حل موقت مشکل فاضلاب اهواز با لایروبی و پمپاژ

استاندار خوزستان: گرفتگی فاضلاب در اهواز تکرار نمی‌شود




زهره افشار
خبرنگار
مشکل آبگرفتگی معابر و خیابان‌های اهواز و بالا آمدن آب های سطحی و پس زدن فاضلاب مشکل چندین ساله اهوازی‌هاست که با رسیدن فصل پاییز به کابوس آنها تبدیل می‌شود. سال گذشته با یک بارش 3 ساعته، آب های سطحی اهواز تبدیل به سیلی پرحجم شد و به درون خانه‌ها، پارکینگ‌ها و ساختمان‌های شهر راه پیدا کرد. از آنجا که این کلانشهر هنوز سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد بالا آمدن آب موجب پس زدگی فاضلاب شد و مردم در برخی مناطق این شهر شاهد ورود فاضلاب به خانه هایشان بودند البته مسئولان استان می‌گویند با اقدامات انجام شده از جمله لایروبی شبکه فاضلاب اهواز، امسال انتظار می‌رود مردم با مشکلات کمتری روبه‌رو باشند. «غلامرضا شریعتی » استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» به مردم اهواز قول داد که آبگرفتگی سال گذشته را تجربه نمی‌کنند. وی تصریح کرد: با توجه به خرید و نوسازی ده‌ها دستگاه پمپاژ فاضلاب و لایروبی‌های صورت گرفته در نقاط مختلف اهواز و شهرستان کارون بویژه شهرک دانشگاه شهرک امام رضا، منطقه گاومیش آباد و درویشیه از سوی شرکت آب و فاضلاب و شهرداری حتی اگر بارندگی به اندازه سال گذشته باشد ما بار دیگر شاهد آبگرفتگی همچون سال قبل نخواهیم بود.
وی با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری اهواز و کارون افزود: شهرداری اهواز ملزم به، به روزرسانی طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی تا پایان سال شده است.
استاندار خوزستان توضیح داد: اجرای استاندارد طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز 8 تا 9 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از عهده شهرداری به تنهایی برنمی‌آید لذا امیدواریم با رایزنی‌هایی که در جریان است این طرح به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی اهواز و خوزستان شناخته و اعتبار آن به‌صورت کشوری و از فاینانس مانند تصفیه خانه غرب اهواز تأمین شود.
48 درصد شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است
 در همین حال «احمد باقری» قائم مقام شرکت آب و فاضلاب اهواز به «ایران» گفت: به‌دنبال مشکلات سال گذشته و پس زدن فاضلاب وترکیب شدن آن با آب سطحی در برخی مناطق اهواز از جمله کوت عبدالله و بلوار امام رضا، تفاهمنامه‌ای میان استانداری، شهرداری اهواز و آبفا به امضا رسید و برای حل این مشکل وظایف تقسیم‌بندی شد. به‌ گفته وی؛ 10 درصد وظایف مشترک، 37 درصد برعهده آب و فاضلاب و مابقی بر عهده شهرداری گذاشته شد. وی خاطرنشان کرد: شرکت آبفا تا کنون به 85 درصد تعهداتش عمل کرده است. به‌عنوان مثال از لایروبی 150 کیلومتر شبکه فاضلاب که به ما سپرده شده تاکنون لایروبی 110 کیلومتر به پایان رسیده است و مابقی نیز بسرعت انجام خواهد شد. با خریداری 70 پمپ نو در هر ایستگاه اصلی پمپاژ که احتیاج به اضافه کردن پمپ بوده این کار انجام شده است. باقری خاطرنشان کرد: البته همه این موارد راهکار کوتاه مدت برای رفع این مشکل است. باقری در پاسخ به اینکه آیا با اقدامات انجام شده مردم اهواز می‌توانند امیدوار باشند شاهد مشکلات سال قبل نباشند، توضیح داد: اگر شهرداری هم به وظایف محوله عمل کرده باشد تنها می‌توان امیدوار بود بخشی از مشکلات حل شود. وی تأکید کرد: در واقع با این اقدامات زمان ماندگاری آب‌های سطحی و پس زدگی فاضلاب از چند روز به چند ساعت کاهش می‌یابد. وی با اشاره اینکه متأسفانه اهواز کماکان شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی ندارد، افزود: این وظیفه شهرداری است. وی همچنین گفت: اهواز بالغ بر 2 هزار و 300 کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که یک هزار و 100 کیلومتر آن فرسوده است درواقع 48 درصد شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است. به گفته وی، در 8 منطقه شهرداری اهواز 57 نقطه مشکل دار شناسایی شده است. وی همچنین در خصوص رفع مشکل فاضلاب منطقه کوت عبدالله گفت: در این منطقه با نصب پمپ‌های جدید برای پمپاژ فاضلاب وتکمیل شبکه فاضلاب امیدواریم شاهد مشکلات سال قبل نباشیم. قائم مقام شرکت آبفای اهواز در خصوص روند اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز به‌دنبال دستور رهبر معظم انقلاب برای رفع سریع مشکل و اجازه برداشت 100 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تأکید کرد: به‌دنبال دستور رهبر معظم انقلاب آقای نوبخت در تاریخ 13 تیرماه در نامه‌ای از ابلاغ اعطای 575 میلیارد تومان اعتبار بدین منظور خبر دادند که امیدواریم تخصیص داده شود. وی خاطرنشان کرد: در قالب طرح جامع فاضلاب، اهواز باید 176 کیلومتر کلکتور (لوله اصلی) فاضلاب داشته باشد که از این میزان 62 کیلومتر موجود است و 114 کیلومتر باقی مانده است. اجرای کامل طرح جامع فاضلاب اهواز نیاز به اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی دارد. وی تأکید کرد: ساخت 94 کیلومتر از این شبکه فاضلاب بزودی به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده می شود که اجرای این طرح 24 ماه زمان می‌برد. وی خاطرنشان کرد: در صورتی که اعتبارات بموقع برسد تا دوسال دیگر 20 دریچه ورود فاضلاب به کارون مسدود می‌شود. درحال حاضر فاضلاب در 24 نقطه به کارون می‌ریزد. وی البته این راهم توضیح داد که مردم اهواز نباید نگران باشند زیرا 80 درصد آب شرب این شهر از طرح غدیر تأمین می‌شود.
جمع‌آوری آب‌های سطحی نخستین اولویت شهرداری اهواز
 در همین حال «موسی شاعری» شهردار اهواز هم در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: لایروبی همه نقاط شهر اهواز که احتمال می‌رود دچار آبگرفتگی شود تا پایان آبان ماه جاری به پایان می‌رسد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نخستین اولویت شهرداری اهواز راهکارهای جمع‌آوری آب های سطحی شهر است. وی از فعالیت 10 اکیپ لایروبی در سطح شهر اهواز خبر داد و افزود: تاکنون 75 درصد کار لایروبی به پایان رسیده است. به گفته وی، این برای نخستین بار است که لایروبی کانال‌ها و جوی‌های شهری به این گستردگی انجام می‌شود. وی با اشاره به تفاهمنامه سال گذشته میان شهرداری، استانداری و آبفا گفت: با خرید پمپ‌های لازم برای جمع‌آوری و پمپاژ آب‌های سطحی و پمپ‌های کمک کننده به دفع فاضلاب از سپتیک‌های سطح شهر می‌توان گفت بخش اعظم تعهدات محوله به شهرداری انجام شده است. وی اظهار امیدواری کرد با اقدامات انجام شده مردم اهواز دچار مشکلات سال قبل نشوند.

نیم نگاه

استاندار خوزستان : با توجه به خرید و نوسازی  دهها دستگاه پمپاژ فاضلاب و   لایروبی های صورت گرفته در نقاط مختلف اهواز و شهرستان کارون بویژه شهرک دانشگاه،  شهرک امام رضا(ع) ، منطقه گاومیش آباد و درویشیه از سوی شرکت آب و فاضلاب و شهرداری حتی اگر بارندگی به اندازه سال گذشته باشد ما بار دیگر شاهد آبگرفتگی همچون سال قبل نخواهیم بود




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7486/6/559599/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها