تغییر دیپلماسی امریکا در دو ماه آینده شتاب می‌گیرد

تله‌گذاری ترامپ برای بایدن



بنفشه غلامی/ «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا در کمپین‌های انتخاباتی خود به رأی دهندگان امریکایی قول داده بود، ویرانه‌هایی که «دونالد ترامپ» در طول سال‌های گذشته برجا گذاشته را تبدیل به آبادانی خواهد کرد. اما به‌نظر می‌رسد، آباد کردن این ویرانی‌ها می‌تواند سخت‌تر از آنچه که او می‌پنداشت، باشد. زیرا به‌نظر می‌رسد، رئیس جمهوری کنونی امریکا قصد دارد، از فرصتی که تا تحویل کرسی اش به کاندیدای پیروز مانده، سوء‌استفاده کرده و بر میزان ویرانی‌های سیاست خارجی خود بیفزاید و «بایدن» را با چالشی بزرگ مواجه کند.
«دونالد ترامپ» که کار خود در این خصوص را از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا با عدم پذیرش نتایج انتخابات و امضا نکردن نامه‌ای که به رئیس جمهوری بعدی اجازه می‌دهد، بخشی از کارهای خود را شروع کند و همچنین رها کردن مبارزه با کرونا در بعد سیاست داخلی کشورش آغاز کرده بود، اکنون در سیاست خارجی نیز دست به کار شده است. دو روز پیش خبرها حاکی از آن بود که وی قصد دارد، با افزایش تحریم‌ها بر چین و تهدید شرکت‌ها و بانک‌های اقتصادی که با چین در ارتباط هستند، مسیر بازگشت روابط چین و امریکا به ریل ثبات و آرامش نسبی را تخریب کند. دیروز نیز دو خبر دیگر حاکی از آن بود که «ترامپ»، درخاورمیانه و شمال آفریقا نیز بیکار ننشسته و قصد دارد، راه «بایدن» را در این منطقه نیز نا هموار سازد. یکی از این دو خبر، سرعت بخشیدن به خروج غیر مسئولانه امریکا از فعالیت‌های ضد تروریسم در خاورمیانه است. به گزارش «نیویورک تایمز» شماری از مقامات پنتاگون خبر داده‌اند که «دونالد ترامپ» قصد دارد با استفاده از قدرتی که در کمتر از 70 روز باقیمانده تا پایان ریاست جمهوری‌اش در دست دارد، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، عراق و سومالی را اعلام کند. بر‌اساس پیش‌نویسی در پنتاگون، قرار است شمار نیروهای امریکایی در افغانستان از 4 هزار و 500 نفر فعلی به نصف این میزان کاهش یابد. در عراق نیز پیشتر گفته شده بود که شمار نیروهای امریکایی دراین کشور 3 هزار نفر است که قرار شده تعداد آنها نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای کم شود. در سومالی هم که نظامیان امریکا به کار آموزش ارتش این کشور مشغول هستند، بیش از 700 نظامی خارج خواهند شد. کاهش نظامیان امریکا در این مناطق نشان دهنده تمایل ترامپ به خروج غیر مسئولانه از این کشورها است. اما همان طور که پیشتر «میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواهان در سنای امریکا نیز هشدار داده بود، این اقدام به امنیت این کشورها آسیب رسانده و تمامی کارهایی که در مبارزه با تروریسم شده بود را به نقطه صفر باز می‌گرداند. این هشدار «میچ مک کانل» از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که او وفادارترین فرد به «ترامپ» محسوب می‌شد. اما اکنون منتقد سیاست‌های وی شده است. در همین حال نباید فراموش کرد که خروج امریکا از این کشورها می‌تواند «بایدن» را در آغاز راه ریاست جمهوری خود، با مشکلات امنیتی و گروه‌های تروریستی که دیگر بار قدرت گرفته‌اند، مواجه سازد.
یمن نیز نقطه‌ای دیگر از خاورمیانه است که «ترامپ» قصد دارد، میراثی بدفرجام در آن برای بایدن به جا بگذارد. به گزارش «فارن پالیسی»، به گفته چند منبع دیپلماتیک امریکایی، دولت «ترامپ» در حال آماده‌سازی طرحی است که بر مبنای آن حوثی‌های یمن را یک سازمان تروریستی اعلام می‌کند. این اقدام به تلاش‌های سازمان ملل برای بازگرداندن صلح به یمن خللی جدی وارد می‌کند. از همین رو از زمانی که زمزمه این طرح شنیده شد، نه فقط سازمان ملل بلکه آلمان و سوئد نیز که همسو با سازمان ملل برای جلوگیری از ادامه کشتارهای عربستان در یمن می‌کوشند، به امریکا بابت چنین اقدامی هشدار داده‌اند. البته دولت ترامپ از یک سال پیش چنین طرحی را در دست داشت، اما اکنون به آن شتاب بخشیده است تا به این ترتیب در راه «بایدن» دریمن سنگ‌اندازی کند. زیرا چنین اقدامی به معنای خارج کردن حل بحران یمن، از ریل تلاش‌های دیپلماتیک است. یعنی همان چیزی که «جو بایدن» در کمپین‌های انتخاباتی خود وعده آن را داده و در سالگرد قتل جمال خاشقجی گفته بود، روابط امریکا با عربستان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به حمایت امریکا از ریاض در جنگ یمن پایان می‌دهد و به جای آن با راهکارهای دیپلماتیک درجهت پایان این جنگ تلاش می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/4/560618/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها