سخنگوی وزارت امور خارجه:

تماسی با تیم بایدن نداشته‌ایم




سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند، هرگونه تماس از سوی ایران با تیم انتخاباتی جو بایدن را رد کرد.
به گزارش ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» در نشست خبری با بیان اینکه زبان احترام و عزتمداری هنوز جواب می‌دهد، یادآور شد: هنوز هم وقت هست دولت امریکا از سیاست شکست خورده خود و از این میراث که علیه ملت ایران و منطقه به جای می‌گذارد، فاصله بگیرد. وی در عین حال گفت: سه تغییر است که تا روی ندهد، اتفاقی نمی‌افتد؛ تغییر در اندیشه و نظر؛ تغییر در کلام و گفتار و نوع صحبت با ملت ایران و جهان و جبران رفتارهای غلط گذشته.
خطیب زاده در پاسخ به این سؤال آیا تماسی قبل یا بعد از پیروزی بایدن در انتخابات از سوی تیم امریکایی داشته است، گفت: خیر؛ اساساً ما با کسی خارج از مسائل کاملاً مرتبط با برجام در ارتباط نخواهیم بود بویژه آنکه هنوز دولتی (در امریکا) بر سرکار نیامده است. باید دولت در واشنگتن بر سرکار بیاید و بعد از تشکیل دولت تصمیم‌گیری خواهیم کرد. باید ببینیم اقدامات امریکا به چه سمتی می‌رود. این اقدامات مهم هستند و نه حرف‌ها، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها.
 سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما شوک‌های زیادی را طی کردیم و هزینه‌های زیادی  دادیم و به پیشرفت‌های زیادی نائل شدیم ولی فرصت‌های تحول‌آفرین را هم در سیاست خارجی پیگیری خواهیم کرد. این ملت تمامی شرایط این را دارد که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کند.
وی در پاسخ به این سؤال که برای مذاکره، کدام طرف قدم اول را برمی‌دارد، بیان کرد: ما دولت مستقر را می‌شناسیم. باید دولت مستقری در امریکا شکل بگیرد و اقداماتی را انجام دهد. طرفی که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده و دیگران را تهدید به تنبیه و وادار به نقض کرده، امریکا است. ما باید مسیر اصلاح را دیده و بعد در برابر اقدامات قضاوت خواهیم کرد. خطیب‌زاده با بیان اینکه باید اجازه دهیم مسیر حرفه‌ای کار جلو برود، تصریح کرد: کار سیاست خارجی به دستگاه خودش باید سپرده شود. ما درباره امریکا واقع‌نگر هستیم. عمل و اقدام را باید ببینیم و اگر فضای جدیدی باشد ارکان نظام تصمیم می‌گیرند.
 ظریف امروز به پاکستان می‌رود
خطیب‌زاده همچنین از سفر محمدجواد ظریف به پاکستان خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه سه‌شنبه به دعوت همتای پاکستانی خود در صدر یک هیأت سیاسی و اقتصادی برای سفری دو روزه به اسلام آباد می‌روند. وی افزود:  وزیر امور خارجه برخلاف سفر به امریکای لاتین که با یک هیأت کوچک انجام داد، در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به پاکستان می‌رود که ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد. ایران و پاکستان روابط ممتازی دارند و همواره رایزنی‌ها در سطوح عالی انجام شده است. در این سفر هم موضوعات بسیار مهمی در دستور کار دو کشور قرار دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/3/559772/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها