خبرسازی‌های سیاسی علیه یک ستاد ملی



فلسفه تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا هم‌افزایی و هماهنگی‌های ملی برای تسریع در تصمیم‌گیری درباره مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا بود. در کنار اینها نکته قابل تأمل دیگر در ستاد یاد شده، بررسی‌های کارشناسانه در کمیته‌های تخصصی ستاد است که در نهایت برآیند آن، تصمیم‌گیری کارشناسی شده و بموقع است. حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف در این ستاد این انتظار را ایجاد کرده بود که دیدگاه‌های مختلف و ارزیابی‌های متفاوت بهداشتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی امنیتی مرتبط با موضوع در جلسات ستاد و رودررو به صورت صریح بیان شود تا یک موضوع ملی گرفتار بحث‌های جناحی و سیاسی نشود. تجربیات چندماهه شروع به کار ستاد هم حکایت از آن داشت که چه در سطح رسانه‌ها و چه بین شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی، اهتمام ویژه‌ای نسبت به ملی دیدن مقابله با کرونا و سیاسی نکردن آن وجود داشت. بتدریج اما به نظر می‌رسد جریان‌هایی چه در داخل و چه خارج از کشور خواسته یا نخواسته، تمایلات جناحی و رقابت‌های سیاسی را وارد موضوع کرده و با اظهار نظرها یا اقدامات پیرامونی‌گویی می‌خواهند اعتبار این ستاد ملی را زیر سؤال ببرند. از مصاحبه جنجالی رئیس جمهوری اسبق با یک رسانه مخالف نظام و ادعاهای شاذ او گرفته تا راه‌اندازی «آتش به اختیار» یک مرکز به اصطلاح طب سنتی مقابله با کرونا بدون دریافت مجوزهای بهداشتی و قانونی و توصیه‌های بهداشتی از این قبیل که «شیرین بیان» داروی کروناست تا فضا‌سازی و طرح‌سازی در مجلس برای تصمیم‌گیری کرونایی و... می‌تواند مصداق چنین ادعایی باشد.
این بحث‌ها بخصوص در روزهای اخیر که پیشنهادهایی برای تعطیلی تهران مطرح شده بیشتر از پیش شده و به نظر می‌رسد از چند جبهه هدایت می‌شود.
رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور که از ابتدا هم رویکرد تشکیک‌سازی در تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را در دستور کار داشتند حالا تلاش دارند به بهانه پیشنهادها و توصیه‌های مختلف برای تعطیلی تهران، نهادهای مختلف و افکار عمومی را در مقابل ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت قرار دهند.
مقامات و رسانه‌های دولت سابق هم با مواضع خود دستی بر این آتش دارند. اینکه روز گذشته و در زمانی که جلسه مهم ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور وزیر بهداشت در حال برگزاری است یک کانال تلگرامی منسوب به این جریان خبر دروغ استعفای سعید نمکی وزیر بهداشت را منتشرمی کند و دیگر رسانه‌های جریان‌های منتقد دولت هم آن را بازتاب می‌دهند، تأییدی بر این ادعاست. محمود احمدی‌نژاد هم اخیراً در گفت‌و‌گویی با یکی از همان رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور مواضعی شبیه به دونالد ترامپ گرفته و مدعی شده که کرونا ویروس آزمایشگاهی است و با اهداف سیاسی منتشر شده. او در ادامه تصمیم‌گیری‌ها در ایران را نیز تابع سیاست‌های بهداشت جهانی وهمین موضوع را عامل شیوع بیشتر کرونا دانسته است.
برخی نمایندگان مجلس هم یکی دیگر از کانون‌هایی هستند که خواسته یا نخواسته در مسیر تشکیک در عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا حرکت می‌کنند. آنها پیش از این تلاش داشتند بر خلاف ارزیابی‌های ستاد، مانع از برگزاری کنکور سراسری شوند. حالا به بهانه حمایت از سلامت مردم هم گفته‌اند که طرح 2 یا 3 فوریتی برای تعطیلی تهران آماده می‌کنند و اساساً به روی خود هم نمی‌آورند که اگر قرار بر تصمیم‌گیری‌های پراکنده در این‌باره بود چرا ستادی به نام مقابله با کرونا تشکیل شده است.
این روزها همانگونه که اشاره شد موضوع تعطیلی تهران بحث روز این کانون‌هاست. حال آنکه اعضای خود ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی استاندار تهران هم مخالفتی با تعطیل کردن پایتخت اعلام نکرده‌اند. اما مسأله مهمتر آن است که تعطیلی پایتخت را باید در مختصات خود دید و از قبل هم ارزیابی‌های لازم و مختلف اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و امنیتی مرتبط با آن احصا شود و هم آمادگی‌های لازم برای اجرایی کردن آن فراهم شود. به هر حال این آمادگی هم باید برای شهروندان به وجود آید و هم برای نهادها و دستگاه‌های مختلفی که به نحوی با چگونگی اجرای تصمیم تعطیلی و تأمین نیازمندی‌های لازم مرتبط هستند. هیچ بعید نیست که اگر همین امروز و بدون مقدمات و آمادگی‌های لازم تهران تعطیل شود، ناهماهنگی‌های بعدی و مشکلات موجود بر سر اجرایی کردن آن، سوژه انتقادی همین طیف‌های یاد شده خواهد بود.
بر خلاف خبرسازی‌های هدفمندانه مبنی بر مخالفت رئیس جمهوری با طرح تعطیلی تهران، دیروز علیرضا رئیسی، سحنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد که چنین ادعایی صحت ندارد. توضیحات او ناظر بر همین بحث‌های کارشناسی و ارزیابی و سنجیدن جوانب کار در بین اعضای ستاد بود چنانکه به گفته وی طرح تعطیلی تهران در جلسه روز پنجشنبه مطرح و رئیس جمهوری هم حمایت کردند و مقرر شده تا نظرات اصلاحی و پیشنهادها در جلسه شنبه (دیروز) مطرح شود. آنگونه که رئیسی توضیح داده در جلسه دیروز هم  برخی اعضا نظرات اصلاحی داده‌اند مثلاً ستاد نیروهای مسلح نظری داشته، دادستان کل کشور هم نظری داشته که در طرح لحاظ شده و نتیجه آن شده که نه تنها تهران بلکه بیش از ۱۰۰ شهر در هفته آینده و از روز شنبه مشمول محدودیت خیلی شدید خواهند شد. معطوف به همان موضوع آماده سازی‌ها، رئیسی گفته که دیروز هم جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور فرماندهان نیروی انتظامی و مسئولان اصناف برای اجرایی کردن طرح جامع و اطلاع‌رسانی به مردم برگزار شده تا همه مشاغل از جزئیات طرح آگاه شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/2/560309/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها