رقابت تنگاتنگ بایدن و ترامپ در انتخابات امریکا به جدال بر سرآرا رسید

ایالات شکننده


- سرنوشت انتخابات امریکا در این دوره به ایالت های میشیگان، ویسکانسین، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، جورجیا، آلاسکا و نوادا  گره خورده است.بنابر گزارش ها رقابت ها در این ایالت ها بسیار نزدیک و شکننده است.
نامزدهای انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:
-  ترامپ: کنتاکی (رأی الکترال ۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۴)، کانزاس(۶)، میسوری (۱۰)، آیداهو (۴)، یوتا(۶)، اوهایو (۱۸)، مونتانا (۳)، آیووا (۶)، فلوریدا (۲۹)، تگزاس(۳۸)
- بایدن: ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹)، نیوهمپشایر (۴)، ایالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵)، هاوایی (۴)، مینه‌سوتا(۱۰)، نبراسکا (۱)، مین (۳)، آریزونا (۱۱)

‌زهره صفاری/ دو نامزد اصلی انتخابات امریکا با رقابتی شانه به شانه روی لبه تیغ قرار گرفته‌اند. بیش از 100 میلیون رأی زودهنگام و پستی مقدمه حضور پرشمار مردم امریکا پای صندوق‌های رأی در سوم نوامبر بود. مشارکت بالای آنها در انتخابات روز سه‌شنبه که در تاریخ 120 سال اخیر این کشور، بی سابقه بود، جدا از آنکه نشانه نگرانی آنها از آینده کشورشان بود، تأکیدی بود بر نگرانی آنها از پیروزی قطب دیگر امریکا، همان چیزی که بویژه در دو سال اخیر ناظران امریکایی بارها درباره آن هشدار داده بودند و گفته بودند این شکاف‌ها و تعمیق دوقطبی شدن جامعه امریکا می‌تواند منجر به برخوردهای درون فرهنگی و اجتماعی بین آحاد جامعه شده و اتحاد و یکپارچگی میان مردم را از بین ببرد. اما به رغم قرمز و آبی شدن بسیاری از بخش‌های نقشه امریکا، تا شب گذشته سرنوشت ریاست جمهوری امریکا همچنان در گرو شمارش آرا در 7 ایالت کلیدی مانده بود. هفت ایالتی که  اعلام رأی نهایی آنها از دیشب شروع شده و تا دو هفته دیگر هم ادامه خواهد یافت. رویدادی بی سابقه که می‌تواند با توجه به شکاف‌های موجود در جامعه امریکا در دو هفته آینده منجر به درگیری‌هایی مشابه آنچه شود که دیروز در واشنگتن دی سی، مقابل کاخ سفید رخ داد و هواداران بایدن با پلیس درگیر شدند.
به گزارش «سی تی وی نیوز»، در حالی که افکار  متفاوت «بایدن» و «ترامپ» دوقطبی محسوسی را بر امریکا حاکم کرده‌اند اما هیچ یک از آنها نتوانستند در روز سوم نوامبر، پیروزی قاطع را از آن خود کنند و بردشان در بسیاری از ایالت‌ها با اختلاف بسیار اندک اعلام شد. حالا اما نگرانی‌ها و استرس‌ها از آنچه ممکن است میلیون‌ها آرای شمارش نشده برای کاندیداها رقم بزند و کفه پیروزی را به سمت رقیب سنگین کند، بیش از هر کس «دونالد ترامپ» را نگران کرده است. به طوری که رئیس جمهور جمهوریخواه امریکا اولین ساعات صبح 4 نوامبر، با دیدن نتایج اولیه، از کاخ سفید پیامی فرستاد و در اظهاراتی که به گفته کارشناسان ناپخته و ناشیانه بود، گفت: «واقعیت این است که ما برنده شدیم.» او که می‌داند بسیاری از دموکرات‌ها آرایشان را پستی فرستاده‌اند اعلام کرد: «شمارش آرا را باید تمام کرد. ما در بسیاری از ایالت‌ها برنده شده‌ایم و حالا باید دادگاه عالی تصمیم نهایی را بگیرد.» او بعد از ظهر نیز در توئیتی دیگر نوشت: «برتری من در ایالت های کلیدی دموکرات به طور عجیبی در حال ناپدید شدن است.» توئیتر این توئیت ترامپ را همانند توئیت قبلی او که نوشته بود: «رقبایم می‌خواهند انتخابات را از من بدزدند» پاک کرد.  اما «بایدن» که هنوز شانس برد را از دست رفته نمی‌دانست، با آرامش بیشتری صبح دیروز در جمع هوادارانش در «دلاور» قرار گرفت و گفت: «باید صبر کنیم تا همه آرا شمرده شود. هیچ چیز تا پایان شمارش آرا تمام نخواهد شد. من یا ترامپ جایگاهی برای اعلام پیروز انتخابات نداریم بلکه این مردم امریکا هستند که باید رئیس جمهوری را تعیین کنند.» او در اولنی توئیت دیروز خود نیز نوشت: «ما نمی‌خوابیم تا آرا شمرده شود.»
اما همچنان اقدامات غیرقابل پیش‌بینی «ترامپ» کارشناسان قضایی را نگران کرده است و گرچه او از هیچ راه قانونی نمی‌تواند در این برهه حساس، پرونده انتخابات را به دادگاه عالی بسپارد اما از آنجا که سه قاضی از 9 قاضی دیوان عالی توسط ترامپ تعیین شده است، این تهدید بالقوه شرایط را مشوش کرده است.
 نتایج اولیه
مروری بر نقشه انتخاباتی امریکا پس از سوم نوامبر بخش‌های زیادی از آن را به رنگ قرمز نشان می‌دهد. ایالت‌هایی مانند «تگزاس»، «اوهایو» و «آیووا» که «بایدن»، نمایش‌های آخر انتخاباتی‌اش را بر آنها متمرکز کرده بود، همه به رنگ قرمز درآمد و 62 رأی الکترال را به نام «ترامپ» کرد و در مقابل «نیوهمپشایر» و «مینه سوتا» با همه تلاش‌های «ترامپ» آبی شد و 14 رأی الکترال در حساب «بایدن» قرار گرفت. در این میان کارزار رقابت در فلوریدا که صحنه تلاش هر دو نامزد بود، با 29 رأی الکترال دست آخر با نسبت 51 به 47 به نفع ترامپ قرمز شد. اما به نوشته «بی بی سی»، برد «بایدن» در ایالت «آریزونا» که سال‌ها است هوادار جمهوریخواهان بودند، با 11 رأی الکترال، نخستین ضربه دموکرات‌ها به قلمروی سال 2016 «ترامپ» و حزبش بود. در عین حال به جز این تغییر و نامشخص بودن سرنوشت کمربند قرمز ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان برای «ترامپ» در نخستین روز پس از انتخابات، غافلگیری دیگری برای نامزدها و هواداران‌شان وجود نداشت.
‌الکترال حیاتی
«بایدن» همچنان موضع دموکرات‌ها در زادگاهش «دلاور»، مینه‌سوتا، کالیفرنیا، ویرجینیا، نیویورک، رودآیلند، اورگان، واشنگتن، ایلینویز، نیوهمپشایر، کانکتیکات، نیومکزیکو، کلرادو، ورمونت، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، واشنگتن دی‌سی،‌ هاوایی و مین را برای  خود حفظ کرد  و در آرای الکترال از «ترامپ» پیش افتاد. در این میان وضعیت تقسیم آرای الکترال در ایالت محافظه‌کار «نبراسکا» بسیار مهم است که به باور ناظران می‌تواند دست‌کم برای «بایدن» یک امتیاز حیاتی به شمار برود. «نبراسکا» یکی از دو ایالتی است که هر یک از مناطق آرای مستقل الکترال را اعلام می‌کنند. به نوشته «بی بی سی»، در این شرایط سهم «بایدن» یک رأی الکترال «اوماها» بزرگترین شهر این ایالت و سهم ترامپ 4 رأی الکترال از این ایالت بود. در نگاه کارشناسان این یک رأی همان طور که تیم «بایدن» برنامه‌ریزی کرده بودند، می‌تواند سربزنگاه برگ برنده دموکرات‌ها شود و «بایدن» را به رأی پیروزی 270 الکترال برساند. به عبارتی «بایدن» با تصاحب آرای میشیگان و ویسکانسین، در کنار نوادا حتی در صورت شکست در پنسیلوانیا با تک الکترال نبراسکا می‌تواند آرای مجاز الکترال را کسب کرده و به کاخ سفید راه یابد.
علل عمده مشارکت بالای امریکایی‌ها
براساس یک نظرسنجی از 2413 امریکایی که توسط مرکز تحقیقاتی «ادیسون» انجام و توسط «رویترز» منتشر شد، اقتصاد 34 درصد، برابری نژادی 21 درصد، شیوع کرونا 18 درصد، جرم و امنیت 11 درصد و سیاست‌های بهداشتی 11 درصد در مشارکت مردم امریکا در انتخابات 2020 تاثیرگذار بود و آن را با دوره‌های قبلی متفاوت‌تر کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/1/559353/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها