حمله به دو فرودگاه در اتیوپی در ادامه درگیری‌های قومی




زهره صفاری/ همزمان با آغاز تحقیقات سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری درباره ابعاد هولناک قتل عام غیرنظامیان در منطقه «تیگرای» اتیوپی، بمباران دو فرودگاه در همسایگی این منطقه، نگرانی‌هایی را نسبت به افزایش تنش‌ها در این کشور آفریقایی و گسترش ناامنی‌ها به کشورهای اطراف به وجود آورده است.
 به گزارش «رویترز»، موشک‌ها شامگاه جمعه همزمان فرودگاه‌های «گندر» و «باهیر دار» در حومه «آماهارا» را زیر آتش گرفتند و دولت فدرال اتیوپی نیروهای جبهه آزادی طلب مردمی تیگرای (TPLF) را مسئول این اتفاق خواند.در همین حال «دبرسشن گبریمیشاییل»، رئیس این گروه مستقل گرچه صراحتاً مسئولیت این حملات را نپذیرفت اما هدف قرار دادن فرودگاه‌هایی  را که برای مقابله نظامی استفاده می‌شوند  مشروع خواند: «هر فرودگاهی که برای حمله به تیگرای استفاده شود هدف مشروع است اما شهرهای حومه آماهارا شامل آن نمی‌شوند.»
در پی این بمباران‌ها که پروازها به این دو فرودگاه را تا تکمیل تحقیقات لغو کرده است، «دپروسه موچنا»، رئیس بخش شرق و جنوب آفریقای این سازمان گفت: «ما کشتار شمار زیادی از غیرنظامیان را تأیید می‌کنیم. تصاویر نشان می‌دهند که قربانیان درگیری نداشته و کشته شده‌اند اما ابعاد دقیق این تراژدی هولناک پس از برقراری ارتباط با تیگرای به طور کامل مشخص می‌شود.» وی خطاب به دولت نیز گفت: «دولت موظف است هر چه زودتر این خطوط ارتباطی را برقرار کند تا علاوه بر برقراری امنیت در منطقه، مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه و گروه‌های حامی حقوق بشر نیز برقرار شود. بررسی‌های اولیه و اظهارات شاهدان نشان می‌دهد هیچ سلاح گرمی در این کشتار استفاده نشده و غیرنظامیان با ابزاری مانند چاقو، ساطور یا تبر کشته شده‌اند؛ شماری از مجروحان نیز به بیمارستان‌های مناطق اطراف برده شده‌اند.»
این در حالی است که براساس اعلام آژانس مهاجران سازمان ملل تاکنون بیش از 14 هزار و 500 نفر از شهروندان اتیوپیایی نیز به سودان فرار کرده اند؛ شرایطی که ظرفیت کمپ‌های مهاجران را در این کشور بشدت دچار بحران کرده است.
 نجات یافتگان، مهاجمان را نیروهای پلیس منطقه و گروه‌های وابسته به جبهه آزادی بخش تیگرای معرفی کرده‌اند و دولت نیز این کشتار را عملیاتی انتقامی از سوی این گروه شبه نظامی می‌داند اما این گروه تاکنون دخالت در این کشتار را رد کرده است. با وجود این، با توجه به اینکه این حمله چند روز پس از عملیات نظامی دولت فدرال علیه این جبهه اتفاق افتاده، نوک پیکان اتهامات همچنان روی این گروه است. این تنش‌ها فارغ از تبعات داخلی برای اتیوپی، به نوشته «بلومبرگ» از آنجا که زمینه ساز بازگشت حدود 3 هزار نفر از نظامیان اتیوپیایی از جبهه مبارزه با القاعده در سومالی شده است و خطر نفوذ گروه‌های تروریستی را در منطقه نگران کننده‌تر کرده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/4/560318/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها