رکود کامل اقتصاد گردشگری در نوار مرزی غرب کشور

نقش پنجه کرونا بر تابلوی هزار رنگ گردشگری ایلام



ایلام - محمدکریم ویسی: آسمان در سیروان دست یافتنی است. برای آنکه وقتی از سرابکلان و کوچه‌های تاریخی آن می‌گذرد زمزمه دور مردان تاریخی شنیدنی است. آنکه بر کناره سیمره می‌نشیند از پیچاپیچ آن روایت تاریخ این دیار را می‌شنود و شانه به شانه سیوانکوه اقتدار و بزرگی را تجربه می‌کند.
در سراب ایوان می‌توان چشم دوخت به تابلوی زیبای طبیعی و در قلعه والی از‌گذار تاریخی این شهر دیدن کرد. ایلام، این سرزمین باستانی و بکر با مناظر چشم نواز طبیعی میزبانی درخور است برای سفر به جای جایش و پاسداشت بهار هزار رنگ ایران سربلند.
 استان ایلام سابقه دیرینه در ایران زمین دارد و وجود آثار باستانی، تپه‌های تاریخی، طبیعت بکر و هزار رنگ و کوه‌های سربه فلک کشیده، غارهای بی‌نظیر و دیگر جاذبه‌های طبیعی باعث شده است که آفتاب ایران از ایلام طلوع کند.
تاریخ و میراث 10 هزار ساله از زندگی بشر، گردشگری دفاع مقدس و مذهبی و جاذبه‌های طبیعی و هزار رنگ آن از موارد گردشگری این دیار مرزی است در هر کجای این استان قرار بگیرید به فاصله کوتاه زمانی می‌توانید به یک اثر مهم گردشگری و میراثی در استان دسترسی داشته باشید.
در این دیار مرزی، تپه‌های باستانی قابل توجهی همچون تپه باستانی علی کش دهلران وجود دارد که نظر هر بیننده را به خود جذب می‌کند و شاید دلیل این باشد که تپه علی کش همچنان محکم و استوار و مغرور از اینکه همه تاریخ را در دل خود جای داده است همچون نگینی درخشان در گرمایی که دشت موسیان را چون سرابی می‌نمایاند، خودنمایی می‌کند.
ایلام یا همان سرزمین رنگ ها به‌دلیل داشتن طبیعت زیبای خدادادی و وجود کوه های سربه فلک کشیده قلارنگ، مانشت، سیوان، مله گون، کبیرکوه، ششکلان، قلاقیران و تعداد کثیری دیگر که به‌دلیل زیاد بودن نمی‌توان آنها را نام برد آوازه مردان و زنان سختکوش وحماسه ساز آن در بزم و رزم دهل و سرنا شنیده می‌شود، به‌عنوان استانی میهمان نوازهر ساله پذیرای گردشگران ودوستداران زیبایی، فرهنگ و هنر و تاریخ و تمدن بوده است.
استان ایلام با داشتن600 هزار هکتار اراضی جنگلی معادل یک سوم جنگل‌های غرب کشور، 15رودخانه دائمی، 20 سراب، 544 اثر ملی ثبت شده، پدیده‌ها و چشمه‌های آب گرم متعدد، یک هزار گونه گیاهی، 3 منطقه حفاظت شده، 5 ذخیره گاه جنگلی و حدود 80 زیستگاه حیات وحش از نظر تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.
اما اکنون گویا همه این جاذبه‌ها پشت دیوار نامرئی کرونا پنهان شده‌اند. تابلوی هزار رنگ گردشگری طبیعی و فرهنگی و تاریخی و مذهبی ایلام ماه‌هاست که بازدیدکننده و میهمانی ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: تعداد آثار شناسایی شده در سطح استان بیش از 2 هزار اثر می‌باشد که از این تعداد حدود 780 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که این آثار شامل قبرستان، محوطه، تپه، بنای تاریخی، غار و غیره می‌باشند.
«عبدالمالک شنبه زاده» در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران در استان ایلام با اشاره به اینکه 11 اثر منقول شامل گچبری در این استان به ثبت رسیده است، افزود: 9 اثر طبیعی شامل درخت و غار و آبشار و 43 اثر معنوی شامل آداب و رسوم و فرهنگ و غذا‌های محلی استان از جمله عروسی سنتی، همیاری در درو محصولات کشاورزی، همیاری در پشم چینی گوسفندان به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به قدمت دیرینه و تمدن کهن استان کلیه آثار موجود مهم و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند، اظهارداشت: ازجمله شاخص‌ترین آثاری که شاید به‌دلیل نوع ساخت و سبک معماری، قدمت وغیره بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته می‌توان به تپه‌های پیش از تاریخی دهلران، شهر تاریخی سیمره واقع در دره شهر، شهر تاریخی سیروان واقع در سرابکلان، پل گاومیشان واقع در دره شهر، قلعه والی شهر ایلام، قلاع میرغلام هاشمی، ‌پوراشرف، جهانگیر آباد واقع در شهرستان دره شهر، عمارت والی کهره واقع در شهرستان هلیلان و غیره اشاره کرد.
وی با بیان اینکه از مهم‌ترین وظایف و برنامه‌ها برای این آثار حفاظت، ثبت، مرمت و معرفی آثار می‌باشد، اظهار داشت: مهم‌ترین علت تخریب آثار هم عوامل انسانی به‌دلیل آشنا نبودن و ناآگاهی خواسته یا ناخواسته و حفاری‌های غیرمجاز هست و هم طبیعی است که به‌دلیل سیل، زلزله، فرسایش و...به مرور ایجاد می‌گردد.
وی به مهم‌ترین مشکلات موجود در استان که بعضاً باعث تخریب آثار می‌شوند، اشاره و تصریح کرد:اجرای پروژه‌های عمرانی بدون اخذ استعلام از این اداره کل، کمبود وسیله نقلیه مناسب در شهرستان‌ها، کمبود نیروی متخصص برای سرکشی از آثارو نبود اعتبار کافی جهت مرمت‌های اضطراری و حفاظت از آثار می‌باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام به مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان اشاره و خاطرنشان کرد: موزه تاریخ کشاورزی، قلعه والی و موزه مردم شناسی، تنگ بهرام چوبین، تنگ ماژین، قلعه شیخ مکان، قلعه امیر آباد، شهرباستانی سیمره، شهر تاریخی سیروان، آتشکده دره شهر، آتشکده کوشک، سنگ نوشته آشوری، سنگ نوشته قوچعلی، قلعه کنجانچم، سنگ نوشته تخت خان، پل تاریخی گاومیشان، پل چم نمشت و تپه علی کش دهلران از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان ایلام هستند.
شنبه‌زاده به مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی استان اشاره کرد و افزود:امامزاده عباس دهلران، امامزاده سیدحسن مهران، امامزاده علی صالح صالح آباد، امامزاده محمد عابد ملکشاهی، بقعه حاج بختیار چوار، بقعه حاجی حاضر ایوان، بقعه سید عبدالله ایوان، امامزاده ابراهیم قتال دهلران، امامزاده سید اکبر دهلران، امامزاده سید ناصرالدین دهلران و امامزاده سید فخر‌الدین دهلران از جاذبه‌های مذهبی استان هستند.
وی به مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی وغیرطبیعی استان اشاره کرد و اظهار داشت: تفرجگاه منجل، تنگ ارغوان، تنگ دالاهو، تفرجگاه ششدار، تنگ حمام، تجریان، آبگرم دهلران، چشمه قیر روان، غار خفاش، تفرجگاه مله پنجاب، جغاسبز، تفرجگاه میان تنگ، غار طبیعی زینه گان، کوهستان مانشت، کوهستان کبیرکوه، چشمه دو قلو آبدانان، اردوگاه خوران، تنگه رازیانه، آبشار منجل، آبشار اما، منطقه آوه زا، شلم و تنگ ویژدرون از جاذبه‌های طبیعی وغیر طبیعی به شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: قرارگیری در مسیر اصلی عتبات عالیات، وجود جاذبه‌های ویژه و سایت‌های بکر طبیعی، تنوع اقلیمی فوق‌العاده، وجود ویژگی‌های محیطی مختلف از قبیل کویر، کوهستان، جنگل، وجود رشته کوه‌های زاگرس، جاذبه‌های طبیعی شناخته شده با حوزه نفوذ ملی و بین‌المللی، وجود منابع آب و خاک مستعد و فراوان، وجود آثار متعدد مذهبی، میهمان نوازی اهالی و ساکنان استان، وجود آثار تاریخی و فرهنگی متعلق به دوران مختلف چند قومیتی بودن، این استان به‌عنوان یکی از ویژگی‌های جاذب گردشگران، ساختار جوان جمعیت، قابلیت‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی ناشی از پیشینه طولانی صنعتی نفت دربخش‌هایی از استان، دارا بودن سابقه و تجربه تولید بسیاری از صنایع دستی مرغوب و با کیفیت بالا در این مناطق، برخورداری از پتانسیل‌های کشاورزی وباغداری، قرار‌گیری جاذبه‌های جنگلی در کنار دیگرجاذبه‌ها از جمله جاذبه‌های طبیعی، تاریخی فرهنگی و غیره را از دلایل اهمیت این دیار عنوان کرد.
شنبه‌زاده در انتها با تأکید بر تأثیرات بیماری کرونا بر مراکز گردشگری استان افزود: تعطیلی تمامی تأسیسات گردشگری، تعطیلی کلیه بازارچه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، فروشگاه‌ها و مشاغل خانگی حوزه صنایع دستی، رکود کامل بازار تولید و فروش محصولات صنایع دستی و بیکاری چندماهه کارکنان تأسیسات گردشگری و صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی و به تبع آن ایجاد مشکلات معیشتی برای این قشر آسیب پذیر از آثار کرونا در بخش گردشگری ایلام بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/1/559820/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها