‌به نام تاریخ



20 آبان
در برگه تقویم امروز نام‌های بزرگی ثبت شده است؛ نام‌هایی در عرصه هنر و ادبیات که سالروز تولد یا درگذشت‌شان امروز است.
تولدها
دنیا فنی زاده: عروسک گردانی که با عروسک کلاه قرمزی او را می‌شناسیم اگر بود امروز 53 ساله می‌شد. دنیا فنی‌زاده دختر پرویز فنی‌زاده بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون بود و شرکت در جشنواره‌های مختلف ایرانی و خارجی باعث شد از کودکی به آثار عروسکی مخصوص کودکان علاقه پیدا کند و بالاخره هم رشته عروسک گردانی را در دانشگاه انتخاب کرد. سال 1364 و در برنامه تلویزیونی «چتر با آواز باران» اولین کار جدی او در زمینه عروسک گردانی بود و پس از آن با همکاری در برنامه‌هایی مانند «زاغچه کنجکاو» به‌عنوان یک عروسک گردان کاربلد جایگاهش را پیدا کرد و در فیلم‌هایی مانند «گربه آوازه خوان» هم به‌عنوان عروسک گردان حضور داشت. اوج کار او حضور در برنامه «صندوق پست» به‌عنوان عروس گردان کلاه قرمزی بود. فنی‌زاده آنچنان به عروسک‌ها روح و جان می‌داد که خیلی‌ها به نظرشان کلاه قرمزی شخصیتی زنده بود. دنیا فنی‌زاده سال 1395 بر اثر بیماری سرطان درگذشت.
علی باباچاهی: شاعر و نویسنده ایرانی سال 1321 به دنیا آمد. علی باباچاهی از دوران تحصیل به شعر و ادبیات علاقه داشت و اشعارش در مجله‌های آن زمان منتشر می‌شد. سال 1346 مجموعه شعر «در بی‌تکیه گاهی» از او منتشر شد و پس از آن مجموعه شعرهای «جهان و روشنایی‌های غمناک»، «از نسل آفتاب»، «صدای شن» و «از خاک‌مان آفتاب برمی آید»، «این کشتی پر اسرار»، «آئورا و دیگران من» را منتشر کرد. باباچاهی در این سال‌ها به‌عنوان منتقد ادبی بسیار فعال بوده و آثاری مانند «گزاره‌های منفرد»، «سه دهه شاعران حرفه ای»، «شعر امروز، زن امروز» و «گزاره‌های پیوست» در این زمینه از او منتشر شده‌اند.
انیو موریکونه: آهنگساز و نوازنده مشهور ایتالیایی سال 1928 در چنین روزی به دنیا آمد. انیو موریکونه موسیقی را با نواختن ساز ترومپت آغاز کرد چون پدرش نوازنده این ساز بود و از 12 سالگی به کنسرواتواری در رم رفت تا تحصیل کند. او همزمان با تحصیل برای نمایشنامه‌های رادیو آهنگسازی می‌کرد و پس از شرایط سخت جنگ جهانی دوم در اوایل دهه 60 میلادی در کارش آنچنان پیشرفت کرد که به یکی از بهترین موزیسین‌های ایتالیایی تبدیل شد. او بیش از 500 ترانه تنظیم کرد اما بیشتر با آهنگسازی برای فیلم شناخته می‌شود. از سال 1961 او کار آهنگسازی برای فیلم و سریال‌های تلویزیونی را آغاز کرد و در طول سال‌های فعالیتش با کارگردان‌های بزرگی همکاری داشت. موسیقی فیلم‌های «یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «خوب، بد، زشت»، «سینما پارادیزو»، «روزی روزگاری در امریکا» و «مالنا» از آثار مشهور اوست. موریکونه همین امسال و در جولای 2020 درگذشت.
    سالروز تولد لعبت والا شاعر، فردریش شیلر شاعر آلمانی، هوشنگ کاوه تهیه کننده، حسین آتش پرور داستان نویس، عباس اوجی فرد شاعر، یدالله شهرجو شاعر، جواد قاسمی شاعر، غلامحسین لطفی بازیگر و کارگردان و مژده لواسانی مجری هم امروز است.
درگذشت‌ها
منوچهر شیبانی: شاعر ایرانی سال 1370 در چنین روزی درگذشت. منوچهر شیبانی متولد سال 1303 بود و آشنایی اش با نیما یوشیج باعث شد علاقه او به ادبیات و شعر جهت پیدا کند. سال 1324 اولین مجموعه شعر او به‌نام «جرقه» منتشر شد که در آن شعر نیمایی سروده بود. پس از آن «آتشکده خاموش» و «سراب‌های کویری» را نوشت و منتشر کرد. شیبانی در ایتالیا نقاشی خوانده بود و نمایشگاه‌های زیادی در ایتالیا از آثارش برگزار کرد که معرف آداب و رسوم ایران بودند. در ایران هم نمایشگاه‌های زیادی از نقاشی‌های شیبانی برگزار و برنده جایزه هنرهای زیبای نخستین بی‌ینال تهران در سال 1337 شد. شیبانی نمایشنامه هم می‌نوشت و نمایش «لولوی سر خرمن» با متن او به کارگردانی علی نصیریان روی صحنه رفت. «اپرای جشن دهگان» و اپرای «دلاور سهند» هم از دیگر آثار او در این زمینه است.
نورمن میلر: نویسنده مشهور امریکایی سال 2007 درگذشت. نورمن میلر متولد 1923 بود و رشته مهندسی هوانوردی را در دانشگاه هاروارد می‌خواند اما در همان دوران دانشگاه اولین داستانش را نوشت و منتشر کرد و پس از آن دیگر به‌عنوان نویسنده شناخته شد. «برهنگان و مردگان»، «ساحل بربر»، «پارک گوزن» و «رؤیای امریکایی» از دیگر داستان‌های اوست. او سال 1969 با داستان «سپاهیان شب» برنده جایزه کتاب ملی سال شد و سال 1968 جایزه پولیتزر را برد. میلر علاوه بر این به‌دلیل فعالیتش علیه جنگ امریکا در ویتنام شناخته می‌شود.
    اسماعیل ریاحی کارگردان و آرتور رمبو شاعر فرانسوی در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/20/559808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها