به نام تاریخ




25 آبان
از سال شمسی 241 روز گذشته است. امروز می‌توان گفت روز سینمایی هاست چون سالروز تولد چندین چهره سینمایی جهان در امروز ثبت شده و به این بهانه می‌توانیم آثار و کمی از زندگی‌شان را مرور کنیم.
 
تولدها
فرانچسکو رزی: کارگردان ایتالیایی مشهور جهان سال 1922 در چنین روزی به دنیا آمد. فرانچسکو رزی کارش را به‌عنوان تصویرگر کتاب‌های کودک آغاز کرد و پس از آن در رادیو ناپل به‌عنوان نمایشنامه نویس و کارگردان مشغول شد. او در فیلم‌هایی مانند «زمین می‌لرزد»، «شکنجه» و
«شکست خوردگان» دستیار کارگردانانی چون ویسکونتی و میکل آنجلو آنتونیونی بود و پس از آن در سال 1958 اولین فیلمش را با نام «چالش» کارگردانی کرد. رزی با فیلم‌های سیاسی و
مافیایی اش شهرت دارد و در دهه 60 با فیلمی مانند «سالواتوره جولیانو» تحولی در این ژانر در سینما ایجاد کرد. خودش در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: «زمانی که فیلم «سالواتوره جولیانو» را می‌ساختم مردم در سیسیل حتی جرأت نداشتند کلمه مافیا را بر زبان بیاورند.» اما با فیلم‌های رزی جرأت پرداختن به مافیا در بسیاری از فیلمسازان جهان ایجاد شد. «دست‌ها روی شهر» دیگر فیلم مشهور اوست که برنده جایزه جشنواره فیلم ونیز هم شد. «ماجرای ماتئی» و «لاکی لوچانو» دیگر فیلم‌های رزی با موضوع فساد سیاسی و زد و بندها بودند که برای «ماجرای ماتئی» برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن شد. او در این فیلم‌ها از «جیان ماریا ولونته» بازیگر ایتالیایی استفاده می‌کرد و این بازیگر در دهه 70 میلادی یکی از کلیدی‌ترین ستارگان سینمای رزی بود. این همکاری در فیلم «مسیح هرگز به اینجا نیامد» دیگر فیلم مشهور رزی هم ادامه پیدا کرد و بسیاری از منتقدان آن را بهترین همکاری این دو می‌دانند. این فیلم براساس رمان مشهور پریمو لوی ساخته شد و باز هم موضوعی سیاسی داشت. رزی پس از آن از سینمای سیاسی فاصله گرفت و فیلم «کارمن» را براساس یک اپرای معروف و فیلم «وقایع نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده» را براساس داستانی از مارکس ساخت. البته در آخرین سال دهه 80 دوباره سراغ فساد سیاسی و مافیا رفت و فیلم «فراموش کردن پالرمو» را ساخت. جالب است بدانید که رزی در سال 1350 و برای نمایش یکی از فیلم‌هایش یعنی «اجساد عالی مقام» به ایران هم آمد. او سال 2015 درگذشت.
ژانگ ییمو: کارگردان چینی سال 1951 در چنین روزی به دنیا آمد. ژانگ ییمو اولین فیلمش را سال 1987 با نام «ذرت سرخ» ساخت که برایش برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد. پس از آن با فیلم «فانوس قرمز را برافراز» در سال 1991 بیشتر مطرح شد و با فیلم بعدی اش یعنی «داستان کیو جو» شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را برد. «برای زندگی»، «مثلث شانگهای»، «جدایی سخت است»، «نه یکی کمتر»، «خانه خنجرهای پران»، «نفرین گل طلایی» و «گل‌های جنگ» دیگر آثار ژانگ ییمو هستند. او یکی از فیلمسازان چینی است که به «نسل پنجم» مشهور هستند. «نسل پنجم» دورانی از سینمای چین است که از نیمه‌های دهه 80 میلادی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. جالب است بدانید که فیلم‌های «جدایی سخت است» و «نه یکی کمتر» از جشنواره کن به‌دلیل اینکه این فیلم‌ها با فضای سینمای چین همخوانی نداشتند خارج شدند و ییمو در اعتراض به این تصمیم گفت که جشنواره کن می‌خواهد تصویری کلیشه‌ای از چین به نمایش بگذارد.
شیلین وودلی: بازیگر امریکایی سال 1991 در چنین روزی به دنیا آمد. شیلین وودلی کارش را از کودکی با بازی در تبلیغات تلویزیونی آغاز کرد و برای اولین بار در 8 سالگی در فیلم «Replacing Dad» بازی کرد اما با فیلم فرزندان در سال 2011 و بازی در کنار ستارگانی مانند جورج کلونی بیشتر مطرح شد و نامزد جایزه گلدن گلوب هم شد. پس از آن وودلی را در فیلم‌های «اکنون شگفت انگیز»، «سنت شکن»، «بخت پریشان»، «اسنودن»، «شناور» و «پایان‌ها، آغازها» دیدیم. او سریال‌های زیادی هم بازی کرده که مشهورترین آنها «جک و بابی»، «نام من ارل است»، «زندگی مخفی نوجوان امریکایی» و «دروغ‌های کوچک بزرگ» هستند که اکنون با همین سریال آخر و نقشش در آن سریال یعنی «جین» شناخته می‌شود.
   حسین پارسایی نویسنده و منتقد، آرش معیریان کارگردان، هوشنگ عاشورزاده داستان نویس، قاسم قاسمی شاعر و سیدمحمدوحید موسوی جزایری خوشنویس هم متولد امروز هستند.
درگذشت
محمد پورستار بازیگر ایرانی که با سریال‌هایی مانند «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» شناخته می‌شد سال 1396 در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/20/560336/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها