به بهانه همنوازی کیهان کلهر و اردال ارزنجان

بداهه های عاشقانه برای نغمه های شرقی



ندا سیجانی
خبرنگار
کیهان کلهرآهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایران از برگزاری کنسرتی مشترک با اردال ارزنجان (نوازنده باغلاما اهل کشور ترکیه) خبر داد. کلهر در صفحه شخصی خود اعلام کرد، این کنسرت دهم نوامبر (20 آبان) رأس ساعت ۱۹:۰۰ در سالن فیلارمونی شهر اسکوپیه پایتخت مقدونیه شمالی برگزار می‌شود. آشنایی کیهان کلهر و اردال ارزنجان به سال 2004 برمی‌گردد و این ارتباط و صمیمیت منجر به برگزاری کنسرت‌های مشترک متعددی دراین سال‌ها بوده است. ارزنجان در گفت‌و‌گویی که سال 95 با روزنامه ایران داشته شرح این دوستی و آشنایی را اینگونه بیان کرده:«استاد کلهرعلاقه‌مند بود با یک موزیسین خارجی طرحی را آغاز کند وزمانی که به استانبول آمد حدود نیم ساعت با هم ساز زدیم و تصمیم گرفتیم تا پایان فعالیت هنریمان باهمدیگر طرح داشته باشیم و کنسرت برگزارکنیم و دراین سال‌ها حدود ۵ آلبوم منتشر کرده‌ایم که دوآلبوم آن درآلمان منتشرشده، یک آلبوم در ترکیه و آلبوم دیگرکه مشابه آن هم در ایران انتشار یافته و در آخریک آلبوم تصویری.»
آخرین کنسرت مشترک این دو هنرمند در تهران مربوط به آذرماه سال 95 است که در تالار وحدت برگزار شد و اغلب این اجراها در ایران و ترکیه براساس بداهه نوازی مقام‌های کردی غرب ایران و موسیقی علویه شرق ترکیه بوده است. ارزنجان می‌گوید: «من منتسب به جریان علویه هستم وبیشتر اجراهای موسیقی‌ام مرتبط با این جریان بوده اما در اجراهایی که با آقای کلهر داشته‌ام تنها بخشی از اجرای این کنسرت از رپرتوار موسیقی علوی‌ها بوده ومابقی قطعات موسیقی غیرشهر آناتولی (شرق و مرکز) و ازآثار مشترک من و آقای کلهر انتخاب شده است. ادبیاتی که درموسیقی علویه به‌کاربرده می‌شود عرفانی است وبا ادبیات سایرموسیقی‌های غیرشهری تفاوت دارد. درواقع باید گفت ادبیات موسیقی غیرشهری معمولاً برمبنای عشق مجازی استواراست و ارتباط چندانی با عرفان و درون انسان ندارد.»
ارزنجان براین باور است که به لحاظ فرهنگی مرزی بین ایران و ترکیه نیست و دراصل همه دریک خاک ساکن هستند. او آرزو دارد مرزهای سیاسی از بین اهل فرهنگ و هنر برداشته شود تا صدها اردال ارزنجان و کیهان کلهر بتوانند با هم طرح‌هایی نو متولد کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/19/559798/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها