رئیس سازمان نظام مهندسی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

راه حل مشکلات اقتصادی اجتناب از سیاسی‌کاری است


سهیلا یادگاری
خبرنگار
روز گذشته روزنامه ایران میزبان نشست خبری با حضور، احمدخرم، رئیس سازمان نظام مهندسی بود.
در این نشست رئیس سازمان نظام مهندسی از برنامه‌های جدید این سازمان برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها خبر داد. خرم همچنین در گفت‌و‌گویی اختصاصی با «ایران» که به زودی منتشر می شود تأکید کرد تحریم‌ها فشارهای سنگینی بر مردم و اقتصاد وارد کرده است. خرم گفت: از فرصت ایجاد شده در فضای سیاست بین‌الملل باید برای رفع تحریم‌ها استفاده کنیم. خرم با اشاره به اینکه هر بحرانی قابل مهار و قابل برگشت به حالت منطقی و علمی خودش است، گفت: خط قرمز دین و مذهب ما منافع مردم است بنابراین منافع شخصی، حاکمیتی و حزب قابل قبول نیست. اگر منافع هر کدام از این گروه‌ها با منافع مردم تعارض پیدا کرد، باید منافع مردم حاکم شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به فشار تحریم‌ها بر مردم و دولت گفت: اگر در روابط بین‌الملل منافع مردم ملاک باشد طرح و برنامه ما تغییر پیدا می‌کند، متأسفانه در مواردی در تصمیم گیری‌های ما در روابط بین‌الملل هم برخوردهای سیاسی می‌شود. با توجه به تغییر فضای بین‌المللی و انتخاب رئیس‌جمهوری ملایم تری در امریکا که موافق برخورد خشن و رادیکال نیست، یک فرصت پیش آمده است، باید از آن خوب بهره ببریم. من نمی‌دانم طرح و برنامه سیاستمداران چیست اما ما هم برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 باید برنامه داشته باشیم. بهترین مهره را برای رئیس‌جمهوری شدن رو کنیم تا دولت بعدی هم بتواند از تغییر فضای بین‌المللی به نفع کشور استفاده کند.
تورم بیشترین تأثیر را بر مسکن داشت
 رئیس سازمان نظام مهندسی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با روزنامه ایران به شرایط حاکم بر بازار مسکن اشاره کرد و گفت: تأثیر تورم بر قیمت زمین و مسکن وحشتناک بوده و این بخش بیشتر از سایر کالاهای سرمایه ای مثل ارز، بورس، طلا یا کالاهایی مانند خودرو و لوازم خانگی از تورم تأثیر گرفته است. برای مهار تورم و سامان دادن به اقتصاد شرط اول این است که فتیله منافع شخصی و سیاسی در اقتصاد پایین کشیده شود. خرم به این موضوع اشاره کرد که عامل اصلی تورم افزایش بی‌رویه نقدینگی است. عامل دیگر این است که کاربری لازم به زمین‌های شهری و روستایی برای تأمین مسکن داده نمی‌شود و زمین به اندازه نیاز تخصیص داده نمی‌شود، این موضوع به افزایش قیمت زمین دامن می‌زند. رئیس سازمان نظام مهندسی افزود: هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر خرید و فروش و ساخت و ساز نیست. در کشور ما بنگاه معاملاتی، صاحب آن ملک و دلالان و سوداگران بر بازار مسکن حاکم هستند. مشکل قیمت ارز، طلا و مسکن راه حل کلان اقتصادی و راه حل خرد دارد. با پشت میز نشستن نمی‌توان راه حل پیدا کرد.
راه‌اندازی ستاد صنعتی‌سازی ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی همچنین در نشست خبری به برنامه‌های جدید این سازمان برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها و ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارت راه ستاد صنعتی‌سازی، هوشمندسازی و ساخت ساختمان سبز راه‌اندازی می‌شود.
سه نسل از دنیا عقب هستیم
خرم گفت: 550 هزار عضو رسمی در نظام مهندسی ساختمان داریم که برخی شاغل و بیش از ٦٠ درصد از مهندسین یا در شغل خود کار نمی‌کنند یا بیکار هستند.
وی گفت: امروز برای اولین بار نشستی برگزار می‌شود که قرار است فکری برای مهندسین بیکار و همچنین بهره برداران از ساختمان شود.در نسل سوم ساخت و ساز در جهان قرار داریم، درحالی که جهان در نسل ششم ساخت و ساز است. رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: برای افزایش کیفیت ساخت و ساز حداقل باید ٤٠ درصد صنعتی‌سازی در کشور داشتیم در حالی که اکنون زیر 5 درصد به روش صنعتی‌سازی عمل شده است.
خرم گفت: با حمایت وزارت راه با تشکیل ستاد، صنعتی‌سازی برای هوشمند‌سازی و ساختمان سبز بسرعت عملیاتی خواهد شد که تحت فعالیت این ستاد هم برای فارغ‌التحصیلان صنعت ساختمان، شغل ایجاد خواهد شد و هم برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و ساخت و ساز صنعتی گام برمی‌داریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، نوسازی و بازسازی باید در تمامی ساختمان‌ها در اولویت قرار گیرد و با انجام دو برنامه پنج ساله و ایجاد نقشه راه می‌توانیم در این زمینه گام‌های بلندی برداریم.در این راستا طرح ستاد اجرای مبحث ۲۲ ساختمان دیده شده است که مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/1/560809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها