سیدحسن خمینی: توهین به پیامبر(ص) را نمی‌توان ذیل آزادی بیان پوشاند

کمک به انسان‌ها متوقف بر عقیده آنها نیست




همزمان با هفتاد و سومین سالروز تأسیس سازمان جوانان هلال احمر، دبیرکل و معاونان جمعیت هلال احمر با حضور در حسینیه جماران ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی دیدار کردند.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در این مراسم با اشاره به سالروز ولادت پیامبر اسلام(ص) گفت: واقعیت این است که پیامبر(ص) در طول تاریخ کم مورد تهمت قرار نگرفتند و کم توهین نشدند. به بیان‌ها و زبان‌های مختلف هم در روزگار خودشان آزار و اذیت زیاد دیدند و هم بعد از او طبیعتاً هرکس با اساس اسلام و تمدن اسلامی و نظام‌های دینی مشکل داشته، شخصیت پیامبر(ص) را مورد هجوم قرار داده است.
وی ادامه داد: این امر کمتر اتفاق افتاده که کسی توهین به پیامبر(ص) که توهین مستقیم به بیش از یک میلیارد نفر مسلمان است و باعث آزار آنها می‌شود، را تحت عناوین زیبایی مثل «آزادی بیان» بپوشاند.
سیدحسن خمینی تأکید کرد: این ستیزه نهایتاً به نفع آزادی بیان تمام نخواهد شد و نزاع دروغینی که بین آزادی بیان و حفظ حرمت پیامبر(ص) شکل داده‌اند، باعث لطمه دیدن عنوان آزادی بیان می‌شود و کسانی که پشت این توهین، نقابی به نام آزادی بیان را قرار داده‌اند، دانسته یا ندانسته به مفاهیم انسانی لطمه می‌زنند و الا چه کسی است که به مقدسات و احساسات یک میلیارد انسان، بی‌توجهی کند و خودش را دارای کرامت انسانی جلوه گر کند؟! وی افزود: بدتر از آن حمایت غلط گروهی است که ممکن است در ظاهر بگویند این حرف‌ها را قبول نداریم ولی عملاً از آن دفاع می‌کنند. این هم اشتباهی است که آتش خشم را فروزان‌تر و جهان را به جهالت نزدیک می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته وحدت گفت: وحدت ادیان هم نمی‌تواند با توهین و گستاخی نسبت به مقدسات یکدیگر همراه باشد. همان‌طور که در میان شیعه و سنی بزرگان گفته‌اند که نباید به مقدسات همدیگر توهین کنند، در میان ادیان و اساساً انسان‌ها همین‌طور است. اگر به مقدسات همدیگر توهین کنیم و داعیه زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم در حقیقت خودمان را مسخره کرده‌ایم.
سیدحسن خمینی ادامه داد: کار بزرگی که از اوایل انقلاب به عنوان وحدت امت اسلامی شکل گرفت یک امر مهم و حقیقتی است که مغفول مانده و بعد هم بسیار مورد هجوم واقع شده بود. به آن هم باید توجه داشته باشیم و در ذهن و ضمیر و روح خودمان به آن احترام بگذاریم و تلاش کنیم در رفتار و گفتار خودمان حتماً آن را مدنظر قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه اصل ماهیت هلال احمر بسیار مهم است، گفت: بنیان هلال احمر بر اساس توجه به ماهیت انسانی، بدون اینکه چگونه می‌اندیشی، است. کمک ما به انسان‌ها متوقف بر عقیده آنها نیست و به همین جهت هلال احمر ارزشی بسیار بالا پیدا می‌کند. البته به این معنا نیست که ما از زاویه دینی خدمت نمی‌کنیم. ما از زاویه دینی و به مدد یک دستور دینی عمل می‌کنیم ولی به همه کمک می‌کنیم.
یادگار امام(ره) با بیان اینکه برای کار در هلال احمر لازم نیست کسی عقایدش را کنار بگذارد، ادامه داد: اتفاقاً هرچه با اعتقاد بیشتر کار کند بهتر عمل می‌‌کند. اما اینکه این خدمت را به چه کسی ارائه می‌دهد محدود به عقیده نیست. البته این کمک را با همان اندیشه‌ای انجام می‌دهیم که از دین مبین اسلام و اندیشه مترقی پیامبر وام گرفته‌ایم. لذا وحدت امت‌های دینی و غیردینی در قالب هلال احمر خودش را نشان می‌دهد‌.
یادگار امام با بیان اینکه از دل فکرهای جدید راه‌های جدید می‌آید، افزود: به خصوص در دوره ما که دنیای مجازی شکل گرفته که اساساً پا به سن گذاشته‌ها شناختی از آن ندارند. قدرت ارتباطی که در این فضا هست و هنوز به نظر من بخش بزرگی از آثار عمیقی که می‌تواند روی زندگی ما بگذارد ناشناخته است. غول ارتباطات فعال شده و همه چیز را دستخوش تغییر کرده است. جوانان بهتر این فضا را می‌شناسند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به 13 آبان ماه گفت: بخشی از این ماجرا مغفول مانده که بحث شور و شعور و قدرتی است که امام در دفاع از ملیت ایرانی داشته است‌. روز 13 آبان ابتدا روز تبعید امام است و بعداً مناسبت‌های دیگر به وجود آمده است. این بر‌می‌گردد به سخنرانی که امام در منزل خودشان علیه لایحه کاپیتولاسیون داشتند.
سیدحسن خمینی تأکید کرد: نمی‌دانم چرا متأسفانه در رسانه‌های جمعی کمتر به آن سخنرانی امام توجه نشان می‌دهند. شاید هیچ سخنرانی در طول این دهه‌ها به اندازه این سخنرانی در دفاع از ملیت ایرانی‌ها اقامه نشده است. یعنی امام تبعید شد به خاطر اینکه به عنوان یک عالم دینی از عزت مردم ایران دفاع کرد. امام از زاویه ملیت ایرانی لایحه کاپیتولاسیون را مورد نقد قرار می‌دهد. وی اظهار داشت: بسیار مهم است که توجه کنیم موج انقلاب ما ابتدا با توجه به مسائل ملی و اسلامی شکل می‌گیرد، فریادی است که اتفاقاً امام در دفاع از ایرانیت ما و عزت این کشور می‌زنند. که ریشه در شور و غیرت دینی داشت.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/3/559340/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها