انتشار رسالت

اولین روزنامه حامی راست سنتی




محمد گرشاسبی/  پیش از شهریور 1364 خوانندگان روزنامه در ایران، تنها یک روزنامه چاپ صبح داشتند و آن هم روزنامه 6 ساله «جمهوری اسلامی» بود. اگرچه روزنامه‌ای تحت عنوان «بامداد» به مدت یک سال در فاصله سال‌های 1358 تا 1359 و روزنامه «صبح آزادگان» نیز که از سال 1360 انتشار خود را آغاز کرده بود، در 3 تیرماه 1364 از انتشار باز ماند. باقی روزنامه‌های کشور در نوبت عصر منتشر می‌شدند. «رسالت» به‌عنوان یک روزنامه صبحگاهی جدید، پنجشنبه 14 شهریور 1364 یک روز پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای توسط امام خمینی، در تهران و چند مرکز استان منتشر شد و تیتر و عکس یک خود را به این خبر مهم اختصاص داد. رسالت، گرچه در سال 1360 نیز در قالب چند گاهنامه منتشر شد اما با وقفه‌ای سه ساله گردانندگان آن ترجیح دادند که این نشریه ادواری را به‌صورت روزانه به روی کیوسک‌ها ببرند.
روزنامه رسالت به صاحب امتیازی بنیاد رسالت و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام احمد آذری قمی، مانند سایر روزنامه‌ها در قطع بزرگ منتشر می‌شد و اهداف خود را در نخستین سرمقاله، زمینه‌سازی برای حاکمیت کامل موازین شرعی و اجرای نظرات امام امت بر کلیه شئون کشور، بالا بردن آگاهی و بصیرت مردم، منعکس کردن صادقانه اخبار، ارائه ارزش‌های والای انقلاب اسلامی، افشای برنامه‌های ضدارزشی استکبار و... عنوان کرد.
سیدمرتضی نبوی  نخستین سردبیر روزنامه رسالت شد. او پس از دو سال سردبیری، سال 1366 به مدیرمسئولی این روزنامه ارتقا یافت و سمت سردبیری را به سیدعلی اکبر پرورش تحویل داد. رسالت، در واقع اولین روزنامه حامی راست سنتی بود.
رسالت سال‌ها بعد با ورود نویسندگانی چون امیر محبیان، ناصر ایمانی، محمدمهدی انصاری، صالح اسکندری و حنیف غفاری و نیز سردبیرانی چون محمد سرافراز، محمدکاظم انبارلویی و مسعود پیرهادی حامی راست سنتی ماند. تنها تغییر روزنامه رسالت تغییر قطع آن از روزنامه بزرگ به مترویی در سال 1379 بود که آن هم موجب نشد در کمیت مخاطبانش تغییری ایجاد شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7486/16/559640/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها