بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

مرگ در غربت
غلامحسین ساعدی درگذشت

دکتر غلامحسین ساعدی، نمایشنامه نویس معروف معاصر ایرانی، در حالی که از بیش از پنجاه و سه سال ازعمرش نمی‌گذشت، روز دوم آذر ۱۳۶۴ پس از یک خونریزی داخلی در بیمارستان سَن آنتوان پاریس درگذشت.
ساعدی در سال 1311 در تبریز چشم به جهان گشود. تحصیلات خود را تا دوره پزشکی دانشگاه تهران ادامه داد و روانپزشک شد.
شهرت غلامحسین ساعدی و آنچه او را در ادب معاصر ایران مطرح کرده است، در درجه اول نمایشنامه‌های او است.او نخستین نمایشنامه‌ خود را در سال 1339 نوشت و کار نویسندگی را تا آخرین روزهای حیات، با پشتکار ادامه داد. او آثار خود را سال‌ها با نام‌ «گوهر مراد» به چاپ می‌رسانید و بعدها به جای آن غلامحسین ساعدی را برگزید.وی در مدتی کمتر از 25 سال بیش از سی نمایشنامه نوشت. از کارهای معروف‌ او می‌توان به «گاو»، «آی بی‌کلاه‌ای با کلاه»، «چوب به دست‌های ورزیل»، «عزاداران بَیل»، «ترس و لرز»، «پرواربندان»، «بهترین بابای دنیا» و… اشاره کرد. غلامحسین ساعدی در ایران، پنج شماره مجله الفبا را منتشر کرد و سپس در پاریس نیز پنج شماره دیگر از این مجله را به چاپ رسانید. نمایشنامه «اتللو در سرزمین عجایب»آخرین نمایشنامه او است که در اروپا به روی صحنه آورده‌ شد.
فصلنامه ایران نامه – بهار 1365

مرکز استریلیزاسیون در سازمان انرژی اتمی افتتاح شد
برای اولین بار در ایران محصولات پزشکی با اشعه گاما استریل می‌شود

مرکز تابش اشعه گاما در سازمان انرژی اتمی ایران عصر دیروز توسط نخست‌وزیر افتتاح شد. با آغاز کار این مرکز برای نخستین بار در ایران محصولات پزشکی پس‌از استریل شدن بوسیله اشعه گاما به مصرف خواهد رسید.
این پروژه که برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود پس از دو سال و نیم فعالیت به مرحله بهره‌برداری رسیده است. همچنین در استریلیزاسیون بوسیله گاما محصولات پزشکی یکبار مصرف مانند سرنگ، پنبه، کیسه‌های خون و قطره‌های چشمی مجدداً مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
روزنامه کیهان- دوشنبه 4 آذر1364


به اتفاق یک فیلم از تایوان
فیلم ایرانی «دونده» برنده جایزه اول جشنواره نانت شد

فیلم ایرانی دونده به‌کارگردانی امیر نادری و فیلم تایوانی «یک تابستان نزد پدر بزرگ» به‌کارگردانی هوهسیائد هسیان، مشترکاً جایزه اول هفتمین جشنواره فیلم های سه قاره را در نانت فرانسه به خود اختصاص دادند.به‌گزارش خبرگزاری فرانسه از نانت، در این جشنواره 6۰ فیلم از سه قاره آسیا، امریکای لاتین و آفریقا به نمایش در آمد که یازده فیلم در بخش مسابقات شرکت داشت. هیأت داوران جشنواره، جایزه اول را مشترکاً به فیلم ایرانی دونده و یک فیلم تایوانی اهدا کردند.فیلم دونده ساخته امیر نادری است و سناریوی آن مشترکاً توسط بهروز غریب‌پور و امیر نادری نوشته شده است. فیلمبردارفیلم، فیروز ملک‌زاده و کار مونتاژ توسط بهرام بیضایی انجام شده است. تهیه کننده فیلم کانون پرورش فکری و بازیگر اصلی فیلم، مجید نیرومند است. کانون پرورش فکری با تأیید برنده شدن فیلم دونده اعلام داشت که این فیلم در جشنواره سینمایی «ونیز» نیز به نمایش در آمده، اما هنوز درباره نظر داوران جشنواره خبری اعلام نشده است....
روزنامه کیهان - چهارشنبه 13 آذر 1364

اولین بار پس از انقلاب
پخش آگهی از صداوسیما آغاز شد

سرپرست انتشارات سروش وابسته به سازمان صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی و مسئول موقت پخش آگهی‌ها در تلویزیون، دلایل پخش آگهی از صداوسیما را از روز 10 اسفند 1364اعلام کرد.
«طبق اساسنامه صداوسیما مصوب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، صداوسیما وظیفه دارد برای تأمین قسمتی از هزینه‌های خود آگهی پخش کند. بعلاوه دولت در بخشنامه بودجه سال 1365 به سازمان‌های دولتی بر برنامه‌ریزی به منظور تدارک منابع مالی دیگری تأکید کرده است. با توجه به این مسائل و مسأله کمبود بودجه برای تأمین هزینه‌های فنی و برنامه سازی، صداوسیما کمیته‌ای را مسئول تدوین اساسنامه و ضوابط پخش آگهی تبلیغاتی نمود. این کمیته پس از جلسات طولانی و بررسی شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، خط مشی، نوع آگهی و شیوه اجرایی مناسبی را تعیین و تبیین کرد که نتیجه شروع آن را همه شنوندگان و بینندگان گرامی دیده‌اند.با توجه به اینکه صداوسیما باید در جهت زمینه‌سازی برای رسیدن به خودکفایی و تحقق کامل سیاست مستقل «نه شرقی نه غربی» در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی آن در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی کوشش نماید و در جهت جلب مشارکت عمومی مردم به‌منظور همکاری در گسترش برنامه‌های تولیدی و خودداری جامعه از زندگی مصرفی و تجملی کوشش کند و همچنین زمینه را برای توسعه تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی تا رسیدن به مرحله خودکفایی فراهم سازد.
پیام آگهی صرفاً جنبه معرفی کالا را داشته باشد و از فریب و اغوای مصرف کننده اجتناب نماید.
- در آگهی، تنها مشخصات واقعی کالا و محل تولید یا فروش آن ذکر می‌شود.
- استفاده از انعکاس و تلقین ناخودآگاه و تحریکات جنسی جایز نیست.
- سوء‌استفاده از انگیزه‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ممنوع است.
- استفاده از ناآگاهی و تمایلات ناشی از غرب‌زدگی جایز نخواهد بود.
- نوع آگهی باید در ارتباط با واقعیت کالا باشد.
- آگهی‌ها نباید مبلغ ارزش های طبقاتی باشد.
- استفاده از صفت‌های تفصیلی و عالی ممنوع است.
- کالاهای مورد نظر باید برای مردم مفید و از ضرورت‌های زندگی مردم بوده و جنبه تجملی نداشته باشد.
- آگهی‌ها نباید به نحوی ساخته شود که به ارزش‌های مذهبی و فرهنگی مردم خدشه وارد نماید.
- آگهی‌ها نباید نیازهای کاذب ایجاد نماید.
- تبلیغ محصولات خارجی به هیچ وجه مجاز نخواهد بود.
صدا‌وسیما در نظر دارد در چند قلمرو آگهی پخش نماید:
1- فرهنگی و هنری شامل نشریات، مجلات، کتب، فیلم، تئاتر و نمایشنامه و نظایر آن.
 ۲- تولیدات داخلی کشور در زمینه صنعت، کشاورزی و دام.»
روزنامه اطلاعات - سه‌شنبه 13 اسفند 1364


جمعیت ایران از 43 میلیون نفر گذشت
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت کشور که در سال ۱۳۵۵ برابر با 7/33 میلیون نفر بوده است، در سال 1363 به حدود 43 میلیون و 400 هزار نفر رسید که از این عده 4/22میلیون نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. در همین سال 3/22 میلیون نفر از جمعیت کشور در شهرها و بقیه در مناطق روستایی سکونت داشته‌اند.
براساس برآوردهای انجام شده از 5/12 میلیون نفر جمعیت فعال کشور در سال 1363 بالغ بر 6/10 میلیون نفر شاغل و بقیه بیکار بوده‌اند.در سال ۱۳6۳ تعداد ۸5۲ هزار نفر از اتباع ایران از کشور خارج شده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل، 460 هزار نفر افزایش داشته است.
روزنامه کیهان- دوشنبه26 اسفند 1364









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/16/559764/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها