بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

گشایش دانشگاه آزاد اسلامی

مراسم گشایش دانشگاه آزاد اسلامی عصر دیروز[شنبه 28 آبان 1362] طی مراسمی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید علی خامنه ای رئیس جمهور برگزار شد. در این مراسم که جمعی از وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید حوزه علمیه و دانشگاه و گروه کثیری از دانشجویان شرکت داشتند، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، دکتر عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی گزارشی را از چگونگی شکل گیری، نحوه تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز و نحوه گزینش دانشجو برای دانشگاه ارائه داد.سپس حجت الاسلام والمسلمین سید علی خامنه ای رئیس جمهوری طی سخنانی رسماً گشایش دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 29 آبان 1362

برای اولین بار توسط متخصصان ایرانی
ساختمان بزرگترین نیروگاه برق خاورمیانه
 در قزوین آغاز شد


صبح دیروز[دوشنبه 7 آذر 1362] طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام هادی باریک بین نماینده امام و امام جمعه قزوین و دکتر حسن غفوری فرد وزیر نیرو، کار احداث نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی شهید رجایی قزوین آغاز شد. این نیروگاه که برای نخستین بار در تاریخ صنعت ایران به‌دست توانای متخصصین ایرانی ساخته می‌شود، بزرگترین نیروگاه برق خاورمیانه خواهد بود که با صرف هزینه‌ای معادل ۲ میلیارد دلار ایجاد خواهد شد. نیروگاه شهید رجایی از نوع بخاری است و برای تأمین آب مورد نیاز این نیروگاه 6 چاه ۲۰۰ متری حفر شده که قادر خواهد بود در هر ساعت ۱۵۰۰ متر مکعب آب مصرفی نیروگاه را تأمین کند. دکتر کراچیان مدیرعامل شرکت توانیرایران در مورد احداث این نیروگاه اظهار داشت: از جمله مزایای این مکان برای احداث نیروگاه وجود خط راه‌آهن در نزدیکی این مکان است که با برنامه‌ریزی ای که صورت گرفته یک ایستگاه راه‌آهن در اینجا احداث می‌شود و این مسأله در سهولت امر رساندن کالا به این مکان بسیار مؤثر خواهد بود و این نقش مهمی در پایین آوردن مخارج ساخت داشت. ساخت این نیروگاه توسط متخصصین ایرانی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزانتر از مشابه خارجی آن تمام خواهد شد.
روزنامه کیهان -  سه‌شنبه 8 آذر 1362

شرکت ایران تایر به مالکیت کامل ایران درآمد

شرکت تولیدی «ایران تایر» (لاستیک جنرال سابق) که ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار شرکت «جنرال تایر» امریکا بود، طبق بیانیه الجزایر و پس از انجام مذاکرات طولانی و پیچیده در چارچوب این بیانیه از شرکت امریکایی سلب و به دولت جمهوری اسلامی ایران منتقل گردید. بدین ترتیب پس از شرکت‌های «کیان تایر» (بی. اف. گودریچ سابق) و «بریجستون»، «ایران تایر» سومین شرکت تولید کننده لاستیک است که به مالکیت کامل ایران در می‌آید.مقدار زیادی از لوازم و قطعات یدکی شرکت که پس از انقلاب در اختیار «جنرال تایر» امریکا بود، از آن شرکت تحویل و به ایران حمل گردید.
روزنامه کیهان- دوشنبه 19 دی 1362

آمار تلفن‌های عمومی تهران و شهرستان‌ها در سال 1362
2000 تلفن همگانی درسراسر کشور نصب می‌شود

تعداد 2000 دستگاه تلفن همگانی جدید که با سکه‌های دو ریالی و پنج ریالی کار می‌کند و توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است در سال آینده در سراسر کشور نصب خواهد شد. محمد تقی فاضلی‌نژاد، سرپرست تلفن‌های همگانی شرکت مخابرات در مورد تعداد دستگاه‌های تلفن عمومی در تهران گفت: در حال حاضر تعداد 2665 دستگاه تلفن شهری در تهران مشغول به کار است که از این تعداد ۱۹۸۷ دستگاه درخیابان‌ها و بقیه در اماکن عمومی نصب شده‌اند. همچنین تعداد۲۵۲ دستگاه تلفن بین شهری در خیابان‌های تهران نصب شده است و در شهرستان‌های کشور درکل ۲۷۰۰ دستگاه تلفن همگانی شهری و۵۰۰ دستگاه بین شهری مشغول کار است و درآمد شرکت مخابرات از تلفن‌های شهری ماهانه 882/812/1 تومان و بین شهری 908/140/4 تومان است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به محدودیت‌های ارزی هیچ گونه دستگاه تلفن همگانی وارد کشور نشد و درنهایت مجبور شدیم از تلفن‌هایی که قبلاً از رده خارج شده بودند استفاده کنیم، بنابراین با همکاری سایر ارگان ها اقدام به بازسازی تلفن‌ها کردیم و تاکنون تعداد ۷۰۰ دستگاه تلفن همگانی بازسازی و به شهرستان‌ها جهت استفاده هموطنان ارسال شده است و درحال حاضر نیز بازسازی حدود ۵۰۰ دستگاه دیگر آغاز شده است که در اوایل سال آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند.دستگاه‌های تلفنی در شرکت مخابرات ساخته شده است که با سکه‌های دو ریالی و پنج ریالی قابل استفاده است. این دستگاه مدت 6 ماه مورد آزمایش قرار گرفت و پس از رفع نقایص جهت تولید 20000 دستگاه تلفن با شرکت «تک تا» متعلق به سیمای جمهوری اسلامی قرارداد بسته شده است که تا پایان سال 1365 بتدریج این تعداد دستگاه تلفن در اختیار ما قرار خواهد گرفت که تعداد ۲۰۰۰ دستگاه تلفن جدید در سال آینده در سراسر کشور نصب خواهد شد.
به دلیل اینکه کیوسک‌های تلفن‌های همگانی از نوع آهن است و صدای همهمه خیابان مزاحمت‌هایی را برای شهروندان به‌وجود می‌آورد، طرحی تهیه شد که کیوسک‌های تلفن همگانی به‌صورت دو جداره که در میان آنها پشم شیشه است و مانع نفوذ صدا به داخل کیوسک می‌شود، ساخته شود که در این زمینه تعداد 1750 دستگاه کیوسک صدا بند خریداری و از نیمه دوم سال‌جاری اقدام به تعویض و نصب کیوسک‌ها در خیابان‌ها شده است و طرحی با وزارت نیرو هماهنگ شده که در هنگام شب لامپ های این کیوسک‌ها روشن شود....
روزنامه کیهان - شنبه 8 بهمن 1362

از خانه پیرزنی گدا ۵۰ کیلو سکه
و نصف گونی اسکناس، به دست آمد!

از خانه نیم سوخته یک پیرزن گدا در زاویه زرند ساوه ۵۰ کیلو سکه غیررایج، نصف گونی اسکناس غیر رایج و مبلغ ۳۳4 هزار و ۷۵۰ ریال مسکوک رایج به‌دست آمد! وی که گلنار نام دارد، مدت‌ها پیش شوهر خود را از دست داده بود و از طریق گدایی روزگار می‌گذراند. چند شب پیش منزل وی دچار حریق شد و اکثر وسایل و اثاثیه خانه‌اش در آتش سوخت. همسایه‌ها با دیدن شعله‌های آتش به کمک گلنار شتافتند و در حین اطفای حریق، مبلغ زیادی پول (سکه و اسکناس رایج و غیررایج)، از منزل وی به‌دست آوردند. پول های مکشوفه توسط نماینده دادستانی و ژاندارمری محل شمارش و از محل خارج شد.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 11 بهمن 1362

پالایشگاه گاز خانگیران آغاز به کار کرد


صبح دیروز[یکشنبه 23 بهمن 1362] پالایشگاه گاز خانگیران واقع در منطقه سرخس خراسان که در نوع خود از بزرگترین و مدرن‌ترین پالایشگاه‌های جهان است، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خامنه‌ای ریاست جمهوری، مهندس محمد غرضی وزیر نفت، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس واعظ طبسی نماینده امام و تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله شیخ ابوالحسن شیرازی امام جمعه مشهد و تنی چند از شخصیت‌های سیاسی و مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز افتتاح شد.
حجت‌الاسلام خامنه‌ای و هیأت همراه پس از ورود به محوطه پالایشگاه و استماع گزارش مسئولان مربوطه از قسمت‌های مختلف پالایشگاه دیدن کردند.
سپس مهندس غرضی وزیر نفت ضمن عرض خیر مقدم، از حجت‌الاسلام خامنه‌ای رئیس‌جمهوری خواست تا نام این پالایشگاه به احترام شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد، از خانگیران به‌نام این شهید تغییر یابد. پس از آن ضمن بازدید هیأت از قسمت‌های مختلف تأسیسات پالایشگاه از جمله اتاق فرمان واحد بازیافت گوگرد، واحدهای تصفیه آب، بخش‌های برق و مخابرات توضیحات لازم از سوی مسئولان ارائه شد و رئیس‌جمهوری نیز راهنمایی‌های لازم را به مسئولان ارائه دادند.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 24 بهمن 1362









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/16/559282/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها