رکوردشکنی علی بابا در سایه کرونا


میترا  جلیلی
خبرنگار
گروه علی بابا از سال ۲۰۰۹ تاکنون رویدادی جهانی با نام ۱۱.۱۱ برگزار می‌کند که از اول نوامبر (دهم آبان) آغاز می‌شود و در نیمه شب۱۱نوامبر (روز مجردها)به پایان می‌رسد که امسال درآمد این رویداد از سال ۲۰۱۹ نیز فراتر رفت و رکوردشکنی کرد.
در حالی که سال گذشته ارزش کالای ناخالص مبادله شده (GMV)در این رویداد ۳۸میلیارد دلار بود این رقم امسال به ۵۶میلیارد دلار رسید و موضوع جالب‌تر این که در شلوغ‌ترین لحظات رویداد ۱۱.۱۱، در هر ثانیه ۵۸۳هزار سفارش کالا در این رویداد ثبت شد.
این ارقام برای این کمپانی بزرگ چینی، آن هم در بحران کرونا بسیار امیدبخش است. وقتی این ارقام را با میزان درآمد خرده فروشی‌های آنلاین امریکا مقایسه کنیم. موفقیت علی بابا بیش از پیش نمایان می‌شود. این خرده فروشی‌های آنلاین سال گذشته در مناسبت‌های روز شکرگزاری، جمعه سیاه، شنبه کسب و کارهای کوچک و همچنین دوشنبه سایبری(Cyber Monday) درمجموع موفق شدند درآمدی ۲۴.۶میلیارد دلاری داشته باشند اما علی بابا تنها در یک رویداد، درآمدی ۵۶میلیارددلاری کسب کرد.
 در این رویداد، ارزش کالای ناخالص مبادله شده (GMV) ۱۳برند بیش از یک میلیارد یوان بوده است و این رقم برای ۳۴۲ برند ازجمله اپل، اورآل، هایر، نایک، میدآ، لانکوم، شیائومی و آدیداس نیز بیش از صد میلیون یوان اعلام شده است. ۱۶برند نیز که به فروش کامپیوتر، لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم الکترونیکی ارتباطی می‌پردازند در این جشنواره خرید درآمدی ۱۰۰میلیون یوانی داشتند.
امسال در چین برندهای غذایی در صدر فروش محصولات جای گرفتند و پس از آن محصولات آرایشی و محافظت از پوست درجایگاه دوم قرار گرفت. لوازم مربوط به نوزادان هم در رده سوم فروش رویداد امسال قرار گرفت اما در بیرون از چین مصرف کنندگان در ژاپن بیشترین استقبال را از این رویداد داشتند و پس از آن کشورهای امریکا، کره، استرالیا و بریتانیا جای گرفتند. با توجه به اهمیت استفاده از تکنولوژی و خرید آنلاین در بحران و پاندمی کرونا، «کریس تانگ» رئیس بخش بازاریابی علی بابا یادآور شد: با فکرهای تازه و مبتکرانه، روز مجردها(Singles Day) یعنی ۱۱نوامبر را به سمت خرید آنلاین سوق دادیم تا دیگر کسی در این روز برای خرید از خانه خارج نشود و همه به خرید آنلاین روی آورند. امسال آواتارهای مجهز به هوش مصنوعی هم توسط محققان بخش DAMO علی بابا طراحی شده‌ که از تکنولوژی‌های شناختی استفاده می‌کنند تا با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنند. این آواتارها از هزاران الگوریتم بهره می‌گیرند تا بهترین خدمات به مشتریان ارائه شود. این آواتارها نه تنها به سؤالات مشتریان بخوبی جواب می‌دهند حتی می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کرده، سلام کنند و به آنها خوشامد بگویند. گفتنی است این رویداد از سال ۲۰۰۹ و با مشارکت ۲۷ شرکت تجاری آغاز شد تا مردم و سایر کمپانی‌ها و کسب و کارها از اهمیت خرید و فروش آنلاین مطلع شوند. در این سال ۱۴میلیون محصول از ۲۵۰هزار برند مربوط به ۸۹کشور جهان روی وب سایت Tmall عرضه شد و برای نخستین بار ۵هزار برند به این رویداد پیوستند که البته ۲هزار و ۶۰۰مورد، برندهای بین‌المللی در بازارهای جهان بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/17/560292/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها