بارش سیلابی ۷۰ میلیمتر باران در یک روز

آمادگی لرستان برای مقابله با سیل امروز محک می‌خورد



زهره افشار- خبرنگار/ لرستان امروز بیشترین حجم بارش از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه) تاکنون را خواهد داشت. لرستان یکی از استان‌هایی است که برای امروز اول آذرماه هشدار سطح نارنجی هواشناسی دریافت کرده و انتظار می‌رود تنها طی 24 ساعته امروز بین 40 تا 70 میلیمتر بارش در لرستان بیاید که حجم بالایی به‌شمار می‌رود و همین مسأله باعث آماده باش کامل استان شده است. هرچند مسئولان استانی می‌گویند خود را برای مقابله با سیل احتمالی آماده کرده‌اند و حتی در برخی نقاط ازجمله خرم آباد دیوارهای ساحلی با گونی شن در کنار رودخانه‌ها دیده می‌شود اما مردم نگران تکرار تجربه سیل بهار 98 هستند.
 هشدار نارنجی برای 7 استان
 «صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: برای لرستان و 6 استان دیگر یعنی چهارمحال و بختیاری، خوزستان بویژه در شمال و شرق این استان، کرمانشاه، ایلام در برخی نقاط، جنوب استان مرکزی و همدان طی روز جاری هشدار سطح نارنجی صادر شده که لازم است مسئولان استانی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از سیلاب احتمالی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و گرفتگی معابر و تخریب پل‌ها به‌کار گیرند. وی افزود: البته ما بارش حجیمی را در لرستان برای امروز یعنی 40 تا 70 میلیمتر خواهیم داشت و بارش‌ها تا فردا با اندکی کاهش ادامه خواهد داشت. وی میانگین بارش سالانه کشور را 230 میلیمتر و استان لرستان را 571 میلیمتر اعلام  و تصریح کرد: این در حالی است که از شروع سال زراعی جدید یعنی اول مهرماه تاکنون استان لرستان 20 میلیمتر بارش داشته است. در واقع بارش امروزحداقل 2 تا 3 برابر میزان بارش از اول مهرماه تاکنون در این استان زاگرسی است.
 آماده باش همه دستگاه‌ها تا اطلاع ثانوی
 در همین حال «مهدی پازوکی» مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان هم به «ایران» گفت: به‌دنبال دریافت هشدار هواشناسی هم در روز پنجشنبه و هم روز جمعه جلسه ستاد مدیریت بحران استان به شکل ویدئو کنفرانس تشکیل و ضمن بررسی گزارش‌های دستگاه‌ها برای مقابله با سیل احتمالی مقرر شد امروز شنبه همه دستگاه‌ها در آماده باش کامل باشند. وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌های لازم به همه دستگاهای اجرایی استان ابلاغ شده است. وی افزود: تجهیزات طرح زمستانه استان به نقاطی که احتمال می دهیم با سیل احتمالی مواجه شویم انتقال و تجهیز شده‌اند. از طریق صدا‌وسیمای استان هشدار‌های لازم به همه مردم بویژه آنها که بیشتر در معرض خطر هستند، داده شده است. وی تأکید کرد: از سوی دیگر از امروز هم محدودیت‌های جدید کرونایی در بسیاری از شهر‌های استان از جمله خرم آباد اجرا می‌شود لذا از مردم می‌خواهیم به توصیه‌های ستاد مدیریت بحران توجه کنند و جداً از حضور در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خود‌داری کنند. امیدواریم از این نعمت الهی بهره کافی را ببریم و با کمک مردم با مشکلی روبه‌رو نشویم.
 آماده‌ایم ولی بارش زیادی در راه است
در همین حال «گودرز امیری» معاون استاندار لرستان هم به «ایران» گفت: ما با توجه به تجربه‌ای که از سیل بهار 98 داشتیم خود را برای سیلاب های احتمالی آماده کرده‌ایم اما حجم بارش در بازه زمانی روز جاری بسیار زیاد است. وی تأکید کرد: البته لایروبی رودخانه‌ها و نهرها از مدت ها قبل انجام شده اما در چند روز گذشته یکبار دیگر زیر ساخت‌های بخش‌های مختلف بویژه مناطقی که از سیلاب قبلی آسیب دیده بود، بررسی شد و آمادگی دستگاه ها برای مقابله با سیل احتمالی با وسواس پیگیری شد. با مشخص شدن نواحی پرخطر بویژه در مناطق روستایی دستگاه‌ها و تجهیزات لازم در این مکان‌ها مستقر شده است. امیری خاطرنشان کرد: مسئولان استان در تلاش هستند با توجه به شرایطی که کرونا برای مردم رقم زده مشکل دیگری به مشکلات مردم اضافه نشود و از مردم هم انتظار همکاری داریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7496/19/560881/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها