بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تونل دوم کوهرنگ افتتاح شد

طی مراسمی تونل دوم کوهرنگ در منطقه چلگرد از توابع استان چهارمحال و بختیاری با حضورنخست‌وزیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در این مراسم که دکتر«حسن غفوری فرد» وزیر نیرو، استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری، چند تن از نمایندگان مردم در مجلس و مهندسین و متخصصان این طرح حضور داشتند، پمپ تونل دوم کوهرنگ بوسیله نخست‌وزیر بکار افتاد. همزمان با بهره‌برداری از این تونل سالانه به‌طور متوسط ۱6۰ میلیون متر مکعب آب که تاکنون بدون استفاده بر رود کارون سرازیر می‌شد، به سوی زاینده رود منحرف می‌شود تا مزارع استان اصفهان را آبیاری کند.
اجرای طرح عظیم تونل مذکور بنام «ماربران» جمعاً بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه در برداشته و طول آن ۱۳ کیلومتر می‌باشد که در حال حاضر سه کیلومتر آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. تونل سوم نیز در مرحله مطالعه قرار دارد. پس از بهره‌برداری کامل از تونل کوهرنگ جمعاً سالانه از ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب بهره‌برداری خواهد شد.
روزنامه کیهان – شنبه 31 فروردین 1364

خط دوم تولید کامیون در گروه صنعتی خاور افتتاح شد

خط دوم تولید کامیون در گروه صنعتی خاور، با حضور مهندس بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین، معاونین و تنی چند از مدیران واحدهای صنعتی تحت پوشش وزارت صنایع سنگین راه‌اندازی شد.وزیر صنایع سنگین در ارتباط با راه‌اندازی این خط گفت: راه‌اندازی خط دوم تولید کامیون در گروه صنعتی خاور شاید یکی از کم نظیرترین پروژه‌ها در سطح منطقه باشد که در آینده نزدیک کشور را به خودکفایی در زمینه صنعت کامیون خواهد رساند. پروژه ساخت کامیون در گروه صنعتی خاور از چند پروژه بزرگ از جمله پروژه موتورسازی، ریخته گری و ساخت میل لنگ تشکیل شده است که اگر این پروژه‌ها به خوبی به مرحله عمل برسد، کشور در زمینه صنعت کامیون تقریباً به خودکفایی خواهد رسید و مطمئناً در آینده، کشور از واردات هر نوع کامیون (حتی کامیون‌هایی که مصارف نظامی دارند) بی‌نیاز خواهد شد.
حسین شیخی هیأت مدیره گروه صنعتی خاور ضمن توضیح درباره خط تولید جدید به ظرفیت تولیدی کارخانه اشاره کرد و گفت: گروه صنعتی خاور سازنده انواع کامیون‌های سبک، متوسط و سنگین در ایران است. تولید کامیون در این کارخانه در سال 1355 حدود ۸۷۰۰ دستگاه کامیون بوده که این رقم در سال 1363 به بیش از ۱۲ هزار دستگاه رسیده است. با بهره‌برداری از خط جدید، سطح تولید کامیون در گروه صنعتی خاور به دو برابر سطح تولید در قبل از انقلاب خواهد رسید.
روزنامه کیهان- یکشنبه 15 اردیبهشت 1364

اولین قهرمانی
تیم والیبال نشسته ایران قهرمان جهان شد

تیم والیبال نشسته ایران با کسب یک شکست و سه پیروزی در آخرین مسابقه از مرحله نیمه نهایی با شکست هلند (قهرمان سال گذشته جهان) راه خود را برای حضور در دیدار نهایی هموار ساخت.در دیدار با هلند ابتدا قهرمان جهان گیم های اول و دوم را با نتایج (۱5 - ۱۰) و (۱5 - ۱۰) به سود خود خاتمه داد، اما دلیرمردان والیبال ایران با تلاشی خستگی ناپذیر و حضوری کوبنده سه گیم بعد را با نتایج (13 - ۱5)، (7 - ۱5) و (4 - ۱5) به نفع خود به پایان رساند تا برای کسب عنوان قهرمانی جهان به مصاف تیم یوگسلاوی برود.
در آخرین روز این مسابقات که در شهر «اسلو» نروژ جریان داشت، تیم جانبازان و معلولین ایران با گذشتن از سد آخرین تیم با کسب یک شکست و 5 پیروزی کارنامه‌ای پرافتخار در والیبال نشسته جهان به دست آورد و بر سکوی نخست جهان قرار گرفت.تیم ایران در راه قهرمانی جهان بر تیم های انگلیس، آلمان، نروژ، هلند و یوگسلاوی غلبه کرد و تنها در مرحله مقدماتی در مقابل سوئد تن به شکست داد.
اسامی فاتحان والیبال نشسته جهان عبارتند از: ایرج جمالی، امیر محبوب، محسن براتی، احمد مهجوری، هادی رضایی، سیدحسین هاشمی اصل، سیدمحمدعلی طباطبایی، على کشفیا، رضا گوزلی، سعید حنیفی و مسعود معتمدی. مربی: ابوالقاسم کردبچه. سرپرست: سیدعباس مستجاب الدعوه.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 20 خرداد1364

آیت‌الله ربانی املشی به لقاءالله پیوست

آیت‌الله حاج شیخ محمد مهدی ربانی املشی عضو جامعه مدرسین و نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس خبرگان، پس از یک بیماری طولانی درگذشت.
مرحوم آیت‌الله ربانی املشی در 2 آذر سال ۱۳۱۳ در قم متولد گردید. از 15 سالگی به تحصیل نزد آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردی، آیت‌الله حسینعلی منتظری، علامه سید محمدحسین طباطبایی و آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد به طی مدارج علمی و عملی موفق شد.
آیت‌الله املشی در طی سال‌های مجاهدت، بیش از ۶ سال عمر خود را در شکنجه گاه‌ها و زندان‌ها سپری کرد و 6 سال نیز در تبعید بود.وی پس از انقلاب در سمت‌های عضویت در شورای عالی قضایی، ریاست شعبه اول دادگاه عالی انقلاب و دادستانی کل کشور از جانب رهبر کبیر انقلاب منصوب شد و از سوی امام خمینی به عضویت اولین گروه ستاد انقلاب فرهنگی انتخاب گردید و در دوره دوم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شد که به علت کسالت در انتخاب بعدی شرکت نکرد. مرحوم آیت‌الله ربانی املشی در هماهنگی مبارزات قبل از انقلاب نقش عمده و ویژه‌ای داشت.
روزنامه کیهان- دوشنبه 17 تیر 1364

برای اولین بار در ایران
درمان سنگ کلیه بدون عمل جراحی

سنگ کلیه بدون عمل جراحی، با دستگاه سنگ شکن درمان خواهد شد. این مطلب در کنفرانس علمی که با حضور استادان و دانشجویان رشته پزشکی و با همکاری گروه جراحی در کنفرانس علمی مرکز پزشکی کاشانی تشکیل شده بود، اعلام گردید. در این کنفرانس همچنین گفته شد: مقدمات تهیه دستگاه سنگ‌شکن سنگ کلیه جهت مراکز پزشکی وابسته به دانشگاه فراهم شده و با تأمین بودجه و ایجاد تسهیلات لازم، برای اولین بار در ایران و در دانشگاه اصفهان با دستگاه سنگ شکن می‌توان نسبت به درمان سنگ‌های کلیه بدون عمل جراحی اقدام کرد.
یکی از استادان متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه اصفهان که دوره‌های مخصوص کار با دستگاه سنگ شکن را در کشور آلمان طی نموده است در این کنفرانس اظهار داشت: دستگاه سنگ شکن سنگ کلیه اولین بار در سال ۱۹۸۱ در کشور آلمان به کار گرفته شد و کار با آن در درمان سنگ‌های کلیه بسیار نتیجه بخش بود. با کمک دستگاه مزبور بدون عمل جراحی و تنها با ایجاد امواج ضربه‌ای سنگ کلیه شکسته و به‌صورت خیلی ریز با کمک این دستگاه در عرض 10 دقیقه می‌توان افرادی را که دارای حادترین بیماری سنگ کلیه هستند، درمان کرد.
مذاکراتی با مسئولان امر در جهت خرید این دستگاه انجام شده و با خرید این دستگاه گامی جدید و مؤثر در درمان بیماری‌های سنگ کلیه برداشته می‌شود.
روزنامه کیهان - چهارشنبه 26 تیر1364




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7486/16/559641/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها