دورهمی برای زعفران، عامل شیوع کرونا




هر روز یکی از ابعاد تأثیرگذاری کرونا بر مشاغل و فعالیت‌های عادی اقتصادی و اجتماعی رو می‌شود. اکنون فصل برداشت گل زعفران و پرکردن پرچم‌های قیمتی و با ارزش آن است. کاری که به‌دلیل فرصت محدود باید با نیروی انسانی زیاد انجام شود اما با محدودیت‌های کرونایی چه باید کرد؟ زعفران کاران در خراسان جنوبی از نبود نیروی کار و کسادی بازار محصول می‌گویند و از سوی دیگر فروش گل به شکل دلالی و در میادین شهرها با توجه به شیوع فزاینده بیماری کرونا به دغدغه‌ای برای مسئولان بهداشتی تبدیل شده است. برداشت و بازکردن گل زعفران و خشک کردن آن، فروش گل زعفران در بازارو... همه کارهایی جمعی است که در شرایط کرونایی با همه پروتکل‌های بهداشتی منافات دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند به ایرنا گفت: از مسئولان جهاد کشاورزی درخواست داریم به کشاورزان و باغداران استان درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هنگام برداشت محصول تذکر جدی بدهند.
محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: برخی شهروندان در منازل خود مشغول باز کردن گل زعفران هستند که ما هیچ دسترسی به آنها نداریم و باید خودشان مراقب بوده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره فروش گل زعفران در میادین شهر اظهار داشت: باید بررسی شود چه کسانی به واسطه‌ها یا کشاورزان مجوز می‌دهند تا محصول خود را در میادین سطح شهر به فروش برسانند و سبب تجمع مردم و ترافیک خیابان‌ها شوند.
رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری بیرجند هم گفت: برای این موضوع پنج تیم را در نظر گرفته و اعمال قانون می‌کنیم اما فروشندگان در برابر قانون مقاومت می‌کنند که انتظار داریم دستگاه‌های مربوطه به کمک ما بیایند.موسی میرزایی با بیان اینکه جمع‌آوری فروشندگان گل زعفران آخرین راه حل نیست، افزود: کشاورز یک سال زحمت کشیده و محصولی را به عمل آورده لذا باید محلی برای فروش محصول این افراد در نظر گرفته شود چراکه برخورد قهری در‌شأن مردم استان خراسان جنوبی نیست. وی بیان کرد: شهرداری بیرجند این آمادگی را دارد تا در صورت همکاری دستگاه‌های مربوطه، محل چهارشنبه بازار خیابان شهید بهشتی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت رایگان در اختیار این افراد قرار دهد. از سوی دیگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای برداشت گل زعفران بدون دخالت دست در استان سه دستگاه‌ در برخی شهرستان‌های دارای زعفران وجود دارد اما چون کشاورزی استان بیشتر خرده‌مالکی است، کشاورزان ترجیح می‌دهند برداشت گل توسط خودشان انجام شود. محمدرضا اکبری افزود: برای پر کردن گل زعفران نیز دستگاهی در استان ثبت و معرفی شده اما در مراحل مقدماتی است و برای امسال آماده نخواهد شد.
وی گفت: فعالیت‌های مرتبط با برداشت، پر کردن، خشک کردن و بسته‌بندی زعفران نیازمند نیروی کار زیاد است که بخشی از این اقدامات در محیط‌های بسته انجام می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7496/19/560880/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها