لیگ برتر بیستم از فردا آغاز می‌شود

افتتاحیه با قهرمان



حامد جیرودی / بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از فردا جمعه دوباره آغاز می‌شود. رقابت‌هایی که اگرچه هر ساله با کمی و کاستی‌های زیادی مواجه است و حاشیه‌های عجیب و غریبی در آن رخ می‌دهد ولی هیجان زیادی دارد که بی تفاوت نمی‌توان از کنار آن عبور کرد. اشتیاقی که البته هواداران عامل اصلی آن هستند ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا که جهان همچنان درگیر آن است، تماشاگران نمی‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. در این شرایط سعی بر این است که با رعایت پروتکل‌ها که شیوه‌های جدیدی هم به آن اضافه شده مسابقات با نظم بهتری برگزار شود.
هفته اول لیگ برتر بیستم در دو روز جمعه و شنبه پیش رو برگزار می‌شود. در 4 دیدار ابتدایی روز اول، سایپا از ساعت 16:30 جمعه میزبان پرسپولیس است. حسن اکرمی به همراه کمک‌هایش حسن یوسفی و حسین مرادی این بازی را قضاوت خواهند کرد. اما اولین حاشیه فصل جدید با شائبه تغییر محل این بازی به وجود آمد. طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ قرار است این دیدار که افتتاحیه فصل جدید هم محسوب می‌شود، در ورزشگاه شهید دستگردی برگزار شود. با وجود این زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر محل برگزاری بازی وجود دارد و ممکن است سازمان لیگ این مسابقه را در استادیوم آزادی یا حتی شهدای شهرقدس برگزار کند. نارنجی پوشان سایپا در شرایطی فصل جدید را آغاز می‌کنند که همچنان ابراهیم صادقی را به عنوان سرمربی در اختیار دارند. سایپا از معدود تیم‌های لیگ نوزدهم بود که در طول فصل سرمربی خود را تغییر نداد و با وجود قرار گرفتن در رده چهاردهم باز هم به «نارنجی وفادار» وفادار ماند. این تیم 10 بازیکن فصل گذشته خود از جمله روزبه شاه علی دوست، حامد فلاح زاده، آرمین سهرابیان و خالد شفیعی را از دست داده و 7 بازیکن جدید گرفته که مهم ترین آنها حسین ماهینی و مهرداد عبدی هستند. در این میان رویارویی ماهینی با هم‌تیمی‌های سابقش در پرسپولیس جالب توجه خواهد بود. از سوی دیگر پرسپولیس قهرمان 4 دوره اخیر لیگ برتر، در شرایطی پا به میدان می‌گذارد که امسال هم جزو مدعیان اصلی قهرمانی قرار دارد. یحیی گل‌محمدی پس از حضور تیمش در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا حالا در شرایطی سرخپوشان را برابر سایپا به میدان می‌فرستد که برخلاف فصل گذشته و حتی رقابت‌های آسیا با مشکلات جدی در انتخاب 11 بازیکن خود روبه رواست. پرسپولیس نه تنها بازیکنان فصل گذشته خود مانند علیرضا بیرانوند، علی علیپور، محمد نادری و مهدی ترابی را در اختیار ندارد بلکه نمی‌تواند از ستاره‌های خود در لیگ قهرمانان مانند شجاع خلیل‌زاده و عیسی آل کثیر بهره ببرد. از سویی آرمان رمضانی نیز دچار کشیدگی همسترینگ شده و بازی با تیم سابق را از دست داده است. همچنین آریا برزگر هم دچار آسیب دیدگی شده و در این شرایط، امیدهای اصلی گلزنی پرسپولیس در خط حمله مهدی عبدی و وحید امیری هستند. سایپا و پرسپولیس تاکنون 50 بار در دیدارهای مختلف با هم بازی کرده‌اند که 25 برد برای سرخپوشان و 8 برد برای نارنجی پوشان ثبت شده و 17 دیدار هم مساوی به پایان رسیده است. ضمن اینکه پرسپولیس 70 و سایپا 47 بار در این دیدارها گل زده‌اند. دو تیم آخرین بار در هفته سی ام لیگ گذشته برابر هم قرار گرفتند که پرسپولیس با گل‌های امیری، کریستین اوساگونا و علیپور به پیروزی 3-0 رسید.
تقابل همبازیان جام جهانی 2006
در دیگر بازی‌های جمعه از ساعت 16:30 ذوب آهن و فولاد در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برابر هم به میدان می‌روند. ذوب آهن که فصل گذشته کار خود را با علیرضا منصوریان آغاز کرد، با میودراگ رادولوویچ ادامه داد و با لوکا بوناچیچ به پایان رساند و در نهایت در رتبه دوازدهم قرار گرفت، این فصل نیمکت خود را به رحمان رضایی سپرده است. مدافع سابق تیم ملی که از سال 75 تا 80 در این تیم بازی می‌کرد و در ذوب آهن توسط زنده یاد ناصر حجازی به فوتبال ایران معرفی شد، حالا اولین دوره سرمربیگری خود در لیگ برتر را هم با ذوب آهن تجربه می‌کند. او باید در اولین بازی مقابل هم تیمی سابق خود در جام جهانی 2006 آلمان یعنی جواد نکونام قرار بگیرد. کاپیتان سابق تیم ملی که فصل گذشته هم هدایت فولاد را برعهده داشت، توانست تیمش را به رتبه سوم برساند و سهمیه آسیایی بگیرد. یکی دیگر از نکات جالب این دیدار هم حضور شهاب گردان دروازه‌بان فصل گذشته فولاد است که در این فصل به ذوب آهن بازگشته و در سمت مقابل هم محسن فروزان درون دروازه اهوازی‌ها می‌ایستد. آخرین بازی دو تیم در هفته بیست و ششم فصل گذشته بود که 2-1 به سود فولاد به پایان رسید.
اولین حضور آلومینیوم در لیگ برتر
آلومینیوم اراک و نساجی از ساعت 16:40 در ورزشگاه امام خمینی (ره) به مصاف هم می‌روند. آلومینیوم در پایان فصل گذشته لیگ دسته اول با هدایت رسول خطیبی برای اولین بار در تاریخ خود به لیگ برتر راه یافت و فردا نخستین بازی خود در این رقابت‌ها را برگزار می‌کند اما نساجی که سومین دوره حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کند، فصل گذشته کارش را با محمدرضا مهاجری آغاز کرد و با محمود فکری و قرار گرفتن در رده نهم جدول به پایان رساند. پس از رفتن فکری به استقلال، وحید فاضلی دستیار او هدایت قائمشهری‌ها را بر عهده گرفت و باید دید در اولین دوره سرمربیگری خود در لیگ برتر چه عملکردی خواهد داشت.
رونمایی از تراکتورِ منصوریان
تراکتور و نفت مسجدسلیمان از ساعت 16:45 در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز به مصاف هم می‌روند. سرخپوشان تبریزی فصل گذشته کار خود را با مصطفی دنیزلی آغاز کردند. در ادامه برای مدت کوتاهی احد شیخ لاری نفر اول نیمکت این تیم شد و پس از آن با ساکت الهامی به کار خود تا پایان فصل ادامه دادند. تراکتوری‌ها با الهامی در رده چهارم جدول قرار گرفتند و البته قهرمان جام حذفی شدند. حالا علیرضا منصوریان سکان هدایت پرشورها را برعهده دارد و امیدوار است تی تی‌ها را به آرزوی دیرینه‌شان که قهرمانی در لیگ برتر است برساند. تراکتور توانسته 3 بازیکن اصلی خود یعنی مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج صفی را حفظ کند و به موفقیت با آنها امیدوار است. از سوی دیگر نفت مسجد سلیمان پس از عملکرد خوبی که فصل گذشته با مهدی تارتار داشت و در رده هشتم قرار گرفت، حالا نیمکت خود را به سیدمجتبی حسینی سپرده است. البته نفتی‌ها که چند بازیکن اصلی خود را از دست داده‌اند و بازیکنانی مانند محمد بلبلی و فرید بهزادی کریمی را جذب کرده‌اند امیدوارند این فصل مشکلات مالی فصل گذشته را کمتر حس کنند. آخرین تقابل دو تیم در هفته شانزدهم فصل گذشته شکل گرفت که 1-0 به سود تراکتور به پایان رسید.

تمرین سبک پرسپولیس پس از تست کرونا

بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس دیروز پس از انجام تست کرونا تمرین سبکی را پشت سر گذاشتند. به گزارش سایت رسمی باشگاه، سرخپوشان تمرین ماقبل آخر خود برای بازی افتتاحیه بیستمین دوره لیگ برتر(جام خلیج فارس) را چهارشنبه در ورزشگاه شهید کاظمی برگزار کردند. این جلسه تمرینی 50 دقیقه به طول انجامید که با گرم کردن و حرکات کششی بازیکنان آغاز شد. پاسکاری کوتاه و بلند، فوتبال هدفمند و مرور برنامه دفاع و حمله از بخش‌های تمرین بود. آریا برزگر هم پس از آن که آرمان رمضانی سه شنبه به تمرینات اضافه شد، از دیروز در تمامی مراحل تمرین حاضر بود و سایر نفرات نیز بدون مشکل برنامه تمرینی را انجام دادند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/1/559335/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها