بازار




کاهش قیمت برنج، روغن و کره تا 30 روز آینده

معاون توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با بیان اینکه قیمت برنج و روغن و کره بر اساس نوسانات ارزی شکل می‌گیرد، گفت: امیدوارم که قیمت این محصولات در یکی دو ماه آینده کاهش یابد.
سعید عباسی صارمی افزود: جهاد کشاورزی نسبت به برآورد تولید اقدام می‌کند و ما بر اساس برنامه‌ریزی کسری‌ها را برای واردات انجام می‌دهیم که نیاز به هماهنگی با بانک مرکزی و سازمان استاندارد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سازمان دفع آفات است که انجام شود.
وی ادامه داد: امسال برای تأمین 60 میلیون تن کالای اساسی برنامه‌ریزی صورت گرفته از این میان 35 تا 40 میلیون از محل کالاهای تولید داخلی تأمین می‌شود و حدود 20 تا 25 میلیون هم باید از طریق واردات تأمین شود.
عباسی درباره کمیاب شدن و گرانی‌های گاه و بی‌گاه برخی کالاها نیز تصریح کرد: در برخی کالاها گرانی داریم و در برخی گران فروشی. قیمت گوشت به‌دلیل اینکه قبلاً برای مدتی با ارز ۴۲۰۰ تأمین می‌شد ثابت بود اما بعد از مدتی برای حمایت از تولید داخل و مدیریت ارزی نوع ارز نیمایی شد و این باعث می‌شود قیمت متأثر از نرخ ارز شود؛ همه کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شوند همین‌طور هستند.
وی اظهار داشت: در خیلی از کالاها هم تغییر نوع کالایی داشتیم؛ در برنج و روغن و کره تغییر ارزی داشتیم و به ارز نیمایی تبدیل شده و قیمت آن طبیعتاً متأثر از نوسانات ارزی است. اما در بخشی هم گران فروشی داریم ستاد تنظیم بازار که شنبه‌ها تشکیل می‌شود تصمیم گرفته که با تشدید بازرسی‌ها در کنار سازمان حمایت و سازمان صمت استان و با همکاری تعزیرات، گرانی کم شود./تسنیم

توزیع 3۰ هزارتن روغن خوراکی

سخنگوی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: طی چند روز اخیر ۳۰ هزار تن روغن خوراکی توسط این شرکت در بین اصناف، بازاریان و همچنین صنایع غذایی و کارخانجات توزیع شد.
سیدمحمدتقی طباطبایی با تأکید بر کافی بودن ذخایر استراتژیک روغن خام کشور، افزود: ذخایر استراتژیک کشور در این ماده غذایی نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر است و کمبودی در تأمین آن وجود ندارد.
وی اظهار داشت: طی دو تا سه هفته اخیر برای متعادل‌سازی بازار ۵۰ هزار تن روغن خوراکی عرضه شد و همچنان برنامه تزریق روغن مورد نیاز کشور به بازار، صنف و صنعت در دستور کار این شرکت است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
به گفته طباطبایی، علاوه بر تخلیه روغن خام یک کشتی ۴۲ هزار تنی در بندرعباس، روز پنجشنبه گذشته یک کشتی ۱۳۱ هزار تنی روغن خام در بندر امام‌خمینی‌(ره) پهلو گرفت که فرآیند تخلیه آن در حال انجام است.
سخنگوی شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه، با قدردانی از تلاش‌های قوه قضائیه برای تخلیه بار روغن خام کشتی ۴۲ هزار تنی تصریح‌کرد: تأمین و انتقال ارز و فوت مدیرعامل شرکت فروشنده، علل اصلی تأخیر در ترخیص روغن خام این کشتی بود.
وی افزود: به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، فرآیند تأمین و انتقال ارز به فروشنده طولانی شده است که البته این موضوع شامل بخش عمده کالاهای وارداتی می‌شود./ ایرنا


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7486/9/559616/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها