احسان شریعتی مطرح کرد

ضرورت یکپارچگی داخلی در مواجهه با دولت جدید امریکا



احسان شریعتی، فلسفه پژوه، در گفت‌و‌گویی با «جماران» با اشاره به احتمال بازگشت دولت امریکا در دوران جو بایدن به توافق برجام، گفت که این بار کل حاکمیت و دستگاه دیپلماسی باید به‌ شکل متحد وارد مذاکره شود، نه به سبکی که در گذشته عمل می‌شد و بهانه به‌ دست امثال ترامپ و متحدین منطقه ای‌اش می‌داد تا ادعا کنند که «توافق‌های ایران تاکتیکی است.»
احسان شریعتی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه رویکرد بایدن در قبال ایران و تحریم‌ها چه خواهد بود؟ اظهار کرد: طبیعی است که معاون رئیس‌جمهور دموکرات پیشین (اوباما) بکوشد به نقطه‌ گسست برگردد و مذاکره را از سرگیرد، این موضوع به‌ نفع ایران خواهد بود، اما از منظری دیگر شرایط برای ایران سخت‌تر می‌شود زیرا ایجاد اجماع جهانی برای دموکرات‌ها آسان‌تر از کسی شبیه ترامپ خواهد بود.
او درباره ضرورت‌های رویکرد ایران افزود: ایران باید در دیپلماسی و خط‌ مشی حقوقی داخلی و خارجی با احتیاط بیشتر و اصولی‌ و حقوقی‌تر قدم بردارد، زیرا این‌ بار دیگر با چهره نامتعارف و قدرت افسارگسیخته‌ای همچون ترامپ که جداسرانه و بی‌اعتنا به پیمان‌های رسمی و سازمان‌های بین‌المللی و حتی متحدان اروپایی و جهانی خود عمل می‌کرد روبه‌رو نیست.
شریعتی ادامه داد: کل حاکمیت و دستگاه دیپلماسی باید به شکل متحد وارد مذاکره شود و نه به سبکی که در گذشته عمل می‌شد و بهانه به دست امثال ترامپ و متحدین منطقه‌ای‌اش می‌داد و این به علت دوگانگی‌هایی بود که در تبلیغات و گفتارها و عملکردهای مسئولان وجود داشت و متناقض می‌نمود و بهانه‌ها به افراطیون جنگ‌افروز و دلالان تحریم می‌داد.
شریعتی درعین حال، انتظار چرخش 180 درجه‌ای در همه رویکردهای دولت امریکا را غیرواقع‌بینانه دانست و گفت: هرچند پیش‌بینی رویکرد آینده دولت دموکرات زود است، اما به‌طور منطقی معاون اوباما که در آن مقطع در جریان کامل جزئیات قرار داشته، بر نقاط مقتضی همان دوره و از جمله قرار تداوم مذاکرات پیرامون همه حوزه‌ها و بررسی همه موضوعات مورد اختلاف مطرح بوده است.
او افزود: اما از آنجا که چنین توافقی در ایران مورد قبول واقع نشد و اختلاف‌ نظر حتی بر سر اصل برجام در میان جناح‌های سیاسی حاکمیت وجود داشت، تداوم تناقض‌های درونی در آینده نیز می‌تواند تلاش‌های بیرونی را بِلااثر سازد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/2/559768/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها