اصفهان در آبان فقط 3 روز هوای تمیز داشت

پاییز بی‌باران و پر دود نصف جهان




حمیرا حیدریان
خبرنگار
پاییز امسال در نصف جهان بدون بارندگی می‌گذرد و در شرایط قرمز و سیاه کرونایی ابرهای سیاه‌ و خاکستری، دود و ذرات معلق آسمان این شهر را فرا گرفته است. اصفهان در آبان ماه تنها 3 روز هوای پاک را به خود دید.
دبیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: به‌دلیل نبود بارندگی، پایداری و سکون هوا شاهد افزایش آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان در آبان ماه بوده‌ایم که همین عامل باعث شد تا امروز، فقط 3روز هوای پاک داشته باشیم. این در حالی است که در سال گذشته در مدت 236 روز از ابتدای سال تا آبان ماه، 38 روز هوای ناسالم در اصفهان به ثبت رسید وامسال در همین مدت مشابه شاهد 49 روز هوای ناسالم بوده‌ایم. منصور شیشه فروش، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شیوه نامه بهداشتی کرونا در شرایط آلودگی هوا را تدوین وابلاغ کرده است افزود: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با متخصصان بیماری‌های عفونی، ریوی و ایمونولوژی در کمیته سلامت ستاد تخصصی مقابله با شیوع کرونا جلسه‌ای برگزار کرده و راهکارها و پروتکل‌های لازم در زمینه کنترل شیوع کرونا در شرایط آلودگی هوا را تدوین کرده‌اند که در این شیوه نامه آموزشی نکات ضروری و لازم را برای گروه‌های هدف مشخص و نحوه اطلاع‌رسانی و اجرای آن ابلاغ شده است.
وی بر ضرورت اجرای مواد قانون هوای پاک تأکید کرد واظهار داشت: طبق این قانون معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین برای تأیید ایمنی فنی خودرو از نظر نداشتن آلاینده‌های هوا و صدا یکی از اقدامات پیشگیرانه است و به این منظورپلیس راهور و شهرداری اصفهان برای انجام اقدامات در راستای پیشگیری از آلودگی هوا مسئولیت نظارت بر این امر را برعهده دارند.همچنین در قانون هوای پاک سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه موتوری، لزوم نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری و استفاده از موتورهای برقی تعیین شده است، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری در دستور کار شهرداری اصفهان است.
شیشه‌فروش با بیان اینکه انباشت پسماندها و سوزاندن ضایعات کشاورزی و صنعتی ممنوع است، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است برای فعالیت همه واحدهای معدنی صنعتی، تولیدی، عمومی و کارگاهی حدمجاز آلایندگی را تعیین کرده و مناطق حساس را اعلام کنند.
این مسئول با بیان اینکه فعالیت کوره‌های تولید گچ وآجربدلیل شرایط آلودگی تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست موظف است در شرایط آلودگی هوا بنا بر تصمیم گرفته شده بر عدم فعالیت کوره‌هایی چون آجر‌پزی و گچ که به آلودگی هوا دامن می‌زنند نظارت کند. دولت الکترونیک، ترکیبی از تکنولوژی‌های فناوری اطلاعات بر بستر شبکه وب اینترنت یا شبکه ملی اطلاعات به منظور ارائه خدمات به طور مستقیم به عامه مردم است. وی با تأکید بر اینکه در شرایط حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و توأم شدن آن با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی ضروری است تا تمامی نهادها و ادارات خدمات رسان از دولت الکترونیک بهره ببرند، بیان داشت: نهادهای خدمات‌رسانی مانند شرکت گاز، برق، آب، بانک ها و شهرداری‌ها با توجه به اینکه بیشترین آمار مراجعات روزانه مربوط به این مراکز است باید هرچه سریعتر برای استفاده از ظرفیت خدمات غیرحضوری اقدام کنند.
شیشه‌ فروش با بیان اینکه استفاده از سوخت مازوت در بخش های صنعتی و نیروگاه‌ها ممنوع است، افزود: در جایگاه‌های سوخت بنزین و گازوئیل تنها عرضه سوخت پاک مجاز است و محیط‌ زیست موظف به نظارت بر اعمال قانون در این زمینه است.
وی به کشاورزان و باغداران استان نیز توصیه کرد که از آتش زدن مزارع و بقایای گیاهی و هر اقدامی که به تشدید آلودگی هوا منجر می‌شود، خودداری کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/11/560262/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها