ایران در ایران



گوجه فرنگی بوشهر قیمت بازار تهران را می‌شکند؟

بوشهر- مدیر تعاون روستایی استان بوشهر گفت: در راستای تنظیم بازار گوجه‌فرنگی در تهران محصول خارج فصل تولید این استان با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان به میدان میوه و تره بار پایتخت ارسال شد.
به گزارش ایرنا، سیدمحسن معروف افزود: با توجه به افزایش قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر در تهران، همزمان با برداشت خارج از فصل این محصول در استان بوشهر بنا به تصمیم سازمان تعاون روستایی کشور برای متعادل کردن قیمت این کالا در بازار پایتخت طرح خرید گوجه فرنگی از کشاورزان بوشهر و ارسال آن به تهران اجرا شده‌ است. وی بیان کرد: این طرح از ۲۰ آبان ماه جاری آغاز و تاکنون ۱۵۰ تن محصول از گوجه کاران بخش بوشکان و ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر خریداری و به مقصد تهران بارگیری شده‌ است. معروف اضافه کرد: قیمت گوجه فرنگی عرضه شده نسبت به قیمتی که در زمان حاضر در میدان میوه و تره بار پایتخت عرضه می‌شود، تفاوت چشمگیری دارد. وی یادآور شد: این اقدام تعاون روستایی تا رسیدن بازار به تعادل و ثبات برای حمایت از مصرف‌کنندگان ادامه دارد. معروف بیان کرد: استان بوشهر به‌دلیل تولید گوجه فرنگی خارج از فصل (پاییزی و زمستانی) نقشی مهم در تعادل بخشی به قیمت این محصول در کشور دارد. سالانه ۱۱هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان بوشهر زیر کشت محصول گوجه فرنگی خارج فصل می‌رود و به طور میانگین ۵۰۰ هزار تن محصول در این مزارع تولید و برداشت می‌شود. برداشت محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر از آبان آغاز و تا فروردین ماه سال بعد ادامه دارد.

9 سال تلاش برای مکان‌یابی آرامستان جدید در ملارد

محمود غلامی -غرب استان تهران: ظرفیت آرامستان هفت هکتاری ملارد برای دفن فوتی‌ها تکمیل شده و لازم است مسئولان استانداری تهران چاره اندیشی کنند. مرتضی خلج، مدیر سازمان آرامستان ملارد با اعلام این خبر گفت: هم اکنون شهرملارد، شهرستان فردیس و شهر اندیشه درمجموع با 800هزار نفر جمعیت از آرامستان ملارد برای دفن فوتی‌ها استفاده می‌کنند و این درحالی است که ظرفیت این آرامستان در حال تکمیل است و لازم است مسئولان شهرستانی و استانداری تهران چاره اندیشی کنند. وی افزود: از سال 88طرح جانمایی و مکان‌یابی قبرستان جدید شروع وتا کنون نیز سه نقطه برای احداث آرامستان معرفی شده که متأسفانه هرکدام به دلایل مختلف با مانع ایجاد شده است. وی افزود: در حال حاضر بیش از 30 هزار نفر در این آرامستان هفت هکتاری دفن‌اند و به‌طور میانگین نیز روزانه 10 نفر برای خاکسپاری به این آرامستان آورده می‌شود. وی ادامه داد: فضای جدید 200هکتاری برای احداث آرامستان در منطقه اخترآباد دیده شده ولی متأسفانه اخذ استعلام از سازمان آب، محیط‌ زیست، شرکت راه‌آهن، برنامه و بودجه و... بسیار زمان بر وطولانی است و گاهی به چندسال هم می‌رسد. وی از مسئولان استانداری تهران خواست نسبت به تصویب جانمایی جدید تسریع کنند.

افزایش خانه‌های روستایی آذربایجان‌ شرقی
با مهاجرت معکوس

تبریز - مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌ شرقی گفت: با مهاجرت معکوس به روستاها یا ساخت خانه‌ دوم در روستا، تعداد خانه‌های روستایی این استان افزایش یافته است. حافظ باباپور در گفت‌وگو با خبرنگاران، تعداد واحدهای مسکونی در روستاهای آذربایجان شرقی را ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ باب عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۴۳ هزار واحد از این تعداد با استفاده از طرح ویژه‌ نوسازی و بهسازی مسکن و دریافت تسهیلات از اداره کل بنیاد مسکن، مقاوم‌سازی شده‌اند و کسانی هم که از ما تسهیلات دریافت نکرده‌اند، خانه‌های مقاومی ساخته‌اند.
وی اظهار کرد: مجموع بازسازی‌ها با احتساب بازسازی‌های منطقه‌ ارسباران، ۴۷ درصد مساکن روستایی آذربایجان شرقی را شامل می‌شود که این آمار در مقایسه با میانگین کشوری ۲ درصد هم بیشتر است. مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از افزایش 7 درصدی مقاوم‌‌سازی مساکن روستایی در استان طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: دو سال قبل، ۴۰ درصد از خانه‌های روستایی، مقاوم‌سازی شده بودند، اما این عدد در طول دو سال گذشته به ۴۷ درصد افزایش یافته است. باباپور خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای مسکونی روستایی در سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۴۲ هزار واحد بود که در طول ۱۰ سال گذشته با افزایش حدود ۶۳ هزار واحدی به ۳۰۵ هزار واحد رسیده، که هر سال ۶ هزار و ۳۰۰ واحد خانه در روستاها ایجاد و ساخته شده است. مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، مقاوم‌سازی و بازسازی مساکن روستایی را در کاهش تلفات جانی زمین لرزه‌ آبان ماه سال گذشته در آذربایجان شرقی، مؤثر دانست و گفت: خانه‌های مقاوم‌سازی شده در این حادثه حتی ترک هم برنداشتند.

آذربایجان‌غربی تولیدکننده ۲۷ درصد عسل کشور

ارومیه- معاون امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به احتمال رشد حداقل پنج درصدی صنعت زنبورداری در استان طی سال‌جاری، گفت: این استان با سهم ۲۷ درصدی، بزرگ‌ترین تولیدکننده عسل کشور است.
به‌گزارش ایرنا، رضا یوسف رضایی افزود: سالانه ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن عسل مرغوب و در کنار آن زهر، گرده، موم، بره موم و سایر فرآورده‌های این بخش در آذربایجان غربی تولید و عرضه می‌شود. وی با اشاره به اینکه این استان دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار کندوی مدرن و بومی است، ادامه داد: این موضوع موجب اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده‌است. وی بیان کرد: میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۱۷۱کندو وجود دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار و ۴۷۱ کندو بومی و بقیه مدرن هستند. معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به‌طور مستقیم فعالیت دارند، ۶ هزار و ۱۶۵ نفر بوده و تعداد بیش از پنج هزار نفر به‌صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه این استان امسال مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد، گفت: آذربایجان غربی با ۱۶ تعاونی زنبور‌داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده‌های زنبورداری فعالیت چشمگیری  دارد.
یوسف رضایی ادامه داد: زنبورداران استان با وجود چهار کارخانه بسته‌بندی عسل به‌صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند. آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۲۰ هزار هکتار باغ در ایام بهار ظرفیتی بکر برای پرورش زنبور عسل دارد که تولید عسل‌هایی از شهد گل‌های بهاری توانسته همه ساله کام گردشگران را شیرین و این محصول را به سوغاتی ارزشمند برای میهمانان و گردشگران تبدیل کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/6/560381/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها