ماه پاییز با نام هنرمندانی چون ایرج بسطامی زنده است که متولد امروز هستند.
تولدها
ایرج بسطامی: خواننده موسیقی سنتی ایرانی اگر زنده بود امروز 63 ساله می‌شد. ایرج بسطامی در خانواده‌ای اهل هنر و موسیقی به دنیا آمد و رشد کرد و به همین دلیل از 5 سالگی آواز خواندن را آغاز کرد. پدرش نخستین معلم آواز او بود و پس از آن ردیف‌های آوازی را از عمویش یدالله بسطامی آموخت و در 22 سالگی هم شاگرد محمدرضا شجریان شد. سال‌ها تلاش بسطامی و سفرهای هفتگی اش از بم به تهران برای شرکت در کلاس‌های شجریان منجر به آشنایی و همکاری او با گروه عارف و پرویز مشکاتیان شد. «افشاری مرکب» نخستین آلبومی بود که با صدای بسطامی در سال 1368 منتشر شد که اجرای آن در تالار رودکی با استقبال بسیار خوب هنردوستان مواجه شد؛ از بسطامی پس از آن آلبوم‌های «افق مهر»، «مژده بهار»، «بوی نوروز»، «خانه بوی گل گرفت»، «موسم گل»، «فسانه» و «حال آشفته» را شنیدیم که بعضی از آنها پس از درگذشت او منتشر شد. مردم بسطامی را بیشتر با تصنیف «گل پونه ها» می‌شناسند و اجرای او با همراهی سنتور جزو به یادماندنی‌ترین آثار موسیقی سنتی ایرانی است. بسطامی در حالی که در اوج دوران کاری اش بود 5 دی 1382  در زلزله بم درگذشت.
فرخ نعمتی: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1330 در چنین روزی به دنیا آمد. فرخ نعمتی کارش را در سینما با فیلم «زائر خلف» در سال 1363 آغاز کرد، هرچند که بازیگری را از سال 1358 و با بازی در نمایش «لمون با» آغاز کرده بود. پس از «زائر خلف» در فیلم‌هایی مانند «تشکیلات»، «هتل کارتن»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، «برف روی شیروانی داغ» و «گیلدا» بازی کرد اما با بازی در سریال «خانه سبز» و پس از آن با صدایش در سریال «ولایت عشق» در نقش امام رئوف برای مردم بیشتر شناخته شد. او در سریال‌های دیگری مانند «مدار صفر درجه»، «روشن‌تر از خاموشی»، «آسمان من» و «وارش» هم بازی کرده است.
جواد ذوالفقاری: کارگردان تئاتر و مترجم سال 1331 در چنین روزی به دنیا آمد. جواد ذوالفقاری کارشناس تئاتر عروسکی بود و نمایش‌های عروسکی زیادی مانند «علی بابا و چهل دزد بغداد»، «دوستان الماس»، «بز زنگوله پا» و «کدو قلقله زن» با کارگردانی او روی صحنه رفتند. او علاوه بر کارگردانی در ترجمه هم بسیار فعال بود و کتاب‌های «بازگشت استاد رقص»، «افسانه‌های وایانگ»، «تئاتر مردم ستمدیده»، «هنر عروسکی»، «پنج نمایشنامه عروسکی» و «هنر عروسکی» با ترجمه او منتشر شد. جواد ذوالفقاری سال 1390 درگذشت.
رنه ماگریت: یکی از برجسته‌ترین نقاشان سبک سوررئال سال 1898 در چنین روزی متولد شد. رنه ماگریت در آکادمی بروکسل تحصیل کرد و اولین آثارش در دهه 20 میلادی با الهام از سبک‌های کوبیسم و فوتوریسم ترسیم شد. او در سال 1925 با انتشار مجله‌های ازفاژ و ماری سبک سوررئالیسم را در بلژیک معرفی کرد و آغازگر این جنبش هنری در کشورش شد، البته نقاشی‌های ماگریت پس از چند دهه جایگاهش را پیدا کرد و با نمایش آثارش در نیویورک، لندن و پاریس در دهه 60 میلادی به شهرت رسید؛ سبک او در پوستر سازی، تبلیغات و طراحی گرافیک بسیار اثرگذار بود و او را ابداع کننده جناس تصویری می‌دانند. «بازگشت»، «جزیره گنج»، «اسرار افق» و «جنگ بزرگ» از مشهورترین آثار ماگریت هستند. او سال 1967 درگذشت.
 سالروز تولد ایرج صغیری نمایشنامه نویس و کارگردان، ولتر نویسنده فرانسوی، علیرضا اوسیوند بازیگر، فریبا کوثری بازیگر، تری گیلیام کارگردان و بازیگر امریکایی، سید رضی محمودی نمایشنامه نویس و کارگردان، سعیده اصلاحی شاعر و داستان نویس، بیژن جلالی شاعر، خلیل ذکاوت شاعر، شیوا فرازمند شاعر، آذر کتابی شاعر، مصطفی محدثی خراسانی شاعر، کیوان مهرگان شاعر و مترجم، حسن یعقوبی شاعر و زهره عباسی‌زاده بازیگر هم امروز است.
درگذشت‌ها
فرشاد سنجری: نوازنده پیانو و رهبر ارکستر سال گذشته در چنین روزی درگذشت. فرشاد سنجری‌ ،زاده ۱۳۲۵ بود و مقدمات موسیقی را از حشمت سنجری، پدرش که آن زمان رهبر ارکستر سمفونیک تهران بود یاد گرفت و پس از آن همراه خانواده‌اش به اتریش رفت و در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین رشته پیانو تحصیل کرد. سال 1348 ارکستر سمفونیک تهران را در «راپسودی مازندرانی» رهبری کرد و در طول سال‌های فعالیتش با هنرمندان ایرانی که برای ارکستر سمفونیک آهنگسازی می‌کردند همکاری کرد؛ هنرمندانی مانند احمد پژمان، مصطفی پورتراب و امانوئل ملیک اصلانیان. او اجراهای مختلفی در ایران، اتریش و لهستان داشت اما تنها اثر ضبط شده‌اش «بومی وار» ساخته ثمین باغچه بان است.
 علی سبحانی تهیه کننده و کارگردان و روزنامه نگار هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7496/24/560911/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها