بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

پیام 10ماده‌ای شورای‌عالی پشتیبانی جنگ به اقشار مختلف مردم

در پی فرمان امام امت فرمانده کل قوا در رابطه با بسیج تمامی امکانات به منظور تسریع در امر جنگ، شورای عالی پشتیبانی جنگ طی پیامی خطاب به ملت ایران ضمن تأکید بر ضرورت تقویت و تداوم عملیات برای یکسره کردن کار جنگ و تسریع در فراهم آوردن امکانات لازم جهت نیل به هدف، وظایف اقشار مختلف مردم را در این برهه از جنگ تحمیلی اعلام کرد.
پیام شورای عالی دفاع پشتیبانی جنگ به ملت ایران
بسم‌الله الرحمن الرحیم
1- آنان که قادرند شخصاً در میدان‌های نبرد شرکت کنند باید آمادگی خود را به دستگاه‌های مسئول اعلام دارند. بدیهی است که حضور در جبهه با توجه به زمانبندی و نوبت‌گذاری که بوسیله مسئولان بسیج و سازماندهی مردمی انجام می‌گیرد در نوبت‌های معینی و بسته به اعلام مسئولان خواهد بود.
2- کسانی که توانایی حضور در جبهه را ندارند مانند زنان و بیماران و افراد معذور، جهاد با مال را جایگزین آن خواهند کرد و صاحبان تمکن، حداقل تدارک مالی یک رزمنده را برعهده خواهند گرفت.
3- جهاد با زبان و روشنگری و نشر فرهنگ جهاد در راه خدا وظیفه‌ای است که همه در هر حال به آن موظف وموکلفند. هنرمندان و گویندگانی که رساترازهرکس قادرند پیام انقلاب و این ملت را برسانند در این تکلیف از همه اولی ترند.
4- متخصصان و دانشمندان موظفند در این برهه سرمایه علمی را بر طبق نیازهای جبهه و جنگ به کار گیرند.
۵- فرماندهان نظامی (ارتش و سپاه) باید طرح‌های عملیاتی برای وارد آوردن ضربات متنوع و متوالی را آماده ساخته، منتظر دستور مسئولان جنگ باشند.
6- دستگاه‌های دولتی موظفند در استفاده از امکانات موجود اولویت را به جبهه‌ها داده و هیچ گونه توقف در نیازهای جنگی را جایز نشمرند.
7- روحانیون معظم و علمای اعلام و طلاب عزیز مانند همیشه باید دوشادوش مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته و پیوسته با نفس گرم خود مجاهدان فی سبیل‌الله و پویندگان راه خدا وسالکان الى‌الله را شوق وامید بخشند.
8- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موظف است در سراسر کشور مراکزی را برای ثبت‌نام آماده ساخته، زمان ونوبت حضور در جبهه را برای هرکس به‌طور مشخص تعیین و به وی اعلام کنند.
9- سپاه همچنین موظف است آموزش و سازماندهی مراجعان را به گونه لازم تدارک ببیند واهتمام کامل نسبت به آن مبذول دارد.
10- دستگاه قضایی باید به مسائل مبتلا به رزمندگان به‌طور جدی پرداخته، از تعدی به حقوق این عزیزان فداکار با جدیت مانع گردد.
روزنامه اطلاعات- شنبه 23 آبان 1366

فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر شد

در پی کسب تکلیف جمعی از مسئولان عالی رتبه کشور از امام خمینی در زمینه شیوه اعمال حق حاکم اسلامی در مورد احکام حکومتی در مواردی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان توافق حاصل نشود، امام خمینی فرمان تشکیل مجمع تشخیص احکام حکومتی و مصلحت نظام اسلامی راصادر کردند:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اگرچه به‌نظر اینجانب پس از طی این مراحل زیر نظر کارشناسان که در تشخیص این امور مرجع هستند احتیاج به این مرحله نیست. لکن برای غایت احتیاط در صورتی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان شرعاً و قانوناً توافق حاصل نشد مجمعی مرکب از فقهای محترم شورای نگهبان و حضرات حجج اسلام خامنه‌ای، هاشمی، اردبیلی، توسلی، موسوی خوئینی‌ها و موسوی و وزیر مربوط برای تشخیص مصلحت نظام اسلامی تشکیل گردد و در صورت لزوم از کارشناسان دیگری هم دعوت بعمل آید و پس از مشورت‌های لازم رأی اکثریت اعضای حاضر این مجمع مورد عمل قرار گیرد. احمد در این مجمع شرکت می‌نماید تا گزارش جلسات به این جانب سریع‌تر برسد. حضرات آقایان توجه داشته باشند که مصلحت نظام امور مهمه‌ای است که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می‌گردد. امروز جهان اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران را تابلوی تمام نمای حل معضلات خویش می‌دانند. مصلحت نظام و مردم از امور مهمه‌ای است که مقاومت در مقابل آن ممکن است که اسلام پابرهنگان زمین را در زمان دور و نزدیک زیر سؤال برد و اسلام امریکایی مستکبران و متکبرین را با پشتوانه‌های میلیاردها دلار توسط ایادی داخل و خارج آنان پیروز گرداند. از خداوند متعال می‌خواهم تا در این مرحله حساس آقایان را کمک فرماید.
17/11/1366 روح‌الله الموسوی الخمینی
روزنامه کیهان- یکشنبه 18 بهمن 1366

نخستین بانک چشم ایران برای پیوند قرنیه افتتاح شد

اولین بانک چشم در ایران در محل پزشکی قانونی تهران گشایش یافت. در مراسمی که به منظور افتتاح این مرکز برگزار شد، دکتر سجادی متخصص و جراح پیوند قرنیه در مورد نحوه نگهداری قرنیه در بانک چشم و لزوم تشکیل چنین مرکزی گفت: قرنیه چشم جزو اعضایی است که تا 6 ساعت پس از مرگ سلول‌هایش زنده می‌مانند و برای بیمارانی که عصب و پرده چشمشان سالم است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بنابراین چشم پس از مرگ آن هم از افرادی که سالم بوده‌اند و بیماری عفونی و واگیردار نداشته‌اند، دریافت و پس‌ از استریل شدن در محلول مخصوصی که در چند سال اخیر به‌دست آمده نگهداری می‌شود. این محلول باعث می‌شود سلول‌های مهم قرنیه تا ۷ روز زنده باشند و ما نیز ۷ روز وقت داریم تا آن را برای اعمال جراحی پیوند قرنیه به نقاط مختلف بفرستیم تا مورد استفاده قرار گیرد.
به دلیل وجود تقاضا‌های مکرر برای اهدای چشم و وصیت تعداد زیادی از مردم برای استفاده از چشمشان پس از مرگ، تشکیل بانک چشم را ضروری تشخیص دادیم و با افتتاح آن امیدواریم بتوانیم نیاز داخل را تأمین کنیم. پیوند قرنیه هم اکنون در ایران به‌صورت یک کار رسمی و عادی انجام می‌گیرد. چند مرکز در تهران و مراکز دیگر دانشگاهی در شهرستان‌ها این عمل را انجام می‌دهند.
بیمارانی که قرنیه چشم آنها سوراخ شده، بیمارانی که اورژانسی هستند و سریعاً مورد این عمل قرار می‌گیرند و بیمارانی نظیر کسانی که قوز قرنیه دارند، کسانی هستند که می‌توانند برای این عمل در لیست نوبت قرار گیرند.
در این مراسم دکتر علیرضا مرندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی گفت: علل پیوند قرنیه عمل جدیدی در ایران نیست، پیوند قرنیه قبل از انقلاب هم در ایران انجام می‌شد که البته به‌طور محدود بود ولی امروز این عمل به‌صورت متعدد و با کیفیت بالاتر انجام می‌گیرد.
روزنامه کیهان- سه‌شنبه4 اسفند 1366







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/16/560287/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها