آمارهای خواندنی در آستانه آغاز لیگ برتر بیستم



محمد محمدی سدهی / اگر ویروس کرونا اجازه دهد و بیش از این خللی به فوتبال وارد نکند(!) سوت آغاز بیستمین دوره لیگ برتر فردا به صدا در می‌آید و قطار بیستم حرکت می‌کند؛ رقابت‌هایی که فوتبالدوستان بی‌صبرانه در انتظار آغاز آن هستند تا شاهد تقابل تیم‌های مورد علاقه‌شان با رقبا باشند؛ در آستانه شروع فصل جدید نگاهی به فصول گذشته انداختیم و نکات جالب و خواندنی 19 دوره گذشته پیش روی شماست.
تعداد متفاوت تیم‌ها در ادوار مختلف
تعداد تیم‌های شرکت کننده در ۲۰ دوره لیگ برتر متفاوت بوده است؛ در 3 دوره اول که از سال ۸۰ تا ۸۳ برگزار شد، ۱۴ تیم در مسابقات حضور داشتند؛ از ۸۳ تا ۸۶ هم در 3 دوره، مسابقات با ۱۶ تیم برگزار شد. از ۸۶ تا ۹۲ در ۶ دوره رقابت‌ها با حضور ۱۸ تیم پیگیری شد و از سال ۹۲ تا به حال هم که قرار است دوره بیستم برگزار شود، مسابقات در ۸ دوره با ۱۶ تیم برگزار شده است.
9 شهر و 7 استان در لیگ بیستم
با احتساب دوره بیستم، تاکنون ۴۳ تیم حضور در بالاترین سطح رقابت باشگاهی ایران را تجربه کرده‌اند. استقلال، پرسپولیس، پیکان، سایپا (استان تهران)، صنعت نفت آبادان، فولاد اهواز، نفت مسجدسلیمان (استان خوزستان)، ذوب‌آهن و سپاهان (استان اصفهان)، گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان (استان کرمان)، شهرخودرو مشهد (خراسان رضوی)، نساجی قائمشهر (استان مازندران) و آلومینیوم اراک (استان مرکزی) در لیگ برتر بیستم حضور خواهند داشت تا به این ترتیب 9 شهر و 7 استان در لیگ پیش‌  رو نماینده داشته باشند.
پرسپولیس؛ قهرمانِ قهرمانان
پرسپولیس موفق‌ترین تیم ادوار لیگ برتر است؛ سرخ‌پوشان پایتخت ۶ قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و ۲ مقام سومی را در این رقابت‌ها کسب کرده‌اند. سپاهان با ۵ قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در رده دوم است و استقلال با ۳ قهرمانی، ۵ نایب قهرمانی و ۶ سومی در رتبه بعدی قرار دارد. فولاد با ۲ قهرمانی و 3 عنوان سومی در جایگاه چهارم است. پاس تهران که البته متأسفانه تیم فوتبالش دیگر وجود خارجی ندارد با یک قهرمانی و دو نایب قهرمانی، سایپا با یک قهرمانی و یک مقام سومی و استقلال خوزستان با یک قهرمانی در رده‌های پنجم تا هفتم هستند. این 7 تیم در ۱۹ دوره گذشته جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند که به غیر از پاس و استقلال خوزستان، بقیه در جمع تیم‌های فعلی لیگ برتر حضور دارند.
استقلال؛ موفق‌ترین تیم امتیازی
استقلال در ۱۹ دوره پیشین با ۱۰۴۰ امتیاز در جدول ادوار مسابقات بالاتر از سایر تیم‌ها ایستاده است. پرسپولیس با 67 امتیازی که در دوره قبل کسب کرد، توانست در امتیازگیری 4 رقمی شود و حالا با ۱۰۰۸ امتیاز دوم است. سپاهان، ذوب‌آهن، فولاد و سایپا نیز با ۹۶۰، ۸۷۴، ۸۱۳ و ۷۴۹ امتیاز سوم تا ششم هستند.
قلعه نویی؛ پرافتخارترین سرمربی
امیر قلعه‌نویی که در این فصل هدایت گل‌گهر را برعهده دارد، پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر به شمار می‌رود که 3 قهرمانی با استقلال در لیگ‌های پنجم، هشتم و دوازدهم و 2 قهرمانی با سپاهان در لیگ‌های نهم و دهم به دست آورده است. او 4 نایب قهرمانی به همراه استقلال (لیگ سوم)، تراکتور (لیگ یازدهم)، ذوب‌آهن (لیگ هفدهم) و سپاهان (لیگ هجدهم) و یک مقام سومی با استقلال (لیگ چهارم) کسب کرده است. پس از او، برانکو ایوانکوویچ سرمربی فعلی تیم ملی عمان قرار دارد که در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم با پرسپولیس به قهرمانی رسید و این تیم را در لیگ پانزدهم به عنوان نایب قهرمانی رساند؛ نکته‌ای که درباره قلعه‌نویی و برانکو وجود دارد این است که قلعه نویی در لیگ‌های هشتم، نهم و دهم با 2 تیم 3 بار پیاپی قهرمان شده ولی برانکو تنها با پرسپولیس در به دست آوردن جام هت‌تریک کرده است؛ دیگر مربی پرافتخار لیگ هم حسین فرکی است که در لیگ سیزدهم با فولاد و چهاردهم با سپاهان قهرمان شده است. علی پروین (لیگ اول – پرسپولیس)، فرهاد کاظمی (لیگ دوم – سپاهان)، مجید جلالی ( لیگ سوم - پاس تهران)، ملادن فرانچیچ (لیگ چهارم – فولاد)، علی دایی (لیگ ششم – سایپا)، افشین قطبی (لیگ هفتم- پرسپولیس)، زلاتکو کرانچار (لیگ یازدهم – سپاهان) و عبدالله ویسی (لیگ پانزدهم – استقلال خوزستان) دیگر مربیان قهرمان در لیگ برتر هستند. آخرین مربی قهرمان یحیی گل‌محمدی است که باعث شد پرسپولیس رکورددار 4 قهرمانی پیاپی شود.
پیرترین و جوان‌ترین سرمربیان
قلعه‌نویی امسال پیرترین سرمربی لیگ برتر نیز به شمار می‌رود. او که متولد اول آذر 1342 و در آستانه 57 سالگی است، تاکنون هدایت استقلال، مس کرمان، سپاهان، ذوب آهن و تراکتور را برعهده داشته و در این فصل هم روی نیمکت گل‌گهر می‌نشیند. وحید بیاتلو سرمربی ماشین‌سازی که متولد 1367 و 32 ساله است هم جوانترین مربی لیگ برتر به شمار می‌آید.
6 سرمربی جدید
محرم نویدکیا (سپاهان)، سیدمهدی رحمتی (شهر خودرو)، وحید فاضلی (نساجی)، وحید بیاتلو (ماشین‌سازی)، رحمان رضایی (ذوب‌آهن) و محمد ربیعی (مس رفسنجان) مربیانی هستند که اولین دوره سرمربیگری خود در لیگ برتر را تجربه می‌کنند تا با حضور این 6 مربی، شاهد حضور نسل جدیدی از مربیان جود در لیگ بیستم باشیم.
سیدجلال، پرافتخارترین و مسن‌ترین
سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس با یک قهرمانی با سایپا، 3 قهرمانی با سپاهان و 4 قهرمانی با پرسپولیس پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر فوتبال به شمار می‌رود که 8 بار جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برده است. او که متولد 14 بهمن 1360 در انزلی است با 38 سال و 9 ماه پیرترین بازیکن حاضر در این مسابقات نیز به شمار می‌رود اما هنوز هم جزو کلیدی‌ترین بازیکنان پرسپولیس است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/18/559297/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها