چرا گوجه فرنگی‌های صادراتی در مرز پرویزخان برگشت خورد؟




سنندج - مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه هیچ محموله صادراتی گوجه فرنگی از مرزهای باشماق و سیرانبند در این استان مرجوع نشده است، گفت: فیلم منتشر شده از برگشت خوردن گوجه فرنگی‌های صادر شده به عراق مربوط به مرز پرویزخان در استان کرمانشاه بود.
به ‌گزارش ایرنا، شهریار حنیفی با اشاره به بازنشر فیلم برگشت محموله‌ گوجه فرنگی از کشور عراق و معدوم‌سازی آنها اظهار داشت: به علت لغو تعرفه واردات گوجه فرنگی در ۲۴ مهر از طرف کشور عراق، تعداد زیادی کامیون‌ حامل این محصول به مرزهای مشترک با عراق آمد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ورود این حجم از گوجه فرنگی به مرزهای عراق، عرضه را بسیار بیشتر از تقاضا کرد و با توجه به نیاز مشخص و محدود بازار کشور مقصد، مابقی گوجه‌فرنگی‌ها از مرز (پرویزخان) برگشت خورد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل این مشکل عدم صادرات صحیح بر اساس تقاضای طرف عراقی است، افزود: ورود محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی به مرزهای گمرکی اغلب بدون توجه به نیاز صورت می‌گیرد.
حنیفی تأکید کرد: با توجه به عرضه فراوان، طرف عراقی نیز محصول را زیر قیمت و به‌صورت گلچین خرید کرده و در نهایت مازاد محصولی که به مرز آمده برگشت می‌خورد و گاهی تبدیل به ضایعات می‌شود.
صدور ۶۰ هزار تن گوجه از کردستان به عراق
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در هفت ماهه منتهی به مهر امسال به میزان ۶۰ هزار تن گوجه فرنگی به‌طور میانگین روزانه ۲۸۶ تن به ارزش ۲۶ میلیون دلار از طریق مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه به کشور عراق صادر شد. وی افزود: فصل برداشت گوجه فرنگی این استان تا نیمه دوم مهرماه بود و به‌علت تحقق کشاورزی قراردادی هنگام برداشت عمده این محصول در کردستان به کارخانه‌های فرآوری روژین تاک و خرمدشت دهگلان فروخته شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/11/559742/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها