حکمرانی تلخ شبکه‌های اجتماعی


محدثه واعظی‌پور
روزنامه‌نگار
حسن معجونی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به تازگی در مصاحبه‌ای گفته تعداد فالوئرهای افراد در فضای مجازی نشان دهنده توانمندی آنها در حرفه‌شان نیست.
معجونی به واقعیتی اشاره کرده که همه بخش‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. این روزها، اغلب مردم چنان درگیر حواشی رایج در فضای مجازی و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی هستند که معیارها و ملاک‌های درست و حرفه‌ای را فراموش کرده و گاه به آن بی‌اعتنا شده‌اند؛ در روزهای بی‌تأثیر بودن رسانه‌های رسمی و در رواج کم‌سوادی و بی‌سلیقگی، همه چیز جا به جا شده است. بنابراین، افرادی به شهرت و محبوبیت می‌رسند که ظرفیت‌ شخصیتی، روحی و اخلاقی اندکی دارند. شاید بحث شهرت این افراد چندان مهم نباشد، چرا که با گذشت زمان و تغییر حال و هوای جامعه  فراموش می‌شوند اما پیامدهای ظهور چنین پدیده‌هایی برای فرهنگ خطرناک است؛ در جامعه‌ای که بازیگری را با عزت‌الله انتظامی، خسرو شکیبایی، سوسن تسلیمی، فاطمه معتمدآریا و علی نصیریان یا پرویز پرستویی می‌شناسیم، به کمک شبکه‌های اجتماعی و در بستری که این فضا ایجاد کرده چهره‌هایی دیده می‌شوند که کمترین هنر و استعدادشان مربوط به بازیگری است. اما به‌ نام «بازیگری» خبرساز می‌شوند و مدت زمانی نامشان را سر زبان می‌اندازند؛ در کشوری که محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، کیهان کلهر، حسین علیزاده و... مفاخر موسیقی‌اش هستند، ترانه‌هایی به گوش می‌رسد که با هیچ متر و معیاری نمی‌توان نام هنر یا موسیقی به آن اطلاق کرد، ترانه‌هایی که جدا از مضمون غیراخلاقی و واژه‌های رکیک، ربطی به مفهوم واقعی «ادبیات» و «شعر» ندارند، اما بسیاری از جوان‌ها که ممکن است در طول عمرشان قطعه‌ای از شجریان یا شهرام ناظری گوش نداده باشند، بارها و ساعت‌ها چنین اباطیلی را زمزمه کنند.
رسانه‌های مجازی، دائم در حال تولید محتوا هستند. فیک نیوزها جای اخبار واقعی را گرفته و ذهن مردم را مسموم کرده‌اند. هر کجا پا می‌گذاریم، مردم براساس دریافت‌هایشان از شبکه‌های اجتماعی درباره رویدادها اظهار نظر می‌کنند، اطلاعات غلط پزشکی، سیاسی و هنری دست به دست می‌شوند و مردم بر پایه آنها تحلیل ارائه می‌دهند. کمتر کسی مطالعه می‌کند یا تن به جست‌و‌جوی واقعیت می‌دهد. نکته تلخ‌تر این که به یمن شبکه‌های اجتماعی، هر کس می‌تواند صاحب رسانه باشد، آرا و افکارش را منتشر و مریدانی برای خود دست و پا کند. لایوهای اینستاگرام در ماه‌های اخیر، عرصه‌ای برای درخشش این چهره‌ها بوده است. عروسک‌های خیمه شب بازی سایت‌های شرط‌بندی یا جوانان جویای نامی که برای دیده شدن و جذب فالوئر هر کاری می‌کنند.
حسن معجونی بازیگر هنرمند و کارگردان تعدادی از بهترین نمایش‌های یک دهه اخیر، در تازه‌ترین مصاحبه‌اش بدرستی به این موضوع اشاره کرده است که سلبریتی شدن در فضای مجازی و تعداد فالوئرهای افراد، ربطی به هنر و توانایی آنها ندارد. این بحرانی است که به پیکر نحیف تئاتر، سینما، موسیقی و فرهنگ ما زخم‌های جدی می‌زند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/20/559806/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها