ایران در ایران



ابهام در نصب تله‌کابین در منطقه ثبت جهانی شده هیرکانی

گرگان - به دنبال پیگیری دستگاه‌های مختلف برای نصب تله‌کابین در بخشی از جنگل‌های هیرکانی که ثبت جهانی شده‌اند، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها گفت: ما فعلاً به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که مخالف یا موافق این کار هستیم. درحالی که بخشی از جنگل‌های هیرکانی بیش از یک سال است که ثبت جهانی شده است اما همچنان پیگیری‌ها برای نصب تله‌کابین در منطقه ثبت جهانی شده که به‌عنوان میراث بشر شناخته می‌شود، ادامه دارد. تعدادی از کارشناسان و مسئولان هشدار داده‌اند که درصورت بروز این اتفاق ممکن است این جنگل‌ها از لیست جهانی یونسکو خارج شود.
ماجرای نصب تله‌کابین در جنگل‌های کبودوال استان گلستان موضوع جدیدی نیست و حتی پیش از ثبت جهانی بخشی از این جنگل‌ها، تعدادی از دستگاه‌ها ازجمله شهرداری علی‌آباد کتول پیگیر اجرای طرح گردشگری و به‌دنبال آن نصب تله‌کابین در پارک جنگلی کبودوال بودند اما شورای عالی شهرسازی و معماری با نصب تله‌کابین در این جنگل‌های بکر هیرکانی مخالفت کرده و قرار بود که این طرح با ایجاد تغییرات و درنظرگرفتن شرایطی مجدد بررسی شود. در این فاصله اما ثبت جهانی بخشی از جنگل‌های هیرکانی - ازجمله محل نصب تله‌کابین کبودوال - به ظاهر حجت را بر همه تمام کرد و تصور می‌شد که با ثبت جهانی هیرکانی ماجرای نصب تله‌کابین منتفی شود اما اکنون درحالی بیش از یک سال از ثبت ۳۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در لیست یونسکو می‌گذرد که دستگاه‌های مختلف بی‌خیال راه‌اندازی تله‌کابین در پارک جنگلی کبودوال نشده‌اند.
عباسعلی نوبخت - معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به ایسنا گفت: این ماجرا از دو جنبه قابل بررسی است؛ اول آنکه پارک‌های جنگلی قوانین، شرح خدمات و دستورالعمل‌هایی دارند که باید بر‌اساس آنها مدیریت شوند و نمی‌توان در این زمینه سلیقه‌ای برخورد کرد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر هنگامی که مکانی ثبت جهانی می‌شود محدودیت‌هایی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. از این‌رو کارشناسان و دستگاه‌های مختلفی ازجمله شورای عالی جنگل، وزارت میراث فرهنگی و... باید این موضوع را بررسی و نظر نهایی خود را اعلام کنند.
به گفته معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها نیاز است که در این زمینه مطالعه و بررسی‌های بیشتری انجام شود که اکنون دستگاه‌های مختلف درحال انجام این کار هستند و تاکنون نیز مجوزی برای نصب تله‌کابین صادر نشده است. نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها با نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی مخالف است یا خیر؟ تصریح کرد: تازمانی که کمیته‌های فنی حفاظت از جنگل‌ها و شورای عالی جنگل در این زمینه نظر قطعی ندهند ما به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که مخالف یا موافق این کار هستیم. بر اساس نقشه‌های موجود ۹ دکل از ۲۷ دکل تله‌کابین کبودوال در منطقه ثبت شده هیرکانی قرار دارد و چنانچه این ۹ دکل در این منطقه جانمایی شوند به طور قطع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در لیست یونسکو با مشکل مواجه خواهد شد.

تلف شدن یک پلنگ در مازندران

ساری - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌ زیست مازندران گفت: پلنگ ماده‌ای که اواخر هفته گذشته در پناهگاه حیات وحش چهاردانگه ساری زنده‌گیری شده بود صبح دیروزتلف شد.
کوروس ربیعی با تأیید تلف شدن یک پلنگ ماده، گفت: هم اکنون دامپزشکان معتمد محیط زیست مشغول کالبدشکافی هستند تا علت مرگ این پلنگ مشخص شود. وی چند فرضیه را برای مرگ این حیوان متصور شد و افزود: احتمال اینکه این حیوان بر اثر سقوط از ارتفاع یا تصادف و اصابت به خودرو دچار ضایعه شده باشد زیاد است. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌ زیست مازندران همچنین گفت: احتمال دیگر، مسمومیت این حیوان است که در نهایت با کالبد شکافی بزودی نتیجه اعلام می شود. ربیعی تصریح کرد: این پلنگ ۵ساله، ماده و بالغ بوده و با بررسی اولیه انجام شده، آثار ضرب و جرح عمدی ناشی از مداخله انسانی مانند اصابت گلوله یا صدمات ناشی از تله در حیوان مشاهده نگردید.

حقابه هامون همچنان در حال پیگیری

زاهدان - حقابه تالاب هامون از سوی وزارت امور خارجه و نیرو در قالب طرح بزرگ بین‌المللی در حال پیگیری است.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور در جلسه کارگروه احیای تالاب هامون در زاهدان با بیان این مطلب گفت: طرح بین‌المللی احیای تالاب هامون توجه ویژه‌ای به معیشت مرزنشینان دارد. لاهیجان‌زاده افزود: عمده مشکلات منطقه سیستان از جمله خشکسالی، ریزگردها و مهاجرت با احیای این تالاب رفع می‌شود. وی همچنین بر هماهنگی بین بخشی سازمان‌ها در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مبلغ 10 میلیون یورو هم از سوی اتحادیه اروپا به این طرح کمک شده است. لاهیجان‌زاده به بازدید اعضای کارگروه احیای تالاب هامون از دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این بازدید فرصتی است تا از دستاورد آن برای جایگزینی معیشت در منطقه سیستان استفاده شود. هیرمند از رودخانه‌های مشترک بین ایران و افغانستان است که حدود 20 سال است افغانستان با ایجاد سد مانع از ورود آب این رودخانه به منطقه سیستان و تالاب هامون شده است. معیشت بسیاری از مردم سیستان وابسته به این تالاب است. درهفته اخیر هم افغانستان آبگیری آزمایشی سد کمال خان در ولایت نیمروز در مرز با ایران را آغاز کرد.

قلع و قمع درختان دره یام شهرستان خوشاب توسط متخلفان محیط زیست

مشهد - تخریب و دست اندازی به منابع طبیعی در منطقه «رودخانه دره یام» خوشاب سبب نگرانی فعالان محیط زیست و مردم به عنوان صاحبان اصلی منابع طبیعی شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، عده‌ای در اقدامی خود را مالک این منطقه معرفی کرده و به فروش درختان سر به فلک کشیده منطقه «دره یام» به افرادی دیگر و نیز قطع این درختان پرداخته‌اند و طبق برآورد کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست آسیب وارد شده به منابع طبیعی در پی این اقدام به سادگی قابل جبران نیست. هادی آزاد روح، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان خوشاب در توضیح علت بی تفاوتی درخصوص این قلع و قمع درختان گفت: کسی در این رابطه به ما اطلاع نداده ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و با متخلفان قطع درخت برخورد خواهیم کرد و جلوگیری از قطع درختان کمک مردم منطقه را می‌طلبد. وی افزود: هرگونه قطع درخت و حمل آن بدون مجوز تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد و به مقامات قضایی معرفی می‌گردد و در رابطه با قطع درختان حاشیه رودخانه نشیب داراب ما موضوع را به جدی پیگیری خواهیم کرد و تیم‌های گشت را به دو برابر افزایش خواهیم داد تا از قلع و قمع درختان جلوگیری شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/11/560265/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها