وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی:

سواد رسانه‌ای مبتنی بر تفکر رسانه‌ای است


گروه فرهنگی: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز سه‌شنبه در سخنانی تصویری در آیین پایانی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: «تفکر رسانه‌ای مبتنی بر تفکر اجتماعی است و سواد رسانه‌ای وقتی شکل می‌گیرد که مصرف کننده رسانه و تولیدکننده پیام رسانه‌ای به حقوق اجتماعی و اخلاق اجتماعی توجه کند. حقوق اجتماعی را هم در تولید، هم در توزیع و هم در مصرف رسانه‌ای مورد توجه و تعلق خاطر خود قرار دهد؛ بنابراین جوهره سواد رسانه‌ای تفکر است.»
صالحی ادامه داد: «اگر ما از سواد رسانه‌ای صحبت می‌کنیم، سواد رسانه‌ای مبتنی بر تفکر رسانه‌ای است. در حقیقت ما دو فضا داریم که متفاوت از هم هستند. فضایی که صرفاً به مصرف رسانه‌ای فکر می‌کند و فضایی که به تفکر رسانه‌ای فکر می‌کند.»
او تأکید کرد: «تفکر رسانه‌ای را باید جایگزین مصرف رسانه‌ای کرد و تفکر رسانه‌ای چندلایه دارد که همه این لایه‌ها را باید با هم به پیش برد. لایه نخست تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی تفکری است که در هنگام تولید و مصرف رسانه به نقد و پالایش فکر می‌کند. اینکه این پیام از چه منبعی است و چه اتقان و چه صحتی را با خود به همراه دارد و نکاتی از این قبیل. اینکه هر پیامی را بدون پالایش مورد توجه و مورد پذیرش و مورد نشر و بازنشر قرار نمی‌دهد.»
صالحی تأکید کرد: «لایه دوم این تفکر، تفکر خلاقانه است. تفکر خلاقانه این است که هم در تولید و هم در مصرف رسانه‌ای  به جذب و رویش فکر کند. اینکه چگونه می‌توان پیام را از فضای بسیطی که دارد به فضای ترکیبی‌تر و تحلیلی‌تر پیش ببرد. کسانی که در مصرف رسانه‌ای و یا تولید رسانه‌ای صرفاً به آنچه دریافت کرده اند اکتفا می‌کنند و از خلاقیت بهره‌مند نیستند طبیعتاً به واسطه فاصله داشتن از تفکر خلاقانه، سهم مناسبی از سواد رسانه‌ای نخواهند داشت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/23/560654/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها